مدیریت نگرانیهای زندگی

نگرانی‌ها بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما هستند. از زمانی که از خواب بیدار می‌شویم تا زمانی که به خواب می‌رویم با انواع استرس‌ها و نگرانی‌ها مواجه هستیم به گونه‌ای که این نگرانی‌ها می‌توانند به کلی زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده و عملکرد روزمره ما را مختل کنند.

نگرانی‌ها بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما هستند. از زمانی که از خواب بیدار می‌شویم تا زمانی که به خواب می‌رویم با انواع استرس‌ها و نگرانی‌ها مواجه هستیم به گونه‌ای که این نگرانی‌ها می‌توانند به کلی زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده و عملکرد روزمره ما را مختل کنند.

اولین چیزی که در اینجا به ذهن می‌رسد آن است که باید نگرانی‌ها را به نحوی از زندگی خود دور نماییم. در این صورت باید منتظر بمانیم تا نگرانی‌ها به وجود آیند و سپس تلاش کنیم آنها را از بین ببریم. ولی انجام این کار مشکل است. یک راهکار منطقی‌تر آن است که تلاش کنیم نگرانی‌های خود را مدیریت نماییم. نکته مهم آن است که باید از نگرانی‌های خود درس بگیریم. چیزهایی که موجب نگرانی ما می‌شوند به ما می‌گویند چه چیزی برای ما دارای ارزش است و شما قصد دارید چگونه باشید. در زیر چهار روش ارائه شده که می‌توان از نگرانی‌ها استفاده نموده و آنها را با مدیریت صحیح سمت و سو داد.

هدف خود را مشخص کنید

صبح که از خواب بیدار می‌شوید دو یا سه چیز که می‌خواهید در آن روز بر روی آن تمرکز کنید را مشخص کنید. مثلا در مورد بیرون رفتن با کودک، اختصاص دادن ساعتی به خود یا خوردن یک صبحانه سالم فکر کنید. اگر ما تعهدمان را به خودمان نشان ندهیم نگرانی‌ها به بدترین وجه بر ما غلبه می‌کنند. دانستن اینکه شما در حال انجام کارهایی هستید که از قبل به عنوان هدف انتخاب کرده‌اید به شما نیروی حیات‌بخشی می‌دهد که با نگرانی‌هایی پیکار کنید که سرانجام در عملکرد روزمره ما نمایان خواهند شد.

به نگرانی‌های قبلی خود توجه کنید

یکی از دسیسه‌آمیزترین جنبه‌های نگرانی آن است که به نظر می‌رسد برای همیشه ادامه پیدا خواهد کرد. به خودتان یادآوری نمایید که هر چیزی که موجب آزار شما می‌شود سرانجام سپری خواهد شد. بهتر است فهرستی از چیزهایی که در گذشته موجب نگرانی شما شده‌اند تهیه کنید. برای هر موردی که یادداشت می‌نماید مشخص کنید آن نگرانی چگونه برطرف شد. به راحتی مشاهده خواهید کرد بیشتر چیزهایی که در گذشته موجب آزار شما می‌شدند برطرف شده‌اند و دیگر اتفاق نیفتاده‌اند.

سلامتی را در اولویت زندگی خود قرار دهید

وقتی که سطح استرس افزایش می‌یابد زمان آن است که به سلامتی خود توجه بیشتری نمایید. مغز بخش مهمی از بدن شما است و اگر می‌خواهید به خوبی و با آسودگی کار کند باید به فکر راه حل‌ها و راهکارهایی باشید. به همین منظور باید گاهی خواب خود را بر کار روزانه یا خانه داری مقدم بدانید، از خوردن غذای ناسالم پرهیز کنید، کمی ورزش کنید و غیره.

به ندای نگرانی‌های خود گوش دهید و از آنها درس بگیرید

این تمرین ساده را انجام دهید تا بدانید نگرانی‌های شما چه چیزی می‌خواهند به شما بگویند. دو دقیقه در جایی بنشینید در حالی که کاغذی به دست دارید از خود بپرسید نگرانی‌های من چه چیزی را می‌خواهند به من یادآوری کنند. سپس چند جواب برای آن بنویسید. بسیار متعجب خواهید شد. پاسخ‌ها پیام‌هایی از جانب خرد درونی شما هستند که به شما کمک می‌کنند آن نگرانی‌ها را کاهش دهید.

بیشتر بدانید:

چگونه مادران می‌توانند زمان خود را مدیریت نمایند؟

راه‌های کنترل خشم برای مادران کودکان نوپا