پدر یا مادر بودن حس خیلی شگفت انگیزی دارد! ممکن است والدین ساعت‌ها به صورت نوزاد خود زل بزنند و خیلی هم از این کار لذت ببرند! هر ژست صورت نوزاد می‌تواند آنها را میخکوب خود کند. اما گاهی دارید از دیدن او لذت می‌برید او کودک کاری عجیب انجام می‌دهد و همه چیز را خراب می‌کند. مثلا در زمان خواب حباب در دهان او تولید می‌کند!

پدر یا مادر بودن حس خیلی شگفت انگیزی دارد! ممکن است والدین ساعت‌ها به صورت نوزاد خود زل بزنند و خیلی هم از این کار لذت ببرند! هر ژست صورت نوزاد می‌تواند آنها را میخکوب خود کند. اما گاهی دارید از دیدن او لذت می‌برید او کودک کاری عجیب انجام می‌دهد و همه چیز را خراب می‌کند. مثلا در زمان خواب حباب در دهان او تولید می‌کند. چرا کودکان در هنگام خواب در دهان خود حباب تولید می‌کنند. نگران نباشید. این اتفاق کاملا طبیعی است.

علت خروج آب دهان نوزاد در خواب چیست؟

بعضی از افراد آن را به شکل ماده ای کف مانند که از دهان بچه خارج می‌شود می‌بینند. بعضی دیگر آنرا به شکل آب دهانی که از گوشه دهان کودک خارج می‌شود می‌بینند. وجه اشتراک این توضیحات بزاق دوست داشتنی نوزاد است.

غدد بزاقی کودک در حدود 2 ماهگی شروع به رشد می‌کنند. درست در همین زمان است که آب دهان نوزاد از دهان او شروع به خارج شدن می‌کند. دلیل خروج آب دهان نوزاد در خواب هم در واقع همین موضوع است.

تولید حباب دهان بخشی نرمال از رشد بسیاری از نوزادان است. تولید حباب و خروج آب دهان در این دوره رشد نوزاد خیلی اتفاق می‌افتد. اما افزایش ترشح آب دهان نشانه اولیه دندان در آوردن است که به سن کودک بستگی دارد.

در حدود 6 ماهگی 2 دندان انتهایی شروع به جوانه زدن می‌کنند. اگر میزان آب دهان خروجی نوزاد خیلی زیاد باشد یا اگر او بیمار به نظر برسد بهتر است در این مورد با پزشک مشورت نمایید. باید مطمئن شوید کودک برای قورت دادن غذا و مشکلات معده ای روده‌ای مبتلا نباشد.

علت تولید حباب‌های عمدی توسط نوزاد چیست؟

معمولا نوزادان در حدود 2 ماهگی حباب‌های کف آلود خود را تولید می‌کنند. اینها با حباب‌های عمدی 6 تا 8 ماهگی که حباب‌های تمشکی نامیده می‌شوند فرق دارند. بعضی از محققان معتقدند تولید حباب عمدی، نشانه اولیه تکلم و رشد کلامی کودک است.

کودک در حال آزمایش دهان خود برای شروع تکلم است اما حباب‌هایی که در خواب تولید می‌کند برای مکالمه و ارتباط نیست و غیر آگاهانه است.

کودک همچنین در حال تجربه حرکت‌های جدید صورت و مهارت‌های حرکتی جدید است. اگر حباب‌هایی که نوزاد در خواب با دهان خود درست می‌کند باعث بیدار شدن او نمی‌شود تنها مشکل خراب شدن عکس‌های او در حین خواب است!

بیشتر بدانید:

خواب کودک و مسائل مرتبط با آن

گرفتگی و کیپ شدن بینی نوزاد تازه متولد شده باید برطرف شود؟

جدا کردن اتاق خواب کودک