کم اشتها شدن کودک

اگر قبلا فرزند شما با اشتیاق زیادی غذا می‌خورده اما حالا علاقه او به غذاها کمتر شده بدانید که تنها نیستید. حدود نیمی از کودکان 2 ساله علاقه‌شان را به برخی خوراکی‌ها از دست می‌دهند. مثلا بعضی از آنها دوست دارند روز و شب فقط ماکارونی بخورند. اما چرا کودکان نوپا تا این حد به انتخاب غذا تمایل نشان می‌دهند؟ دلیل آن هر چه باشد خوشبختانه این شرایط معمولا موقت است.

اگر قبلا فرزند شما با اشتیاق زیادی غذا می‌خورده اما حالا علاقه او به غذاها کمتر شده بدانید که تنها نیستید. حدود نیمی از کودکان 2 ساله علاقه‌شان را به برخی خوراکی‌ها از دست می‌دهند. مثلا بعضی از آنها دوست دارند روز و شب فقط ماکارونی بخورند.

چرا کودکان نوپا تا این حد به انتخاب غذا تمایل نشان می‌دهند؟ اولا، حواس آنها سریعا به اطراف خود پرت می‌شود و نمی‌توانند مدت زیادی یکجا بنشینند و غذا بخورند. ثانیا، می‌خواهند استقلال خود را نشان بدهند و بگویند چه چیزی را دوست دارند و از چه چیزی خوششان نمی‌آید. اما دلیل آن هر چه باشد خوشبختانه این شرایط معمولا موقت است. در ادامه راه حل‌هایی برای این موضوع ذکر شده است.

از کودک برای آشپزی کمک بگیرید

همه والدین به طور غریزی تمایل دارند کودک را از آشپزخانه دور نمایند زیرا وسایل خطرناکی مثل چنگال،‌ چاقو و اجاق گاز داغ آنجا وجود دارد. اما زمانی که وسایل خطرناک را از دسترس و دور کرده‌اید از کودک برای آماده کردن غذا کمک بگیرید.

مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که برای تهیه غذا به مادران خود کمک می‌کنند علاقه بیشتری به خوردن غذا نشان می‌دهند. اجازه دهید کودک به غذا نمک بزند یا را روی پیتزا، پنیر بریزید. یا سالاد را هم بزند و روی آن سس بریزد. باور کنید او از این کار خیلی خوشحال می‌شود.

هر زمان که امکان دارد با هم غذا بخورید

مسلما نمی‌توان کل هفته همه اعضای خانواده را دور سفره جمع کرد اما توصیه می‌شود حداقل چند بار در هفته این کار را انجام دهید. وقتی که کودک می‌بیند غذایش همان غذایی است که بقیه اعضای خانواده هم می‌خورند و از خوردن آن لذت می‌برند علاقه بیشتری به خوردن غذا از خود نشان می‌دهد.

ضمنا مکالمه سر سفره برای تقویت دایره لغات او هم مفید است. اگر کودک میز ناهارخوری یا سفره را به هم ریخت عصبانی نشوید و به مرور مرتب نگهداشتن خانه را به او آموزش دهید. ضمنا نباید انتظار داشته باشید کودک نوپای شما بیش از 10 دقیقه سر سفره بنشیند.

غذاهای خسته کننده برای بچه درست نکنید

بچه های عاشق غذاهای کوچک و متنوع هستند. آنها غذاهای انگشتی را خیلی دوست دارند. در ظرف آنها تکه‌های کوچک سیب زمینی، هویج، لوبیا بگذارید. برای او در ظرف ماکارونی بریزید. سعی کنید غذا برای بچه جذابیت داشته باشد. مثلا روی فرنی او با تکه‌های پسته عکس یک آدم یا حیوان را نقاشی کنید.

خودتان نیز ماجراجویی کنید

کودک نوپا با وجود آنکه خیلی کوچک است اما نگاه می‌کند ببیند شما چه چیزی و چگونه می‌خورید. مطالعات نشان می‌دهد بچه‌ها غذاهایی که والدینشان به خوردن آنها علاقه نشان نمی‌دهند را دوست ندارند. بد نیست هر هفته یک غذا با طعم و رنگ و لعاب جدید تهیه کنید.

از رنگ‌های مختلف میوه‌ها و سبزیجات برای تزیین آن استفاده کنید. اجازه دهید کودک موقع خرید به شما کمک کرده و خوراکی‌ها را خودش انتخاب کند. وقتی که از خرید به خانه بر می‌گردید در مورد خرید خود صحبت کنید: «خوب حالا از نارگیلی که خریدیم برای درست کردن کیک استفاده می‌کنم».

لیست سیاه غذایی درست نکنید

با وجود آنکه والدین دوست ندارند کودکان آنها خیلی سراغ قند،‌ آب نبات و شکلات بروند، اما شواهدی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد اگر این خوراکی‌ها را به طور کلی ممنوع کنید نتیجه عکس می‌دهد. وقتی که این غذاها ممنوع می‌شود علاقه کودک برای امتحان کردن آنها بیشتر می‌شود و مخفیانه سراغ آنها می‌رود.

بجای ممنوع کردن آنها، به کودک آموزش دهید به اندازه از آنها بخورد. اما چگونه؟ مثلا می‌توانید خوراکی‌های سالم‌تر را در دسترس کودک و در قفسه‌های پایین آشپزخانه قرار دهید.

صبور و خونسرد باشید

گاهی این کار مثل یک ماموریت غیر ممکن است اما درست همان کاری است که باید انجام دهید. هرگز کودک را به غذا خوردن مجبور نکنید و اگر او از غذایش نخورد و آن را در اطراف پخش کرد سر او داد نزنید. اگر کودک از غذایش خورد و دوباره تقاضای غذا کرد او را تشویق نکنید. بچه اصلا دوست ندارد برای غذا خورن تحت فشار باشد.

اگر می‌خواهید او غذای جدیدی را تست کند آنرا میان خوراکی‌هایی که دوست دارد قرار دهید. فراموش نکنید او به سرعت سراغ غذای جدید نمی‌رود و 10 تا 15 مرتبه باید آن غذا را برای او بیاورید تا بالاخره به آن علاقمند شود.

میوه یا سبزیجات را داخل غذا پنهان کنید

اگر کودک میوه‌ها یا سبزیجات را دوست ندارد آنرا داخل خوراکی‌های مورد علاقه او قرار دهید. فراموش نکنید که طعم غذا نباید عوض شود. مثلا می‌توانید گل کلم را داخل پوره سیب زمینی بریزید، کمی هویج را داخل مخلوط کیک او بریزید یا اسفناج را با سس کچاپ بپوشانید.

غذا را در قطعات کوچک و حجم کم به کودک بدهید

معده فرزند دلبند شما به اندازه مشت او است پس وقتی که می‌گوید سیر شده است حرف او را باور کنید. به اندازه یک یا دو قاشق غذا خوری در هر وعده برای او کافی است. در زمان غذا خوردن مطمئن شوید که معده او پر از شیر یا آبمیوه نباشد. مایعات را بعد از خوردن غذا به او بدهید.

بیشتر بدانید:

کم شدن اشتهای کودک و دلایل آن