کم اشتهایی کودک

من مادر پسری حدودا یک سال و نیمه به نام پرهام هستم. داستان از آنجا آغاز شد که پسرم چندین بار در فصل زمستان دچار سرماخوردگی و تب شد. دوستانم به من گفته بودند که اگر بچه دچار تب شد باید قطره آهن را قطع کنم چون تب را تشدید می‌کند. من هم قطره آهن را قطع کردم. بعد از مریضی و تب پسرم چند روزی به مسافرت رفتیم و در سفر فراموش کردم قطره بچه را بدهم . . .

من مادر پسری حدودا یک سال و نیمه به نام پرهام هستم. داستان از آنجا آغاز شد که پسر من چندین بار در فصل زمستان دچار سرماخوردگی و تب شد. قبلا دوستانم به من گفته بودند که اگر بچه دچار تب شد باید قطره آهن را قطع کنم چون تب را تشدید می‌کند.

من هم از وقتی پسرم دچار تب و بیماری شد قطره آهن او را قطع کردم. وقتی که بچه را دکتر بردم به دلیل تداخلی که قطره آهن با آنتی بیوتیک‌ها داشت پزشک پسرم هم توصیه کرد در زمان بیماری‌اش قطره را موقتا قطع کنم و بعد از کاهش تب مجددا آنرا به او بدهم.

بعد از مریضی و تب پسرم چند روزی به مسافرت رفتیم و در سفر هم فراموش کردم قطره بچه را بدهم تا زمان واکسن 18 ماهگی که حدودا چند روز بعد از مسافرت بود پسرم قطره آهن نخورد. ضمنا روزی که واکسن 18 ماهگی را زدیم پسرم دوباره تب شدید کرد که دوباره مجبور شدم قطره آهن به او ندهم.

وقتی که بچه تب داشت مثل قبل غذا نمی‌خورد. من تصور می‌کردم مربوط به بیماری قبلی، مسافرت و واکسیناسیون باشد. اما بعد از گذشت چند روز کم اشتهایی پرهام ادامه یافت و حتی بدتر شد به طوری که خودش لب به غذا نمی‌زد و هر وقت خودم هم می‌خواستم به او غذا بدهم جیغ می‌زد و فرار می‌کرد. غذای او تقریبا فقط شیر خشکی بود که آن هم شب‌ها می‌خورد.

پیدا کردن راه حل

وقتی برای واکسن بچه به مرکز بهداشت رفتیم متوجه شدم وزن بچه هم نسبت به 2 ماه قبل تغییر جندانی نکرده است. خیلی آشفته شده بودم. چون کم اشتهایی پرهام در نوروز اتفاق افتاده بود به پزشک خودش دسترسی نداشتم. به ناچار شروع کردم به تحقیق و جستجو در اینترنت و بررسی دلایل کم اشتها شدن کودکان نوپا. مقالات زیادی پیدا کردم و همه انها را خواندم.

از بین همه دلایلی مثل دندان در آوردن، مرحله رشد کودک، گرمای هوا، واکسن، انگل، داشتن حساسیت به خوراکی‌ها، کم خونی و غیره که ذکر شده بود واکسیناسیون و کم خونی با وضعیت پرهام مطابقت داشت. اما چون چند روز از زمان واکسن زدن گذشته بود به نظرم آمد شاید دیگر به آن مربوط نشود.

این را هم بگویم که در آزمایش خونی که قبلا پرهام داده مشخص شده بود تا حدودی دچار کم خونی است. با توجه به آنکه قطره آهن از مکمل‌هایی است که جلوی کم خونی کودک را می‌گیرد از فردای آن روز دوباره شروع کردم به بچه قطره آهن دادن. البته قطره را همراه با آب پرتقال به بچه می‌دادم تا جذب آن بهتر و سریع‌تر انجام شود چون پرتقال ویتامین C دارد و به جذب آهن کمک می‌کند.

بعد از چند روز اشتهای پسرم به طرز معجزه آسایی بهبود پیدا کرد و دوباره به حالت اول برگشت. بعد از تعطیلات نوروز که مساله را با پزشک پسرم مطرح کردم او هم دلیل کم اشتها شدن پرهام را تایید کرد.

مهتاب مادر پرهام پسر یک سال و نیمه

بیشتر بدانید:

هشت راه حل برای کم اشتهایی کودک نوپا

کم شدن اشتهای کودک و دلایل آن