کودک در حال ماسک زدن

در زمان‌هایی که شیوع گسترده ویروس کرونا وجود دارد توصیه می‌شود کودکان بالای 2 سال در اماکن شلوغ و عمومی ماسک بزنند.

در زمان‌هایی که شیوع گسترده ویروس کرونا وجود دارد توصیه می‌شود کودکان بالای 2 سال در اماکن شلوغ و عمومی ماسک بزنند. اما اگر بچه شما کوچک است به خصوص اگر نوزاد زیر 6 ماه دارید ممکن است بپرسید که چرا او نباید ماسک بزند و اگر قرار نیست ماسک بزند روش محافظتش در مقابل سرایت بیماری کرونا چیست.

آیا کودکان در زمان خروج از منزل باید ماسک بزنند؟

در زمان شیوع گسترده کرونا، بهتر است کودکی که واکسن نزده در زمان خروج از منزل ماسک بزند. حتی کودکانی که واکسن زده‌اند هم بهتر است ماسک بزنند.

چرا نوزادان و بچه‌های کوچک نباید ماسک بزنند؟

کودک زیر 2 سال نباید ماسک بزند چون ممکن است دچار مشکلات تنفسی شود. را‌ه‌های هوایی کودکان زیر 2 سال کوچک است و اگر او خوب نتوانند نفس بکشد نمی‌تواند آنرا به شما بگوید.

همجنین بعضی از ماسک‌ها خطر خفگی دارند. نخ‌های بعضی از ماسک‌ها برای کودکان خطرناک است. اما کودکان بالای دو سال بدون خطر می‌توانند در جاهای عمومی ماسک بزنند.

و شاید مهمترین دلیل ماسک نزدن برای بچه کوچک آن باشد که نوزاد یا نوپا ماسک روی صورت را تحمل نمی‌کند و آنرا از صورتش جدا می‌کند.

چطور می‌توان سلامت نوزاد یا نوپا را در جاهای شلوغ حفظ کرد؟

در حالت ایده‌آل در زمان شیوع بیماری بهتر است نوزاد یا نوپا را اصلا به مغازه، مراکز خرید و جاهای شلوغ نبرید. اما گاهی این کار نشدنی است. اگر مجبور شدید کودک را همراه خود ببرید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

بچه را بپوشانید

اگر بچه هنوز آنقدر کوچک است که در کریر می‌ماند صورت او را به سمت خودتان قرار داده و سعی کنید کریر را نزدیک بدن خود نگهدارید. با این کار خطر سرایت بیماری از بین نمی‌رود اما کم می‌شود.

بچه را در صندلی ماشینِ پوشیده ببرید

در صورتی که با خودروی از جاهای شلوغ عبور می‌کنید یا شیشه ماشین را بالا بدهید یا اگر شیشه پایین است روی صندلی ماشین یک پارچه نسبتا نازک که جریان هوا از آن عبور می‌کند قرار دهید. حتما باید کسی کنار کودک و مراقب او باشد.

از کاور باران کالسکه استفاده کنید

بعضی از کالسکه‌ها یک طلق پلاستیکی ضد باران دارند که گزینه مناسبی است. این طلق شفاق است به طوری که می‌توانید بچه را ببینید و از او مراقبت کنید.

سایبان کالسکه را باز کنید

اگر کالسکه کاور ندارد یا فراموش کرده‌اید آنرا با خود بیاورید به هر حال سایبان کالسکه هم کمی تاثیر دارد.

برای کودک واکسن بزنید

توصیه می‌شود کودکانی که واجد شرایط هستند واکسن بزنند. عوارض جانبی واکسن کم و کوتاه مدت است. واکسن خطر ابتلای شدید به کرونا و بستری شدن را کم می‌کند.

ماسک مناسب کودکان بالای 2 سال چیست؟

توصیه می‌شود کودکان بالای 2 سال ماسک بزنند. این ماسک باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • ماسک باید روی بینی و پایین چانه قرار بگیرد
  • به خوبی صورت را پوشانده و کنار آن باز نباشد.

ماسک‌های چند لایه جراحی یا N95 بهتر از ماسک‌های پارچه‌ای هستند. در حالت کلی ماسک مناسب ماسکی است که به خوبی جلوی صورت کودک را بپوشاند.

اگر کودک در مقابل ماسک مقاومت کردید چکار باید بکنید؟

حتی اگر ماسک مناسبی تهیه کرده باشید باز هم ممکن است کودک شما در مقابل آن مقاومت کند. به او بگویید ماسک اختصاصی او است. ماسک‌های با اشکال و طرح‌های کودکانه هم در پذیرش آن از جانب کودک موثر است. اجازه دهید کودک خودش ماسک را انتخاب کند. با ماسک از او عکس قشنگ بگیرید و به او جایزه بدهید.

بیشتر بدانید:

واکسن کزاز، آنفولانزا، سیاه سرفه و کرونا در بارداری

واکسن کرونا باعث نازایی یا سقط جنین می‌شود؟

ویروس کرونا و خطر آن برای زنان باردار