کودک شاد

همه ما چیزهای یکسانی را برای کودکان‌مان آرزو می‌کنیم. ما می‌خواهیم آنها با عشق بزرگ شوند، دوست بدارند و دوست داشته شوند. همچنین علاقه داریم که شاد باشند. اما ما تا چه میزان بر شادی آنها کنترل داریم؟ بخشی از شاد بودن یا غمگین بودن انسان‌ها ژنیتکی است اما مفهومش آن نیست که کل شادی یا غم ما از قبل تعیین شده است. ژن‌های ما انعطاف‌پذیر هستند.

شاید چیزهایی که باعث شادی کودکان می‌شود برای شما تعجب‌آور باشد. مححقان بر این باور هستند که شادی چیزی نیست که شما بتوانید به کودکان ببخشید بلکه چیزی است که به آنها آموزش می‌دهید. همه ما چیزهای یکسانی را برای کودکان‌مان آرزو می‌کنیم. ما می‌خواهیم آنها با عشق بزرگ شوند، دوست بدارند و دوست داشته شوند. همچنین علاقه داریم که شاد باشند. اما ما تا چه میزان بر شادی آنها کنترل داریم؟ واضح است که والدین نمی‌توانند بر شادی کودکان کنترل کامل داشته باشند. ممکن است در یک خانواده با یک نوع تربیت یکی از فرزندان شاد و یکی غمگین و افسرده باشد.

بخشی از شاد بودن یا غمگین بودن انسان‌ها ژنیتکی است اما مفهومش آن نیست که کل شادی یا غم ما از قبل تعیین شده است. ژن‌های ما انعطا‌ف‌پذیر هستند و تحت تاثیر محیط قرار می‌گیرند. نتایج بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد کودکان شاد تحت تاثیر تربیت خانواده و محیط شاد قرار داشته‌اند. اما برای افزایش شادی فرزندان خود چه کاری می‌توانیم انجام دهیم. در زیر به تعدادی از موارد اشاره شده است.

افزایش شادی فرزندان

با کودکان خود ارتباط برقرار کنید

بهترین راه برای ارتقاء سلامت عاطفی کودک، آن است که او احساس کند با شما، بستگان و آشنایان، دوستان و حتی پرستار خود ارتباط برقرار کرده است. احساس اینکه دیگران شما را دوست دارند، درک می‌کنند، شما را می‌خواهند و باور دارند مهمترین پشتیبان شما در مقابل شکست‌های عاطفی، افکار مخرب و رفتارهای پر خطر مثل سیگار کشیدن، ‌نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف مواد مخدر است.

به کودک خود شادی بلندمدت ببخشید

مهمترین کاری که برای شادی بلند مدت کودک می‌توانید انجام دهید آن است که برای شادی کوتاه‌مدت کودک تلاش نکنید. بچه‌هایی که اصطلاحا در پر قو بزرگ شده‌اند و هر چه که خواسته‌اند در اختیار آنها قرار گرفته، در کوتاه‌مدت خوشحال هستند اما رفتار دنیا جور دیگری است! برای آنکه آنها لوس و از خود راضی نشوند باید بدانید که شما مسئول شادساختن آنها نیستید.

والدینی که خود را مسئول شادساختن کودک خود می‌دانند تحمل دیدن عصبانیت، ناراحتی و حتی ناامیدی فرزند خود را ندارند. آنها هر کاری که از دستشان بر می‌آید انجام می‌دهند تا شادی را به لبان کودکان‌شان هدیه کرده و همه عوامل ناراحت‌کننده را از آنها دور سازند.

متاسفانه، کودکانی که هرگز فرصت تجربه عواطف منفی را نداشته اند، به شدت در معرض خطر آسیب دیدن از آنها در زمان بزرگسالی قرار دارند. زمانی که می‌پذیرید نمی‌توانید کودک را برای همیشه شاد نمایید کمتر تلاش می‌کنید عواطف او را اصلاح نمایید.

شادی را در وجود خود پرورش دهید

در حالی که ما نمی‌توانیم شادی کودکان را در کنترل خود در آوریم برای خودمان می‌توانیم این کار را انجام دهیم. از آنجا که بچه‌ها کارهای والدین را تقلید می‌کنند حالات روحی ما خیلی مهم است. احتمال آنکه والدین شاد، کودکان شادتری داشته باشند بیشتر است. بنابراین یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم برای آنها انجام دهیم ان است که زمان‌هایی را برای استراحت و آرامش خود در نظر بگیریم. تلاش نمایید روابط خود را با همسر خود بهبود ببخشید. اگر شما روابط متعهدانه‌ای در خانواده داشته باشید شادی کودکان به صورت خود به خود ایجاد می‌شود.

از تلاش‌های کودک قدردانی نمایید

گاهی ما هواخواه بی‌چون و چرای فرزند خود می‌شویم. مثلا وقتی که کودک دفتر خود را خط خطی می‌کند می‌گوییم او یک پیکاسوی دیگر و وقتی که گل می‌زند می‌گوییم یک دیوید بکام دیگر خواهد شد. خطر این کار آن است که کودک حس می‌کند باید موفق شود تا شما را خوشحال نماید و اگر موفق نشود دچار ترس می‌گردد و فکر می‌کند والدینش دیگر او را دوست ندارند.

نکته مهم آن است که باید از تلاش کودک قدردانی نمایید نه از نتایجی که بدست می‌آورد. به عبارت دیگر، کودک را به خاطر خلاقیت، تلاش زیاد و استقامت خود در راه موفقیت تشویق کنید. باید دیدگاه رشد را در ذهن کودک تقویت نمایید و به او یاد دهید که دلیل موفقیت اغلب افراد، تلاش زیاد و کار فراوان بوده نه استعدادی که داشته‌اند.

اجازه دهید کودک طعم موفقیت و شکست را بچشد

در حالی که تماشای تقلای کودک مشکل است اما به خاطر داشته باشید آنها نمی‌توانند در انجام کارها مهارت پیدا کنند مگر آنکه اجازه یابند گاهی طعم شکست را بچشند. به ندرت کسی را می‌توان یافت که مهارتی را با تمرین کم بدست آورد. کودکان با تمرین می‌توانند در انجام کارها مهارت لازم را کسب نمایند.

به آنها مسئولیت‌های واقعی بدهید

حس شادی در وجود انسان‌ها شدیدا وابسته به آن است که بدانند آنچه انجام می‌دهند اهمیت دارد و در نظر دیگران ارزشمند محسوب می‌شود. بدون این تجربه احساس طرد شدن از اجتماع به وجود می‌آید. انسان از طرد شدن و حذف شدن خیلی هراس دارد. افراد بیش از هر چیزی نیاز دارند که بدانند مورد نیاز هستند. بنابراین هر چه که کودک در انجام امورات خانه مشارکت بیشتری داشته باشد، احساس مفید بودن و حس شادی متعاقب آن افزایش می‌یابد.

بیشتر بدانید:

آرامش دادن به کودک مضطرب

نشانه‌های استرس در کودکان

دروغ گفتن کودک نوپا و راه حل‌ها

آموزش سخاوتمندی و تقسیم وسایل به کودک

جدا ساختن اتاق خواب کودک