جرمگیری دندان در بارداری

یکی از نگرانی‌های زنان باردار در زمان مراجعه به پزشک بهم خوردن نظم بارداری از طریق معاینه پزشکی است. به همین دلیل اکثر آنها ترجیح می‌دهند با مشکلات دندان تا انتهای بارداری مدارا کنند. آیا این کار صحیح است یا بهتر است به دندانپزشک مراجعه شود؟

یکی از نگرانی‌های زنان باردار در زمان مراجعه به پزشک بهم خوردن نظم بارداری از طریق معاینه پزشکی است. به همین دلیل اکثر آنها ترجیح می‌دهند با مشکلات دندان تا انتهای بارداری مدارا کنند. آیا این کار صحیح است یا بهتر است به دندانپزشک مراجعه شود؟

حفظ سلامتی دندان‌ها در بارداری

مراقبت از دندان‌ها در بارداری برای فرد باردار و همچنین جنین اهمیت دارد. ضمنا تاکنون گزارشی از خطر جرم‌گیری، عکس با اشعه ایکس و بی حسی موضعی گزارش نشده است. خیلی اهمیت دارد که چکاپ دندان در بارداری انجام شود و درمان‌های لازم به صلاحدید پزشک صورت پذیرد. به تاخیر انداختن درمان در بارداری می‌تواند خطرات جدی برای مادر و جنین ایجاد کند.

علت مراجعه به دندانپزشک در بارداری چیست؟

زنان باردار در معرض خطر ورم لثه‌ها قرار دارند. اگر این بیماری درمان نشود ممکن است باعث بیماری‌های جدی‌تر لثه (پیرادندانی) و حتی از بین رفتن دندان‌ها شود. باکتری ناشی از دندان پوسیده در خون منتشر می‌شود. از سوی دیگر،‌ حفظ سلامت دندان‌ها باعث کاهش خطرات برای مادر و جنین میشود.

آیا جرمگیری دندان در بارداری ضرر دارد؟

جرمگیری بخشی از سلامت دندانها است. که شامل برداشتن پلاک دندان از دندان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، التهاب و بیماری لثه است.

در طول دوران بارداری باید با خمیر دندان حاوی فلوراید 2 بار در روز (صبح و شب) مسواک زده و روزی یکبار نخ دندان بکشید. همچنین ممکن است به مراکز دندانپزشکی مراجعه نمایید تا دندانپزشک جرم سخت شده روی دندان که با نظافت روزانه از بین نمی‌رود را بردارد.

در زمان هماهنگ کردن زمان ویزیت، به منشی پزشک پزشک بگویید که باردار هستید و زمان تقریبی زایمان را هم اطلاع دهید. در این صورت، آنها می‌توانند در مورد بهترین درمان تصمیم بگیرند. اگر مراجعه قبلی شما به دندانپزشک بیش از 6 ماه قبل بوده یا اگر هر گونه مشکل و نگرانی خاصی در زمینه سلامت دهان و دندان دارید در اسرع وقت زمان مراجعه را هماهنگ کنید.

آیا در زمان بارداری اقدام خاصی برای مراجعه به دندانپزشک باید انجام دهید؟

خیر مراقبت خاصی لازم نیست. اما وقتی که پزشک و دستیارهای او بدانند باردار هستید شما را روی صندلی خاص دندانپزشکی قرار می‌دهند تا احساس سرگیجه نکنید و راحت باشید. همچنین:

سر شما را بالاتر از پاها قرار دهند. شما را در وضعیت نیمه خمیده تا حد تحمل قرار دهند و اجازه دهند وضعیت خود را زیاد تغییر دهید.

یک بالش کوچک زیر سمت راست باسن قرار دهند یا اجازه دهند کمی به چپ بچرخید تا از سرگیجه و حالت تهوع ناشی از فشار خون پایین جلوگیری شود.