ترک خودارضایی

خودارضایی در مردان و زنان امری است که قابل کتمان نیست. گاهی فردی که ازدواج نکرده دست به خودارضایی میزند. ممکن است فردی که از زندگی زناشویی خود راضی نباشد خودارضایی کند و گاهی حتی که کسی ازدواج کرده و در زندگی زناشویی خود مشکلی ندارد خودارضایی یا استمنا می‎کند.

خودارضایی در مردان و زنان امری است که قابل کتمان نیست. گاهی فردی که ازدواج نکرده دست به خودارضایی میزند. ممکن است فردی که از زندگی زناشویی خود راضی نباشد خودارضایی کند و گاهی حتی که کسی ازدواج کرده و در زندگی زناشویی خود مشکلی ندارد خودارضایی یا استمنا می‎کند.

گذشته از آنکه این موضوع از نظر شرعی مورد تایید نیست گاهی می‌تواند جریان عادی زندگی را مختل نماید. گاهی خودارضایی جلوی فعالیت‌های کاری روزانه را گرفته و همچنین به زندگی زناشویی لطمه می‌زند.

چه زمانی استمنا می‌تواند در زندگی مشکلات اساسی ایجاد کند؟

  • زمانی که خودارضایی به شکل اعتیاد در می‌آید
  • باعث می‌شود فعالیت کاری، تحصیلی و اجتماعی فرد تحت تاثیر خودارضایی قرار گیرد
  • گاهی برنامه زندگی فرد حول محور خودارضایی شکل می‌گیرد

راه‌های ترک خودارضایی و استمنا چیست؟

ترک خودارضایی یک فرایند است. باید بر فشارهایی غلبه کنید و رفتارهایی که ماه‌ها و گاهی سال‌ها انجام داده‌اید را کنار بگذارید. ترک خودارضایی می‌تواند خیلی زمان بر باشد ولی ممکن است.

مثل رفتارهای دیگری که خارج از کنترل به نظر می‌رسد جلوگبری از خودارضایی نیازمند انجام اقدامات لازم است. به همین منظور باید:

یک درمانگر مناسب پیدا کنید

اگر می‌خواهید خودارضایی را کم کنید یا به طور کلی خودارضایی را کنار بگذارید باید یک پزشک مناسب انتخاب کنید. ممکن است پزشک شما را به یک مشاور، روانشناس یا روانپزشک متخصص سکس تراپی ارجاع دهد. این متخصصان به ویژه برای درمان کسانی که در زندگی جنسی خود دچار مشکل هستند آموزش دیده‌اند و توصیه‌های مناسب را به آنها پیشنهاد می‌دهند.

صادق باشید

خودارضایی معمولا در جامعه پسندیده امری پسندیده نیست. در بعضی از مذاهب، ادیان، و فرهنگها از جمله اسلام خودارضایی یک عمل غیر اخلاقی و گناه شمرده می‌شود. در هر صورت، هر نوع نگاهی که به آن دارید باید دقیقا مساله را به پزشک بگوید تا او با یافتن ریشه مساله به دنبال درمان مناسب باشد.

وقت مناسب صرف کنید

درمان خودارضایی و استمنا یک شبه انجام نمی‌شود. شاید مراجعه به متخصص سکس تراپی هفته ها یا ماهه طول بکشد. وقتی که چند جلسه با درمانگر صحبت نمایید به مرور احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. این باعث می‌شود در مورد عواطف خود صداقت بیشتری داشته باشید.

خودتان را مشغول کنید

مشغول بودن باعث می‌شود فرصت کمتری برای خودارضایی داشته باشید. دنبال کارهایی بروید که برای شما هیجان انگیز و در عین حال آرامش‌بخش بوده و زمان شما را پر کند.

به عنوان نمونه می‌توان ورزش کردن، یوگا، سرگرمی جدید، قرار مهمانی و رستوران با دوستان، یا رفتن به موزه و سینما را نام برد. وقتی که مشغول باشید فرصتی برای خودارضایی نخواهید داشت.

از بدن خود مراقبت کنید

رژیم غذایی مناسب و سالم از خیلی از جهات برای بدن شما مناسب است. برای کسانی که خودارضایی برای آنها به شکل اعتیاد در آمده، تلاش برای ترک آن به معنای مراقبت بیشتر از بدن خود و یافتن راه‌هایی مناسب برای سلامتی است.

راه حل‌های خودتان را پیدا کنید

با کمک پزشک و تراپیست زمان‌هایی که به دردسر می‌افتید را پیدا کنید. مثلا بعضی از افراد غالبا شب‌ها و قبل از خوابیدن خودارضایی می‌کنند. برای بعضی دیگر صبح‌ها و زمانی که دوش میگیرند خودارضایی جذابیت بیشتری دارد.

اگر بتوانید زمانهایی که بیشتر سراغ خودارضایی میروید را پیدا کنید تراپیست می‌تواند راه حل های بهتری خاص او ارائه دهد.

از گروه‌های پشتیان کمک بگیرید

حس مسئولیت‌پذیری برای تمامی کسانی که سعی در اصلاح رفتارهای خود دارد لازم است. همچنین به شما کمک می‌کند رفتارهای جدیدی را از خود بروز دهید. بعضی از گروه‌های پشتیبان به کسانی که رفتارهای جنسی خارج از کنترل دارند کمک می‌کنند.

گروههای پشتیبان موجود در شبکه های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی در صورتی که به طور مناسب انتخاب شوند می‌توانند حامی مناسبی باشند. به خصوص در صورتی که مطرح کردن بعضی از مسائل در حضور سایر افراد برای شما مشکل است گروه‌های اجتماعی خیلی موثر هستند.

زمان‌های تنهایی خود را کم کنید

سعی کنید فعالیت‌هایی که به تنهایی انجام می‌دادید را به سمت فعالیتهای اجتماعی سوق دهید. مثلا اگر عادت دارید یک برنامه ورزشی را به تنهایی تماشا کنید یا در جمع دوستان آنرا تماشا کنید یا با دوستان خود برای تماشای حضوری به سالن ورزشی یا ورزشگاه بروید.

اگر بی صبرانه منتظر تماشای یک برنامه تلویزیونی یا اینترنتی هستید به جای تماشا کردن آن به تنهایی، با دوستان خود آنرا تماشا کنید. اگر عادت دارید منزل خود را به تنهایی نظافت کنید از دوستان خود کمک بگیرید.

شب‌ها لباس بیشتری بپوشید

لباس زیر فقط یک مانع کوچک بین شما و اندام جنسی ایجاد می‌کند. لمس و مالش اندام جنسی در شب‌ها قطعا باعث تحریک خودارضایی می‌شود. یک یا لایه لباس بیشتر بپوشید تا اشتیاق شما به مالش اندام جنسی کمتر شود.

فیلم‌های پورن تماشا نکنید

اعتیاد به فیلم‌های سکسی را به سختی می‌توان ترک کرد چون جاذبه زیادی در آنها وجود دارد. شرایطی فراهم کنید که دسترسی‌تان به فیلمهای پورن کمتر شود.

تمامی فیلم‌ها و مجلات سکسی را دور بیندازید. رایانه یا لپ تاپ خود را بجای اتاق شخصی خود در یک محل عمومی در خانه قرار دهید. از نرم افزارهای مسدود کننده محتوای جنسی استفاده کنید.

صبور باشید

رفتاری که می‌تواند زندگی عادی شما را مختل کنید یک شبه نیامده و یک شبه هم نمی‌رود. باید خیلی صبور باشید. به مقصد و هدف خود فکر کنید و بدانید که در این راه با موانعی هم روبرو خواهید شد. عزم جزم شما به عبور از این مسیر سخت کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:

خطر خودارضایی با آلت جنسی مصنوعی، دیلدو و ویبراتور در بارداری

عوارض خودارضایی مردان و زنان

تاثیر خودارضایی مردان و زنان بر نازایی و عقیمی