رابطه مادر فرزند

اغلب مادران در سال نو بجای عهد کردن برای بهبود امور شخصی خود، تصمیماتی برای بهبود ارتباطشان با فرزندان می‌گیرند و زمانی که نمی‌توانند تصمیمات خود را به خوبی اجرا نمایند احساس گناه سراسر وجود آنها را فرا می‌گیرد. در این مطلب سعی شده نکاتی برای بهبود تدریجی امور زندگی در سال نو مشخص شود. در ادامه شش تصمیم مشکلی که مادران برای خود در نظر می‌گیرند ذکر شده است.

اغلب مادران در سال نو بجای عهد کردن برای بهبود امور شخصی خود، تصمیماتی برای بهبود ارتباطشان با فرزندان می‌گیرند و زمانی که نمی‌توانند تصمیمات خود را به خوبی اجرا نمایند احساس گناه سراسر وجود آنها را فرا می‌گیرد. در این مطلب سعی شده نکاتی برای بهبود تدریجی امور زندگی در سال نو مشخص شود.

مادران باید بجای مشخص کردن اهدافی پیچیده، تصمیماتی دست یافتنی را برای خود در نظر بگیرند. به خاطر داشته باشید که بهبود همواره وجود دارد اما دستیابی به کمال مطلق، شاید برای ما ممکن نباشد. در ادامه شش تصمیم مشکلی که مادران برای خود در نظر می‌گیرند و شش تصمیم جایگزین آنها ذکر شده است:

تصمیم غیر ممکن شماره 1: در سال نو، دیگر بر سر فرزندانم فریاد نخواهم زد

بهتر است واقع بین باشیم. بالاخره زمانی که پیش می‌آید که شما خیلی عصبانی شده و سر فرزند خود داد می‌کشید. حتی صبورترین مادران نیز گاهی کنترل خود را از دست داده و فریاد می‌زنند و بعد از آن احساس گناه می‌کنند.

تصمیم جایگزین: با خودتان عهد کنید وقتی که واقعا عصبانی هستید و دارید کنترل خود را از دست می‌دهید نفس عمیق کشیده و چند لحظه صبر نمایید. در بیشتر موارد با همین اقدام ساده موفق خواهید شد خشم خود را کنترل نمایید.

تصمیم غیر ممکن شماره 2: در سال نو، برای فرزندانم همیشه مانند یک الگو رفتار خواهم کرد

واضح است که همه والدین دوست دارند جلوی فرزندانشنان مثل یک شهروند الگو و نمونه رفتار نمایند، اما واقعا چنین کاری ممکن است؟ به نظر می‌آید چنین تصمیمی واقعا مضحک و نشدنی باشد. همیشه اوضاع آن طوری که دوست داریم پیش نمی‌رود. مادران هم مثل بقیه افراد خسته می‌شوند؛ آنها نیز در محیط کار چالش دارند و ممکن است روز بدی را سپری کرده باشند.

تصمیم جایگزین: اگر گاهی نتوانستید آن طور که واقعا دوست دارید رفتار کنید نباید خودتان را ملامت نمایید. مهم است که فرزندنتان بدانند مادران هم ممکن است گاهی این گونه رفتار کنند و خوب، بد، زشت بخشی از زندگی است.

تصمیم غیر ممکن شماره 3: در سال نو،‌ هر شب غذاهای سالم و متنوع آماده خواهم کرد

همه مادران دوست دارند فرزندان آنها از انواع غذاهای سالم تغذیه نمایند. اما بهتر است صادق باشیم. بعضی از اوقات پیتزا یا خوراک لوبیای کنسروی تنها چیزی است که امکان تهیه آن وجود دارد. ناراحت نباشید. گاهی واقعا چاره‌ای نیست.

تصمیم جایگزین: شاید منطقی آن باشد که با خود عهد کنید هر هفته حداقل یک غذای جدید برای بچه‌هایتان آماده نمایید. فرش آشپزخانه و ظرفشویی هم از شما تشکر خواهند کرد!

تصمیم غیر ممکن شماره 4: در سال نو، هر گز جلوی فرزندانم از تلفن همراه استفاده نخواهم کرد

همه مادران می‌دانند چسبیدن به تلفن همراه وقتی که فرزندانشان کنارشان هستند کار جالبی نیست. در این شرایط، به خصوص بچه‌های کوچک تلاش می‌کنند توجه مادر را به خود جلب نمایند. اما واقعا گاهی پیش می‌آید که شما باید پاسخ یک پیامک،‌ ایمیل یا یک پست را بنویسید. این بخشی از زندگی مدرن است.

تصمیم جایگزین: بجای آنکه با خود عهد کنید وقتی که فرزندنتان در خانه هستند تلفن همراه، تلفن و غیره را کنار بگذارید با خود عهد کنید در برخی از زمان‌ها مثلا وقتی که قرار است بچه‌ها بخوابند یا شب‌های امتحان، از این وسایل استفاده نکنید.

تصمیم غیر ممکن شماره 5: در سال نو، تمامی کارهای خانه را به بهترین وجه انجام خواهم داد

وقتی که بچه کوچک دارید نمی‌توانید مثل قبل همه کارهای منزل را به بهترین وجه انجام دهید. بالاخره روزی پیش می‌آید که واقعا خسته هستید و نمی‌توانید خانه را مرتب کنید، لباس‌ها را بشویید، ظرف‌های ظرفشویی را بشویید یا خریدهای خانه را سر وقت انجام دهید.

تصمیم جایگزین: یک برنامه منطقی برای خود در نظر بگیرید. مثلا با خود عهد کنید لباس‌ها را هر پنج شنبه در لباسشویی بریزید. شاید باورتان نشود ولی گاهی اهداف کوچک نتایجی بزرگ به همراه دارند.

تصمیم غیر ممکن شماره 6: در سال نو، بیست و چهار ساعت شبانه‌روز در خدمت فرزندانم خواهم بود

همه والدین فرزندانشان را دیوانه‌وار دوست دارند اما گاهی بازی‌ها و فعالیت‌هایی که کودکان از والدین‌شان انتظار دارند از توان آنها خارج است.

تصمیم جایگزین: در این حالت نیز باید برنامه‌ای منطقی داشته باشید. هر وقت که سر حال هستید با بچه‌ها بازی کنید، آواز بخوانید، بخندید و تلویزیون تماشا کنید اما وقتی که واقعا هسته هستید دیگر احتیاجی به ملامت کردن خودتان نیست. در این حالت، باید برای تجدید قوا استراحت کنید.

بیشتر بدانید:

راه‌های کنترل خشم برای مادران کودکان نوپا