پساری واژینال، وسیله‌ای نرم است که در داخل واژن کار گذاشته می‌شود. فایده این وسیله آن است که از اندام دچار پرولاپس (افتادگی)، پشتیبانی می‌کند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که مثانه، راست روده، یا رحم پایین می‌آید یا به سمت واژن متورم می‌شود.

پساری واژینال، وسیله‌ای نرم است که در داخل واژن کار گذاشته می‌شود. فایده این وسیله آن است که از اندام دچار پرولاپس (افتادگی)، پشتیبانی می‌کند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که مثانه، راست روده، یا رحم پایین می‌آید یا به سمت واژن متورم می‌شود. در حالتی که در بارداری طول سرویکس کم می‌شود یکی از راه حل‌ها گذاشتن پساری است.

همچنین پساری در حالتی که فرد دچار بی اختیاری استرسی ادراری (نشت ادرار در زمان سرفه، عطسه و ورزش) است کاربرد دارد. زنانی که دچار بی اختیاری ادراری در بارداری هستند نیز امکان استفاده از پساری را دارند.

انواع پساری

اغلب پساری‌ها از سیلیکون که ماده‌ای بی ضرر، نرم و غیر جذب شونده است، ساخته می‌شوند. انواع پساری شامل موارد زیر است:

پساری حلقوی

این وسیله حلقه‌ای شکل، اغلب اولین نوع پساری است که پزشکان تجویز می‌کنند. فرد به راحتی و بدون کمک پزشک می‌تواند آنرا در محل خود قرار داده یا بردارد.

پساری گِهرونگ

یک نوع پساری U شکل که برای نوع پیشرفته‌تر پرولاپس (افتادگی) رحم و متناسب با بدن بیمار ساخته می‌شود.

پساری گلهرون

این وسیله دیسک شکل با دکمه وسط آن برای پرولاپس شدید قابل استفاده است.

پساری مکعبی

این پساری برای پرولاپس حاد قابل استفاده است. ابتدا فشرده شده و داخل واژن کار گذاشته می‌شود. این وسیله از مکش برای پشتیبانی نواحی دچار پرولاپس استفاده می‌شود.

چگونه پزشک نوع مناسب پساری را تشخیص می‌دهد؟

پزشک یک معاینه واژینال انجام داده تا ببیند شدت پرولاپس چقدر است. او با این کار متوجه می‌شود که آیا پساری برای شما مناسب است. اگر چنین باشد سپس در مورد نوع پساری تصمیم گیری می‌کند.

پزشک با اندازه‌گیری می‌تواند متوجه شود پساری با چه اندازه‌ای مناسب فرد است. اگر پساری خیلی بزرگ باشد ممکن است بیفتد. اگر خیلی کوچک باشد شاید فشار زیادی به بدن وارد کرده و بیمار احساس ناراحتی کند. او با چند امتحان می‌تواند اندازه مناسب را پیدا کند.

نحوه مراقبت از پساری چگونه است؟

حتما مراقبت‌های پزشک برای برداشتن و تمیز کردن را انجام دهید. اگر پساری شما طوری است که خودتان می‌توانید آنرا بردارید (مثل پساری حلقوی) آنرا هر شب برداشته و تمیز کنید. از یک صابون ملایم و آب استفاده کنید. پساری را قبل از کارگذاری مجدد کاملا پاکیزه و خشک نمایید.

اگر نوع پساری شما (مثل گلهورن) طوری است که برای برداشتن آن باید از پزشک کمک بگیرید، هر 1 تا 3 ماه یکبار باید از پزشک برای تمیز کردن آن کمک بگیرید.

خطرات پساری در بارداری چیست؟

اگر احساس درد ناراحتی، یا ترشحات صورتی و خونی دارید، به پزشک اطلاع دهید چون ممکن است نشانه آن باشد که پساری اندازه‌اش مناسب نیست. شاید باید از پساری با سایز دیگری استفاده کنید. خون نشانه آن است که پساری به دیواره واژن سایش دارد. وقتی که پساری برداشته می‌شود زخم بهبود پیدا می‌کند.

وقتی که پساری دارید ممکن است ترشح سفید ببینید؛ این نرمال است. اما اگر رنگ ترشحات در حال تغییر بوده و بوی بد می‌دهد به پزشک اطلاع دهید. ممکن است دچار عفونت واژینال شده باشید یا آسیب در ناحیه واژن به وجود آمده باشد. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک یا پماد استروژن برای مداوای پوست واژن تجویز نماید که با افزایش سن نازکتر می‌شود.

رابطه جنسی بعد از پساری چگونه است؟

بعد از داشتن بعضی انواع پساری (مثل حلقوی) امکان رابطه جنسی وجود دارد. یا می‌توانید قبل از رابطه جنسی آنرا برداشته و بعد از رابطه دوباره آنرا سر جای خود قرار دهید.

پساری گلهورن یا مکعبی واژن را پر می‌کند. اگر از این نوع پساری استفاده می‌کنید نمی‌توانید سکس داشته باشید. اگر تصمیم به رابطه جنسی دارید حتما به پزشک اطلاع دهید. پزشک حتما در زمان انتخاب نوع پساری این مورد را در نظر می‌گیرد.

بیشتر بدانید:

عمل سرکلاژ در بارداری برای چه کسانی لازم است؟

افتادگی رحم در بارداری