کنترل خشم

گاهی کودکان نوپا کارهایی انجام می‌دهند که مادران را به شدت عصبانی می‌کند. در این شرایط اغلب مادران فرزند خود را دعوا می‌کنند اما چند ساعت بعد از انجام آن پشیمان می‌شوند. اگر این اتفاق برای شما هم پیش آمده بدانید که تنها نیستید! جیغ‌زدن ممتد کودک، پرتاب وسایل و ریختن غذا حتی صبورترین مادران را نیز عصبانی می‌کند.

گاهی کودکان نوپا کارهایی انجام می‌دهند که مادران را به شدت عصبانی می‌کند. مثلا یک مداد بر می‌دارند و روی تمام دیوارهای پذیرایی خط می‌کشند یا ظرف غذایی که تازه آماده شده را روی فرش خالی می‌کنند! در این شرایط اغلب مادران فرزند خود را دعوا می‌کنند اما چند ساعت بعد از انجام آن پشیمان می‌شوند. اگر این اتفاق برای شما هم پیش آمده بدانید که تنها نیستید! جیغ‌زدن ممتد کودک، پرتاب وسایل و ریختن غذا حتی صبورترین مادران را نیز عصبانی می‌کند.

بهتر است تلاش کنید از این شرایط خارج شده و خشم خود را کنترل نمایید. اگر نتوانید خشم خود را کنترل کنید چطور می‌توانید از کودک خود انتظار صبوری و آرامش داشته باشید؟ روش‌های زیر برای رسیدن به این هدف به شما کمک می‌کنند:

عوامل اصلی عصبانیت خود را پیدا نمایید

گاهی شیطنت کودک نیست که باعث می‌شود از کوره در بروید؛ عامل اصلی، چیز دیگری است: دیر رسیدن به محل کار، منازعه قبلی با همسر یا دیگران، آماده نبودن برای دانشگاه و غیره. کاری کنید که عوامل استرس‌زا از زندگی شما دور شده یا کم‌اثر شوند. هرگز نباید کارهای خود را به دقیقه نود موکول کنید.

قوانین سخت‌گیرانه را کنار بگذارید

درست است که در خانه اصولی باید حاکم باشد که همه از جمله بچه‌ها آن را رعایت کنند. اما نباید به همه درخواست‌های کودک پاسخ منفی بدهید. ببینید کدامیک از قواعد برای شما خیلی مهم هستند و به آنها پایبند باشید؛ سایر قواعد دست و پا گیر و بی‌خاصیت را کنار بگذارید. مثلا اگر بچه اصرار دارد با فنجان قرمز بجای استکان بلوری چای بخورد اجازه دهید این کار را انجام دهد. در این صورت کودک هم لجاجت نمی‌کند و مسائل کوچک تبدیل به مشکلات بزرگ نمی‌شود.

حواس کودک را پرت کنید

گاهی می‌توانید کارهایی که بچه دوست دارد انجام دهید تا حواس او پرت شود. مثلا وقتی که کودک جیغ می‌زند، یک ژست بانمک، آهنگی که دوست دارد یا اسباب بازی مورد علاقه او واقعا معجزه می‌کند.

به خودتان استراحت بدهید

وقتی که واقعا عصبانی هستید نفس عمیق بکشید و تا 10 بشمارید. یک جرعه چای بنوشید. به اتاق دیگر خانه بروید، برای لحظاتی چشمان خود را ببنیدید یا به بیرون پنجره نگاه کنید (اما در عین حال حواستان به بچه نیز باشد). به زودی، متوجه خواهید شد همین کارهای ساده چقدر برای کنترل خشم موثر هستند.

راهی برای تخلیه احساسات خود پبدا کنید

پدر، مادر، خواهر یا سایر افراد فهمیده می‌توانند خیلی به شما کمک کنند. کسی را پیدا کنید که خوب به حرف‌های شما گوش می‌دهد. وقتی که بچه خوابیده است یا به همراه سایر اعضای خانواده بیرون رفته، با او تماس بگیرید و در مورد احساسات خود صحبت نمایید.

از خود مراقبت کنید

مادری که از خود مراقبت می‌کند بهتر می‌تواند از سایر اعضای خانواده مراقبت کند. مطمئن شوید به اندازه کافی استراحت دارید، ورزش می‌کنید و به میزان مناسب غذا می‌خورید. با همسر خود به رستوران بروید. هیچ چیز بهتر از یک قرار عاشقانه با همسر، باتری شما را شارژ نمی‌کند!

بیشتر بدانید:

چگونه مادران می‌توانند زمان خود را مدیریت کنند؟

ورزش برای مادران