مایع منی روی صورت

با وجود آنکه در مایع منی مواد مفیدی برای پوست وجود دارد اما مقدار این مواد آنقدر کم است که تاثیر زیادی بر پوست ندارند. از طرفی مالیدن منی به صورت و یا خوردن آن خطر واکنش‌های آلرژیک و بیماری‌های مقاربتی را دارد.

با وجود آنکه در مایع منی مواد مفیدی برای پوست وجود دارد اما مقدار این مواد آنقدر کم است که تاثیر زیادی بر پوست ندارند. از طرفی مالیدن منی به صورت و یا خوردن آن خطر واکنش‌های آلرژیک و بیماری‌های مقاربتی را دارد.

در ادامه مطلب در مورد اثر مالیدن آب مرد روی پوست و مو و خطرات مربوطه صحبت می‌کنیم.

آیا مایع منی برای پوست مفید است؟

این ایده که مایع منی برای پوست مفید است بیشتر به دیدگاه‌های قدیمی مربوط می‌شود.

با وجود آنکه منی دارای موادی است که برای پوست مفید هستند شواهد علمی برای آنکه استفاده موضعی یا خوردن آن باعث سلامت بیشتر پوست و صورت می‌شود وجود ندارد.

کدام مواد موجود در منی برای پوست مفید هستند؟

در یک مطالعه قدیمی که در مورد خواص انجام شده بعضی از مواد موجود در منی عبارتند از:

  • پروتئین
  • زینک
  • منیزیم
  • اوره

در این بخش در مورد خواص این مواد برای پوست صحبت می‌کنیم. یادآور می‌شویم که مقدار این مواد در منی کم است.

پروتئین

کلاژن نوعی پروتئین مفید برای پوست است. نتایج یک پژوهش که در سال 2019 انجام شده نشان می‌دهد مکمل کلاژن آب رسانی به پوست و خاصیت کشسانی آنرا بهبود بخشیده و نرم‌تر می‌کند.

زینک

یک پژوهش که در سال 2014 انجام شده نشان می‌دهد زینک خواص آنتی اکسیدان داشته و می‌تواند از آسیب به پوست در اثر اشعه یو وی جلوگیری نماید.

منیزیم

در یک مطالعه قدیمی اثر شنا کردن در آب‌های دارای منیزیم برای خشکی پوست بررسی شده است. این ماده از التهاب پوست جلوگیری کرده و آبرسانی به پوست را بهبود می‌بخشد.

اوره

اوره ماده زائدی است که از تجریه آمینو اسید موجود در پروتئین بوجود می‌آید.

در یک پژوهش که در سال 2018 انجام شده مشخص شده محصولات دارای میزان دوز کم اوره، برای مرطوب کردن پوست مناسب هستند.

آیا مایع منی به بهود آکنه و جوش صورت کمک می‌کند؟

بعضی از مردم معتقدند منی در درمان آکنه مفید است. علت این موضوع آن است که اسپرمین که ترکیبی ارگانیک در منی است خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهاب دارد. اما شواهد علمی برای این ادعا مشاهده نشده است.

آیا منی از پیری جلوگیری می‌کند؟

منی دارای ماده‌ای موسوم به اسپرمیدین است که عامل تولید بوی خاص منی می‌باشد. در یک مطالعه در سال 2021 مشخص شد اسپرمیدین که از باکتری استرپتوکوس ساطع می‌شود سبب ترمیم پوست از طریق سنتز کلاژن می‌شود.

میزان اسپرمیدین موجود در منی خیلی کم است و نمی‌تواند تاثیر زیادی در جوانسازی پوست داشته باشد. خیلی از خوراکی‌ها مثل مرکبات و فلفل سبز اسپرمیدین بیشتری دارند.

آیا بلعیدین منی به لطافت پوست کمک می‌کند؟

شواهد علمی کافی برای آنکه خوردن منی باعث شاداب و جوان شدن پوست بشود وجود ندارد. چون حجم یک انزال منی خیلی کم است و تاثیر آن در صورت خوردن بر پوست کم خواهد بود.

سایر خواص بالقوه منی چیست؟

مایع منی می‌تواند برای بهبود حالت فرد موثر باشد:

کم کردن علائم افسردگی

در پژوهش‌های قدیمی منتشر شده نشان می‌دهد منی می‌تواند اثرات مثبت بر افسردگی داشته باشد. در این پژوهش زنانی که از نظر جنسی فعال بوده و رابطه جنسی غیر محافظت شده (بدون کاندوم) داشتند نسبت به آنهایی که از کاندوم استفاده می‌کردند،‌ علائم افسردگی کمتری داشتند. اما اندازه نمونه این پژوهش کوچک بوده و برای تایید آن مطالعات بیشتری لازم است.

کاهش استرس

طبق یک مطالعه قدیمی منی دارای اکسی توسین است. اکسی توسین یک هورمون و یک انتقال دهنده عصبی است که به کاهش اختلالات مرتبط با استرس کمک می‌کند.

بعضی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد خوردن منی به دلیل اکسی توسین به بهبود حالت فرد کمک می‌کند. اما رابطه جنسی به خودی خود باعث افزایش اکسی توسین و در نتیجه سرحال شدن فرد بشود پس برای رسیدن به شادکامی نیازی به خوردن منی نیست!

آیا مایع منی برای مو مفید است؟

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد اسپرمیدین به رشد مو کمک می‌کند. اما شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد مالیدن منی به مو باعث این اتفاق می‌شود.

خطرات بالقوه خوردن یا مالیدن منی به پوست چیست؟

قرار دادن منی روی پوست خطرات بالقوه‌ای دارد:

بیماری‌های مقاربتی

مالیدن منی به پوست باعث قرار دادن فرد در خطر بیماریهای مقاربتی مثل کلامیدیا و سوزاک می‌شود. در صورتی که منی به پلک مالیده شود خطر عفونت کلامیدیا و سوزاک وجود دارد.

واکنش‌های آلرژیک

محتمل است که منی باعث واکنش‌های آلرژیک پوستی شود. علائم آلرژی به منی عبارت است از:

  • خارش
  • ورم
  • کهیر
  • شوک آنافیلاکتیک

درماتیت (آماس پوست)

مثل هر چیز دیگری که پوست مالیده شود آن خطر وجود دارد که مالش منی باعث ناراحتی پوست شود.

بیشتر بدانید:

خوردن آب منی مرد توسط زن ضرر یا فایده‌ای دارد؟

ریختن مایع منی در واژن در بارداری خطر دارد؟

قرص و داروی افزایش مایع منی و دلیل علاقه مردان به افزایش آب کمر

رابطه جنسی دهانی در بارداری، خطری برای مادر یا جنین دارد؟