تربیت پسر مسئولیت پذیر

تربیت یک پسر با ملاحظه و مسئولیت‌پذیر همواره به عنوان یک چالش برای خانواده‌ها مطرح بوده است. برخی از پسرها تمایلی به پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی ندارند و بسیاری از آنها فقط عاشق تفریح و بازی هستند. مهم نیست که پسر شما چه ویژگی‌هایی دارد؛ در این مطلب 10 شیوه موثر برای تربیت پسربچه‌ها ذکر شده است.

تربیت یک پسر با ملاحظه و مسئولیت‌پذیر همواره به عنوان یک چالش برای خانواده‌ها مطرح بوده است. برخی از پسرها تمایلی به پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی ندارند و بسیاری از آنها فقط عاشق تفریح و بازی هستند. مهم نیست که پسر شما چه ویژگی‌هایی دارد؛ در اینجا 10 شیوه موثر برای تربیت پسربچه‌ها ذکر شده است.

شیوه‌های تربیت کودک مسئولیت پذیر

به او مسئولیت بدهید

پیروی از یک دستورالعمل خاص و خاتمه‌دادن به کارها از مواردی است که پسرها زیاد تمایلی به آن ندارند. اما این مساله با تمرین اصلاح می‌شود. باید در کارهای خانه به او مسئولیت بدهید. مثلا از کودک خود بخواهید یک قاشق برای شما بیاورد تا غذا را هم بزنید.

اجازه دهید کودک عواطف خود را نشان دهد

با وجود افزایش آگاهی خانواده‌ها در خصوص مسائل تربیتی، هنوز هم از پسرها انتظار می‌رود اشک‌های خود را پنهان کنند و ناراحتی خود را بروز ندهند. وقتی که کودک شما ناراحت است اجازه دهید آن را ابراز نماید، در غیر این صورت ممکن است به کودکی غیر قابل کنترل تبدیل شود.

موتور پر قدرت او را خاموش نکنید

پسرها انرژی فراوانی دارند که اگر به آنها شانس بهره‌گیری از آن داده نشود، هدر می‌رود. اما باید به کودک خود یادآوری نمایید که زمان‌ها و مکان‌هایی – مثل مدرسه و کلاس درس – وجود دارد که باید با دنده سنگین‌تر حرکت کنند!

اگر رفتار کودک شما خیلی مردانه نیست، او را مسخره نکنید

حتی سرسخت‌ترین پدرها هم دارای احساسات و عواطف هستند. پسر کوچکی که حیوانات را نوازش می‌کند در حال پرورش مهارت‌هایی است که در آینده به عنوان پدر به او کمک خواهد کرد.

به کودک خود فرصت دهید تا مهارت‌های اجتماعی خود را گسترش دهد

اغلب پسرها نمی‌توانند مانند دخترها دوستان نزدیکی برای خود داشته باشند. به او کمک کنید تا با دوستان خود قرار ملاقات بگذارد و او را تشویق نمایید تا به دوستان خود اجازه استفاده از اسباب‌بازی‌های خود را بدهد و با آنها بازی کند.

عواطف خود را به صورت فیزیکی به او ابراز نمایید

مطالعات نشان می‌دهد که والدین اغلب به بعد فیزیکی عواطف خود نسبت به پسر بی توجه هستند و معمولا به دختران خود عواطف خود را نشان می‌دهند. مثلا فقط دختران خود را در آغوش خود می‌گیرند. والدین باید محبت خود را به فرزند پسر مستقیما نشان دهند.

موسیقی را به عنوان فعالیتی مهم در زندگی او وارد کنید

تمرین یک قطعه موسیقی به کودک احساس انجام کار می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که درس‌های موسیقی، مهارت‌های فکری و حافظه کودک را تقویت می‌کند.

به علایق او احترام بگذارید حتی اگر جنس علایق او خیلی پسرانه نباشد

اگر به فرزندتان تفاوت‌های افراد را آموزش دهید او سرزنش‌های دیگران برای انجام فعالیت‌هایی که خیلی پسرانه نیستند (مثل آشپزی و کمک در نظافت منزل) را راحت‌تر هضم خواهد کرد.

با مدرسه او در تماس باشید

با معلم او صحبت نمایید تا نقاط قوت و ضعف کودکتان را به شما بگوید. نقاط قوت کودک خود را به او بازگو نمایید. تکالیف کلاسی او را نیز کاملا تحت نظر بگیرید.

او را به خاطر داشتن برخی ویژگی‌های مثبت تشویق نمایید

تحمل رفتار پسرها حتی اگر مقتضای سن آنها باشد برای والدین مشکل است و پسرها اغلب بابت رفتار خود در مدرسه و نیز در خانه بسیار سرزنش می‌شوند. بهتر است نیمه پر لیوان را ببینید و رفتارهای خوب فرزند خود را پررنگ نمایید. تلاش کنید به او بفهمانید که تلاش او برای هدایت انرژی خود به سمت انجام کارهای سازنده را دیده‌اید.

بیشتر بدانید:

ترک عادت‌های بد در کودکان

اعتماد به نفس کودک خود را چگونه افزایش دهیم؟

هفت راه برای آموزش مهربانی به کودک

آموزش سخاوتمندی و تقسیم وسایل به کودک