صحبت کردن پدر و پسر

به عنوان پدر یا مادر نوجوان ممکن است ندانید فرزند شما خودارضایی می‌کند و اصلا به آن اهمیت ندهید. اما جدا از آنکه خودارضایی در اغلب ادیان امری ناپسند یا حرام شمرده می‌شود در حالت افراطی می‌تواند باعث آسیب روحی و جسمی به نوجوان گردد.

به عنوان پدر یا مادر نوجوان ممکن است ندانید فرزند شما خودارضایی می‌کند و اصلا به آن اهمیت ندهید. اما جدا از آنکه خودارضایی در اغلب ادیان امری ناپسند یا حرام شمرده می‌شود در حالت افراطی می‌تواند باعث آسیب روحی و جسمی به نوجوان گردد.

علائم خودارضایی کردن نوجوان چیست؟

وقتی که کودک به سن نوجوانی می‌رسد در مورد بدن خود کنجکاوتر شده و گاهی خودارضایی می‌کند. او به دلیل لذتی که از این کار می‌برد آنرا تکرار می‌کند.

در صورتی که زمان‌های تنهایی، بسته بودن درب اتاق یا زمان دوش گرفتن و حتی تماس‌های دست با اندام جنسی نوجوان شما خیلی زیاد و غیر عادی است ممکن است نوجوان خودارضایی بکند. شرایطی وجود دارد که حتما باید در مورد این موضوع با فرزند خود صحبت نمایید یا حتی در حالت حاد به پزشک مراجعه کنید.

روش مناسب باز کردن سر صحبت با فرزند در مورد خودارضایی چیست؟

پدر و مادر باید با فرزند خود مثل یک دوست باشند. نوجوان باید حس کند بهترین کسانی که می‌تواند به آنها اعتماد کند و دغدغه‌هایش را بگوید والدینش هستند. وقتی که با فرزند خود در مورد رابطه جنسی صحبت می‌کنید نباید خجالت بکشید و توصیه می‌شود در مورد خودارضایی هم حرف بزنید.

وقتی که با او صحبت می‌کنید نباید کاری کنید که حس کند حریم خصوصی او را رعایت نکرده‌اید همچنین باید نشان دهید که به او اهمیت می‌دهید. ضمنا باید طوری رفتار کنید که فرزندتان بداند رشد جسمی و رسیدن به بلوغ و بیدار شدن میل جنسی چیز خجالت آوری نیست و یک موضوع کاملا طبیعی است که برای همه اتفاق می‌افتد.

معمولا نوجوان نمی‌پذیرد که خودارضایی میکند و نیازی هم نیست که او را مجبور به اعتراف کنید. فقط در مورد آن به او توضیح بدهید.

چه زمانی باید نگران بود؟

شرایطی وجود دارد که خودارضایی نوجوان نگران کننده می‌شود و شما به عنوان والدین باید از آن آگاه شده و حتما اقداماتی انجام دهید.

اجبار به خودارضایی

ممکن است افرادی به نیت‌های مختلف نوجوان را مجبور به این کار کرده باشند. یا نوجوان برای اینکه در مدرسه یا جای دیگری به منظور خودنمایی و برای اینکه از دوستان خود کم نیاورد خودارضایی کرده است. شما به عنوان والدین باید حامی او باشید. باید به او اطمینان بدهید که پشتیبانش هستید. هرگز در این حالت او را تنها رها نکنید. به او توضیح دهید که نباید خود را ابزار سوء استفاده دیگران کند و اگر مجبور شده باید بداند که قانون از او حمایت می‌کند و تجاوز به حقوق دیگران جرم است. حتما موضوع را پیگیری کنید.

درد جسمی

گاهی مساله خودارضایی کاملا شخصی است. در اثر خودارضایی ناحیه تحریک شده ملتهب شده و باعث آسیب به بدن نوجوان می‌شود.

جراحت فیزیکی

ممکن است کودک از وسیله‌ای برای خودارضایی استفاده کرده باشد که در واژن یا مقعد گیر کند. اینها رخدادهای نادر هستند اما اگر حس می‌کنید کودک درد دارد یا احساس ناراحتی می‌کند و دستش را به سمت اندام تناسلی می‌برد باید از موضوع باخبر شوید.

فقدان منع اجتماعی

گاهی کودک به دلیل اختلالات خاص ممکن است در ملا عام دست به خودارضایی بزند. مثلا نوجوانان مبتلا به سندرم الکل جنینی (FASD) گاهی در عموم بدن خود را لمس کرده و سایر فعالیت‌های ناپسند از نظر اجتماعی را انجام می‌دهند.

افرادی که به اوتیسم مبتلا هستند ممکن است در مقابل دیگران خودارضایی کنند. اگر چنین اتفاقی افتاد باید با کودک صحبت کرده و یا در صورت تکرار به مشاور مراجعه کنید. گاهی رفتاردرمانی و گاهی هم مداوای دارویی لازم است.

خودارضایی به صورت اعتیاد

گاهی کودکانی که مشکلات اجتماعی دارند یا آنهایی که مورد سو استفاده جنسی قرار گرفته‌اند به سمت خودارضایی می‌روند. در این حالت خودارضایی به صورت یک دغدغه ذهنی و اعتیاد در می‌آید. اگر چنین حالتی وجود داشت باید با کودک خود صحبت کنید و در مورد اثرات سوء آن برای او توضیح بدهید.

بیشتر بدانید:

راه‌های ترک خودارضایی دختران و پسران از نظر علمی

عوارض خودارضایی مردان و زنان

تاثیر خودارضایی مردان و زنان بر نازایی و عقیمی