ورزش برای مادران

زمانی که بچه به دنیا می‌آید چیزی که ذهن اغلب مادران را مشغول می‌کند آن است که چگونه باید از عهده انجام کارهای سخت منزل برآیند و مراقب سلامتی فرزند خود نیز باشند. تنها چیزی که به آن فکر نمی‌شود سلامتی خود است. در حالی که سلامتی‌شان هم برای خود و هم برای فرزندانشان ضروری است. در این مطلب اقداماتی موثر برای مدیریت امور زندگی ذکر شده است.

زمانی که بچه به دنیا می‌آید چیزی که ذهن اغلب مادران را مشغول می‌کند آن است که چگونه باید از عهده انجام کارهای سخت منزل مثل آشپزی و نظافت برآیند و همزمان مراقب سلامتی فرزند خود نیز باشند. تنها چیزی که به آن فکر نمی‌شود سلامتی خود آنها است. آنها فراموش می‌کنند که سلامتی‌شان هم برای خود و هم برای فرزندانشان ضروری است. واضح است که کمک همسر آنها لازم است اما با انجام برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی و داشتن اراده لازم می‌توان همه اینها را به نحو مناسب مدیریت کرد. در این مطلب برخی از نکات که برای انجام تمرینات ورزشی و داشتن بدنی متناسب اهمیت دارد ذکر شده است.

منتظر کمک دیگران نشوید

منتظر نمانید تا شرایط خیلی تغییر کند یا کسی به کمک شما بیاید. اکثر مادران، امروزه هم در بیرون خانه کار می‌کنند و هم مسئولیت کارهای منزل را بر عهده دارند. بهتر است واقع‌بین باشید و بدانید باید امروز خود را دریابید و امروز را فدای آینده نکنید. وقتی که شما می‌توانید فرزند خود را حدود 9 ماه در شکم با آن همه مشکلات و سختی‌های که دوارن بارداری به همراه دارد حمل نمایید شکی نیست که می‌توانید دقایقی را نیز در طول روز به سلامتی خود اختصاص دهید.

کودکان خود را بهانه قرار ندهید

کودکان ما نباید دستاویزی برای آن شوند که ما ورزش را فراموش کنیم. این کار هم برای شما و هم برای فرزندان شما نادرست و غیر منصفانه است.

صبح‌ها اول وقت ورزش کنید

انجام ورزش صبحگاهی باعث می‌شود انرژی و شادابی خاصی برای انجام کارهای روزانه داشته باشید.

کودک را در ورزش مشارکت دهید

می‌توانید در زمان ورزش کردن خود مثلا کتاب‌ها یا اسباب‌بازی‌های که کودک به آنها علاقه دارد را در اختیار او قرار دهید یا از آن بهتر، ورزش خود را هماهنگ با بازی کودک انجام دهید.

فعالیت‌های ورزشی خود را برنامه‌ریزی کنید

از قبل مشخص نمایید هفته بعد چه تمریناتی را درچه زمانی می‌خواهید انجام دهید. در غیر این صورت ورزش شما بی‌هدف انجام می‌شود و به زودی شما را خسته خواهد کرد.

به همراه کودک خود بیرون از خانه تمرین کنید

اگر برای شما مقدور است بهتر است بیرون خانه تمرین کنید. ورزش کردن در فضای آزاد و جایی که افراد دیگری نیز مشغول انجام آن هستند به شما انرژی بیشتری می‌دهد و از سختی انجام تمرینات ورزشی می‌کاهد.

اگر در پارک یا بیرون منزل تمرین می‌کنید غذای خود را به همراه ببرید

پس از انجام ورزش معمولا احساس گرسنگی به سراغ شما می‌آید. برای اینکه به سراغ فست فودها نروید و از غذای سالم تغذیه کنید بهتر است غذای خود را همراهتان ببرید.

از سالن‌های ورزشی که از کودکان مراقبت می‌کنند استفاده کنید

برخی از سالن‌های ورزشی دارای امکانات نگهداری از کودکان در زمان انجام تمرینات ورزشی هستند. زمانی که شما مشغول ورزش هستید کودک شما زیر نظر مربی مربوطه با سایر بچه‌ها مشغول بازی می‌شود.

به کارهای منزل به چشم انجام تمرینات ورزشی نگاه کنید

نظافت منزل کار ساده‌ای نیست و انرژی زیادی می‌طلبد اما همین کار، فعالیت مناسبی برای سالم نگه داشتن بدن است.

تجهیزات ورزشی مناسب به همراه داشته باشید

اگر بیرون خانه ورزش می‌کنید بهتر است از وسائل ورزشی مناسب استفاده نمایید تا بدن شما دچار جراحت نشود.

اهداف ورزشی خود را مشخص کنید

چه تمرینات ساده‌ شما ساده باشد چه تمرینات مشکلی انجام می‌دهید، حتما باید اهداف خود را مشخص نموده و نمودار و روند تمرینات را مد نظر قرار دهید. مهم است که مطابق برنامه و در مسیر رشد حرکت کنید.

از همسرتان بخواهید به شما کمک کند

معمولا حتی وقتی همسر شما بیرون از منزل حضور دارد امکان انجام ورزش روزانه وجود دارد. اما گاهی اوقات به دلیل مشغله زیاد انجام این کار برای شما میسر نیست. در این صورت از همسر خود بخواهید از فرزند شما مراقبت کند و شما تمرین روزانه خود را آغاز نمایید.

مراقب فرزندان خود باشید

در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی باید شدیدا مراقب فرزندان خود باشید. کودکان در سنین 6 ماهگی تا 2 سالگی شدیدا آسیب‌پذیر هستند.

بیشتر بدانید:

چگونه مادران می‌توانند زمان خود را مدیریت نمایند؟

مدیریت نگرانی‌های زندگی