کتاب همه کودکان تیزهوشند اگر

به عنوان پدر یا مادر از شما انتظار می‌رود نقش‌های متعددی در زندگی کودک خود ایفا کنید. یکی از مهمترین این نقش‌ها، ایجاد یک محیط پرمهر و انگیزاننده برای فرزندتان است. نقش دیگر، نظارت منظم بر رشد سالم اوست. همچنین باید به کودک خود کمک کنید تصویر خوبی از خود داشته باشد. این کتاب برای پدران و مادرانی نوشته شده است که می‌دانند بر جنبه‌های مختلف رشد کودک می‌توان اثر گذاشت.

به عنوان پدر یا مادر از شما انتظار می‌رود نقش‌های متعددی در زندگی کودک خود ایفا کنید. یکی از مهمترین این نقش‌ها، ایجاد یک محیط پرمهر و انگیزاننده برای فرزندتان است. نقش دیگر، نظارت منظم بر رشد سالم اوست. همچنین باید به کودک خود کمک کنید تصویر خوبی از خود داشته باشد. هر چند ما هیچ عامل واحدی را نمی‌شناسیم که مطلقا برای کمک به کودک شما در دستیابی به این تصویر نقش اساسی داشته باشد.

ولی آنچه که می دانیم این است که پذیرش همیشگی نامشروط، اهمیت دادن، همدردی و احترام، حفظ یک رابطه مشترک بزرگ‌منشانه بین کودک با خودتان و تشویق آزادی و استقلال در چارچوب‌های مشخص، مسلما بهترین زیربنا برای ایجاد چنین تصوری است.

کودک از بدو تولد شروع به جذب اطلاعات می‌کند و قسمت اعظم این اطلاعات را از والدین می‌گیرد. بنابراین مسئولیت کامل یادگیری اولیه کودک بر عهده والدین است و نقش آنها به عنوان معلم بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

کتاب «همه کودکان تیزهوشند اگر …» برای پدران و مادرانی نوشته شده است که می‌دانند می‌توان بر جنبه‌های مختلف رشد کودک خود اثر گذاشت. رشد کودکان در سال‌های اول زندگی آنها را می توان به هفت جنبه عمده تقسیم کرد: رشد ذهنی، رشد حرکتی، رشد مهارت‌های دستی، رشد اجتماعی، رشد شخصیتی، رشد گفتاری و رشد از نظر کنترل ادرار و مدفوع.

مخاطبان کتاب:

این کتاب برای مراحل مختلف سنی کودک، از روز اول تولد گرفته تا پنج سالگی، وضعیت کودک را از نظر هر یک از این هفت جنبه مشخص کرده و کارهایی را که پدر و مادر می توانند برای کمک به کودک و تسریع رشد او در این زمینه‌ها انجام دهند بیان کرده است.

روش کتاب در انجام این کار روشی بسیار ساده و در عین حال موثر و دقیق است. به این ترتیب که در بخش نمودارهای رشد که در کتاب آورده شده است، برای هر یک از جنبه‌های رشد نام برده شده، تقسیمات سنی به صورت سه ستون در هر صفحه مشخص شده است.

مطالعه کتاب

شما برای استفاده موثر از کتاب نیازی ندارید که با صرف مدت طولانی، همه کتاب را از ابتدا تا انتها مطالعه کنید. کافی است با توجه به سن مشخصی که کودک شما در آن قرار دارد بخش‌های کوتاهی از کتاب را مطالعه کنید. مثلا اگر کودک شما در سن 32 هفتگی است، کافی است ستون مربوط به 32 هفتگی را در هر یک از بخش‌های مربوط به رشد ذهنی، رشد حرکتی، رشد مهارت‌های دستی و غیره مطالعه کنید.

راهنمایی‌های این بخش‌ها را به کار بگیرید تا وقتی که کودک شما به مرحله سنی بعدی مثلا 40 هفتگی برسد. حالا می‌توانید ستون‌های مربوط به 40 هفتگی را مطالعه کنید و به همین ترتیب.

علاوه بر مطالب مربوط به رشد، کتاب دارای راهنمایی‌های بسیار مفیدی در زمینه‌های دیگری است که پدران و مادران معمولا به دنبال دانستن آنها هستند. مانند آزمون‌های مربوط به هوش، شنوایی، بینایی و غیره. اسباب بازی‌های مناسب برای سنین مختلف، معیارهای انتخاب مهد کودک مناسب، رابطه ترتیب تولد کودک در خانواده با استعدادهای او، نقش تلویزیون و کامپیوتر و بسیاری راهنمایی‌های واقعا مفید و عملی دیگر.

همچنین کتاب حاضر خواننده را با خصوصیات کودکان استثنائی که شامل کودکان پرهوش، کم هوش، در خود مانده، مبتلا به لکنت زبان، مبتلا به اختلال یادگیری، شنوائی، بینائی و مبتلا به معلولیت جسمانی است، آشنا می‌سازد و روش‌هایی برای برخورد با اینگونه کودکان ارائه می‌کند.

مشخصات کتاب

نویسنده: میریام استاپارد

مترجم: سهراب سوری، امیر صادقی‌بابلان

تعداد صفحات: 188 صفحه

بیشتر بدانید:

ارزیابی رشد و تکامل کودک

کتاب خواندن برای کودک