اولین لبخند کودک

اولین باری که نوزاد به مادر خود لبخند می‌زند، تمام شب نخوابیدن‌ها، حالت تهوع دوران بارداری و دشوارهای مراقبت از کودک به ناگاه فراموش می‌شود. هیچ چیز زیباتر از شکفته شدن سیمای کودک وقتی که مادر یا پدر خود را می‌بیند، نیست. لبخند کودک نشانه‌ای از رشد مهارت‌های اجتماعی او است. او دارد از یک موجود بی‌تفاوت و خواب‌آلود به یک فرد کاملا اجتماعی تبدیل می‌شود!

اولین باری که نوزاد به مادر خود لبخند می‌زند، تمام شب نخوابیدن‌ها و حالت تهوع در دوران بارداری و دشوارهای مراقبت از کودک به ناگاه فراموش می‌شود. هیچ چیز زیباتر از شکفته شدن سیمای کودک وقتی که مادر یا پدر خود را می‌بیند، نیست. لبخند کودک نشانه‌ای از رشد مهارت‌های اجتماعی او است. او دارد از یک موجود بی‌تفاوت و خواب‌آلود به یک فرد کاملا اجتماعی تبدیل می‌شود!

چه زمانی انتظار می‌رود نوزاد لبخند بزند؟

شما احتمالا از مادربزرگ‌ها،‌ پزشک متخصص و سایر دوستان و بستگان خود شنیده‌اید که آنچه که در بدو تولد نوزاد لبخند به نظر می‌رسد فقط دفع «گاز» است و نوزاد تا 1 ماهگی اصلا لبخند نمی‌زند. متاسفانه، حق با آنها است. اما اگر این حرف را قبول ندارید،‌ اصلا اشکالی ندارد. راحت باشید و از لبخندهای کودک لذت ببرید. هیچ کس نمی‌تواند شما را منع کند. نوزادان گاهی به دلایل دیگری هم لبخند می‌زنند: به خاطر خوابیدن، احساس راحتی و رضایت یا حتی به دلیل ادرار کردن!

اما قبل از آنکه کودک بتواند لبخندهای بی‌نقص و اجتماعی خود را نشان دهد، شاید دیده باشید که او بارها و بارها لبخند زدن را تمرین می‌کند تا ببیند لبش چگونه حرکت می‌نماید. والدین می‌توانند اولین لبخند اجتماعی او بین هفته چهارم و هفته ششم تولد مشاهده کنند. این لبخند غالبا در واکنش به شناختن افرادی بسیار خاص و مهم برای او یعنی پدر و مادر بر لبان او می‌نشیند. وقتی که او از دیدن پدر و مادر لبخند می‌زند تفاوت چهره او با قبل کاملا آشکار است. تمام صورت او در اثر لبخند عوض می‌شود.

چگونه به کودک برای کشف نحوه لبخند زدن کمک کنید؟

اگر دوست دارید نوزاد به شما لبخند بزند شما هم به او لبخند بزنید، او را در آغوش بگیرید و با او خیلی بازی و صحبت کنید. باور قدیمی که نوزاد با این کار لوس می‌شود را کنار بگذارید. مطالعات زیادی نشان می‌دهد کودکانی که از سنین حتی نوزادی تحت مراقبت‌ها و عواطف پدر و مادر بوده اند رشد سریع‌تری داشته، مغز آنها بزرگتر بوده و اجتماعی‌تر هستند.

اگر کودک لبخند نزند آیا باید اقدام خاصی انجام داد؟

همانطور که بعضی از والدین بیشتر از دیگران لبخند می‌زنند کودکان نیز همین طور هستند. اگر نوزاد 1 ماهه شما هنوز لبخند نزده جای نگرانی نیست. اولین خنده واقعی کودک ممکن است در 4 هفتگی دیده شود اما ممکن است حتی برای شادترین کودکان تا 4 ماهگی به تاخیر بیفتد.

شاید شنیده باشید که  تاخیر در لبخند زدن کودک اولین علامت اختلال طیف اوتیسم (Autism Spectrum Disorder) است. با وجود اینکه این گفته صحت دارد اما اوتیسم در کودکان علاوه بر لبخند نزدن نشانه‌های دیگری هم دارد. اگر کودک شما تا 4 ماهگی هنوز لبخند نزده اما می‌توان از با دهان خود اصوات را تولید کند، با شما تماس چشمی دارد و به کارهای کلامی و بصری شما واکنش نشان می‌دهد تنها مشکل او احتمالا آن است که شخصیت بشاشی ندارد (حداقل در این مرحله از رشد خود). در هر صورت، اگر دلواپسی خاصی دارید با پزشک متخصص مشورت نمایید.

کودک در زمانی که اولین لبخند اجتماعی خود را نشان می‌دهد در هان زمان مثل کبوتر به اصطلاح  قان و قون هم می‌کند. والدین باید او را به سوی فعالیت اجتماعی جذاب بعدی یعنی خندیدن هدایت کنند.

بیشتر بدانید:

اولین کلمات کودک

تاخیر کلامی یا دیر به حرف آمدن کودک