ترک عادت بد کودک

کودکان نوپا، خیلی به عادت‌های خود وفادار هستند. برخی از عادت‌های کودکان نوپا مثل مکیدن انگشتان، در بسیاری از آنها وجود دارد. اغلب مادران به دنبال یافتن راه‌هایی هستند که به ترک عادت‌های بد کودکان کمک بنماید. خوشبختانه، چه عادت کودک مثل انگشت کردن در بینی زننده و چه مثل کوبیدن سر به اشیا، نگران‌کننده باشد در اغلب موارد خودبخود و به مرور زمان برطرف می‌شود.

کودکان نوپا، خیلی به عادت‌های خود وفادار هستند. برخی از عادت‌های کودکان نوپا مثل مکیدن انگشتان، در بسیاری از آنها وجود دارد. اغلب مادران به دنبال یافتن راه‌هایی هستند که به ترک عادت‌های بد کودکان کمک بنماید.

خوشبختانه، چه عادت کودک مثل انگشت کردن در بینی زننده و چه مثل کوبیدن سر به اشیا، نگران‌کننده باشد در اغلب موارد خودبخود و به مرور زمان برطرف می‌شود. در این مقاله، نکات مهمی برای از بین‌بردن عادت‌های بد کودکان ذکر شده است.

مکیدن انگشت شست

چرا کودک چنین می‌کند؟ وقتی که کودکان وارد این دنیای پر رمز و راز می‌شوند مکیدن انگشت شست یا سایر انگشتان به آنها احساس آرامش می‌دهد. آنها هر وقت که بخواهند انگشت شستشان در دسترس قرار دارد!

چه کاری باید در قبال آن انجام داد؟ خوشبختانه، در اغلب موارد، وقتی که کودکی به 3 سالگی پای می‌گذارد عادت مکیدن انگشت کنار می‌رود. این عادت معمولا بر رشد و سلامت دندان‌ها و تکلم کودک تاثیر ندارد مگر آنکه عادتی همیشگی شود.

اگر این گونه است باید حواس کودک را با کارهای دیگری مثل آواز خواندن، بازی با اسباب بازی و غیره پرت کنید. وقتی که او برای مکیدن انگشت خود بی‌قراری می‌کند به او یاد دهید که دست خود را در حالی که انگشت شست داخل آن قرار دارد مشت نماید. به خاطر داشته باشید که هرگز نباید کودک را برای مکیدن انگشتان سرزنش کنید. به او نگویید: «فقط بچه‌‌های کوچولو انگشت خود را می‌مکند!».

در آغوش‌گرفتن عروسک

چرا کودک چنین می‌کند؟ بغل‌کردن عروسک به خصوص اگر دچار ترس شده باشد، به او احساس اطمینان می‌بخشد. اغلب کودکان در حدود 5 سالگی این عادت خود را ترک می‌کنند.

چه کاری باید در قبال آن انجام داد؟ در آغوش گرفتن عروسک، معمولا عادت بدی به حساب نمی‌آید مگر آنکه موجب اختلال در فعالیت‌های روزانه کودک شود. مثلا کودک بجای بازی با دوستان، فقط با عروسک خود بازی کند. اگر کودک هرگز بدون عروسک از خانه خارج نمی‌شود به مرور برای او محدودیت ایجاد نمایید. مثلا به او بگویید: «خرگوشک تو با ما بیرون می‌آید اما وقتی که به کلاس ژیمناستیک می‌رویم باید در ماشین منتظر بماند!». همچنین می‌توانید حواس او را به سایر چیزها مثل بازی با اسباب بازی‌ها و غیره پرت کنید.

مکیدن پستانک

چرا کودک چنین می‌کند؟ کوچولوی شما تمایل زیادی به استقلال دارد. اما زندگی بدون حضور شما برای او سخت، ترسناک و اضطراب‌آور است. اینجاست که پستانک به کار او آمده و به او احساس آرامش می‌دهد.

چه کاری باید در قبال آن انجام داد؟ اغلب کودکان این عادت خود را تا حدود 3 سالگی ترک می‌کنند اما اگر به نظر می‌رسد که کودک قصد ندارد آنرا کنار بگذارد باید وارد عمل شوید. کودکی که همیشه پستانک به دهان دارد ممکن است به عفونت گوش و خرابی دندان‌ها مبتلا شده یا برای آموزش زبان و مهارت‌های اجتماعی دچار مشکل گردد.

اولین اقدام، آن است که روی پستانک چند سوراخ ایجاد کنید تا جذابیت مکیدن پستانک برای کودک کم شود. سپس به مرور محدودیت‌های او را افزایش دهید (زمان و مکانی که پستانک در اختیار او قرار دارد را محدود کنید). بهتر است هر بار که به حرف‌های شما گوش می‌دهد او را تشویق نمایید.

کوباندن سر به اشیاء

چرا کودک چنین می‌کند؟ گاهی کودک سر خود را به تختخواب یا دیوار می‌کوبد. این یکی از عادات نگران‌کننده کودک برای والدین است. اما کودک با این کار به دنبال تخلیه انرژی است.

چه کاری باید در قبال آن انجام داد؟ به کودک فرصت بدهید تا انرژی خود را مثلا با بازی و غیره در طول روز تخلیه نماید. نزدیک به زمان خواب ریتم کارهای او را به مرور کم کنید. مثلا با خواندن یک کتاب داستان به او احساس آرامش و تسکین بدهید. مطمئن شوید که سرِ زمان خواب خودش به خواب می‌رود (نه زودتر نه دیرتر). کودک باید احساس خواب آلودگی داشته باشد اما خیلی خسته هم نباشد. اگر او به این عادت خود بعد از 3 سالگی نیز ادامه می‌دهد و امکان صدمه به او وجود دارد حتما با پزشک مشورت نمایید.

پیچاندن و کشیدن مو

چرا کودک چنین می‌کند؟ کودک با این کار به خود آرامش می‌دهد. کودکان زیر 3 سال با این کار سعی می‌کنند از استرس دور شوند.

چه کاری باید در قبال آن انجام داد؟ والدین معمولا وقتی قصد دارند جلوی عادت‌های بد کودکان را بگیرند دچار این اشتباه می‌شوند که ‌توجه آنها را به عادت‌های بد، باعث توجه بیشتر کودک می‌شود.

بجای اصرار به کودک برای ترک این کار، سعی کنید او را با انجام کارهای دیگر مثل بازی در پارک، طناب بازی و پرت کردن توپ مشغول نمایید. گفتن داستان و پخشبه موسیقی آرام‌بخش نیز موثر است. بد نیست که موهای او را کمی کوتاه کنید تا پیچاندن و کشیدن مو برای او مشکل‌تر شود.

انگشت‌کردن در بینی

چرا کودک چنین می‌کند؟ کودکان معمولا به دلیل خستگی، استرس یا خلاصی از گرفتگی بینی، اقدام به این کار می‌نمایند. بعضی دیگر از کودکان، به خاطر داشتن آلرژی و ترشحاتی که از بینی آنها خارج می‌شود همواره دست خود را به سمت بینی می‌برند.

چه کاری باید در قبال آن انجام داد؟ شاید از میان تمامی عادت‌های بد کودکان، این یکی از همه آزاردهنده‌تر باشد. اما نباید کودک را به خاطر این کار سرزنش کنید. او معمولا وقتی به سنی می‌رسد که نظر دیگران در مورد خودش برایش مهم می‌شود حداقل در انظار عمومی این کار را انجام نمی‌دهد. این اتفاق در حدود 4 تا 5 سالگی رخ می‌دهد. شما باید دست او را با کارهای دیگری مثل بازی با لگوها، اسباب‌بازی‌ها و غیره مشغول کنید. اگر در خصوص آلرژی او تردید دارید حتما با پزشک مشورت نمایید.

جویدن ناخن‌ها

چرا کودک چنین می‌کند؟ کودکان همانند بزرگترها در زمانی که استرس دارند ناخن‌های خود را می‌جوند.

چه کاری باید در قبال آن انجام داد؟ هرگز انگشتان کودک را از دهان او بیرون نکشید. او با این کار وارد کشمکش با شما می‌شود. مثلا ممکن است بگوید: «ناخن‌های خودم است». بجای آن کاری کنید او فعالیت‌های آرام‌بخش مثل نقاشی، رنگامیزی و غیره انجام دهد.

بهتر است ناخن‌های کودک را همیشه کوتاه نگهدارید. همچنین توجه خود را به او افزایش دهید تا آرامش بیشتری داشته باشد. وقتی که کودک سعی می‌کند این عادت خود را کنار بگذارد او را تشویق نمایید.

بیشتر بدانید:

آرامش دادن به کودک مضطرب

نشانه‌های استرس در کودکان