پستانک کودک

فرزند شما قصد ندارد پستانک را کنار بگذارد. با وجود اینکه که او حالا کمی بزرگ شده وابستگی‌اش به پستانک حتی بیشتر شده و وقتی آنرا از او می‌گیرید شروع به گریه و زاری می‌کند. شما نگران آن هستید که بالاخره او کی پستانک را رها می‌کند. اگر چنین است توصیه می‌شود مطلب زیر را بخوانید.

فرزند شما قصد ندارد پستانک را کنار بگذارد. با وجود اینکه که او حالا کمی بزرگ شده وابستگی‌اش به پستانک حتی بیشتر شده و وقتی آنرا از او می‌گیرید شروع به گریه و زاری می‌کند. شما نگران آن هستید که بالاخره او کی پستانک را رها می‌کند. اگر چنین است توصیه می‌شود مطلب زیر را بخوانید.

چرا کودک پستانک را رها نمی‌کند؟

مثل بسیاری از وسایل کودک، پستانک نیز وسیله‌ای برای آرامش بچه است. اهمیت پستانک در سال دوم که کودک شروع به کشف دنیای اطراف کرده و با غریبه‌ها، حیوانات، تاریکی، ترس و غیره روبرو می‌شود افزایش می‌یابد. او به دنبال استقلال خود است اما هنوز به ابزاری برای اطمینان خاطر نیاز دارد. در اینجا است که پستانک خیلی به کار او می‌آید.

خیلی بعید است که بچه در حدود 4 تا 5 سالگی هنوز هم پستانک بخورد و این عادت معمولا تا انتهای سال سوم ترک می‌شود. به خاطر داشته باشید که استفاده زیاد از پستانک ممکن است موجب بروز عفونت گوش، آسیب‌زدن به دندان‌هایی که در حال جوانه زدن هستند شده و شاید حرف زدن و مهارت‌های اجتماعی کودک را به تاخیر بیندازد.

نحوه صحیحِ گرفتن پستانک از بچه چیست؟

اگر احساس می‌کنید زمان آن رسیده که کودک پستانک را کنار بگذارد کارهای زیر را انجام دهید:

 پستانک را محدود کنید

مثلا فقط زمانی که در خانه است به او پستانک بدهید. سپس به تدریج محدودیت‌ها را اضافه کنید تا تنها کودک در زمان خواب اجازه داشته باشد از پستانک استفاده نماید. راه حل دیگر استفاده از محدودیت زمانی است، مثلا فقط قبل از خواب نیمروز یا خواب شبانه به او پستانک بدهید. فراموش نکنید که باید هر دفعه که کودک با چالش جدیدی مواجه می‌شود او را تشویق نمایید.

به کودک انگیزه بدهید

اگر او را به خاطر رفتارهای رشدیافته‌اش تشویق نمایید، عادات خود را بهتر کنار می‌گذارد. مثلا زمانی که دکمه‌های پیراهن‌اش را خودش می‌بندد یا خودش به دستشویی می‌رود. به تدریج به او بفهمانید که حالا دیگر بزرگ شده و نباید پستانک بخورد.

کودک را تحت فشار قرار ندهید

هر چه بیشتر به او غر بزنید و انتقاد کنید وفاداری او به عادت قبلی بیشتر می‌شود.

کاری کنید که دهان او مشغول انجام کاری دیگر باشد. با او صحبت کنید یا با او آواز بخوانید. همچنین می‌توانید نواختن آلات موسیقی‌ای که باید با دهان نواخته شود (مثل ساز دهنی) را به او آموزش دهید.

قبل از تمام شدن انرژی کودک، به او غذا بدهید. اگر قبل از آنکه انرژی بچه تمام شود به او غذا بدهید تمایل او به پستانک کاهش پیدا می‌کند.

پستانک را سوراخ کنید

اگر عمدا سوراخ‌ها و برش‌هایی روی پستانک ایجاد کنید احساس رضایتی که از مکیدن پستانک بدست می‌آورد کاهش پیدا می‌کند.

به کودک بیشتر آرامش بدهید

منبع آرامش کودک خود شما هستید. به او بیشتر توجه نمایید و بیشتر از قبل او را در آغوش خود بگیرید. به ویژه اگر او احساس ناراحتی و عدم امنیت می‌کند، محبت خود را افزایش دهید.

بیشتر بدانید:

جدا کردن اتاق خواب کودک

کوتاه کردن ناخن‌های کودک

کوتاه کردن موهای کودک برای بار اول