تاثیر آی یو دی بر چاقی یا لاغری

آی یو دی یک روش جلوگیری بلند مدت است. این وسلیه کوچک در رحم قرار گرفته از طریق جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک از بارداری جلوگیری می‌کند.

آی یو دی یک روش جلوگیری بلند مدت است. این وسیله کوچک در رحم قرار گرفته از طریق جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک از بارداری جلوگیری می‌کند.

انواع آی یو دی

دو نوع عمده آی یو دی وجود دارد:

آی یو دی غیر هورمونی

این نوع که مسی هم نامیده می‌شود که مس آن قبل از رسیدن به تخمک اسپرم را از بین می‌برد. این وسیله می‌تواند به عنوان جلوگیری اورژانسی استفاده شود و تا 10 سال می‌ماند.

آی یو دی هورمونی

این نوع آی یو دی هورمونی آزاد می‌کند که باعث می‌شود مخاط سرویس غلیظ شده و از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری شود. این وسیله بعد از 1 هفته شروع به کار کرده و 3 تا 5 سال به طور موثر کار می‌کند. ماما یا پزشک می‌تواند آی یو دی را در واژن کار بگذارد و یک روش آسان و سریع است که به بیهوشی نیاز ندارد. اما قرار دادن آن با کمی درد، انقباض و سرگیجه برای فرد همراه است.

آیا آی یو دی باعث چاقی یا لاغری می‌شود؟

هنوز در مورد اثرات آی یو دی بر وزن فرد به خوبی مطالعه نشده است. در مطالعات انجام شده ارتباط روشنی میان استفاده از روش‌های جلوگیری و چاقی مشاهده نشده است. مطالعه در این زمینه مشکل است چون پزشکان باید گروه بزرگی از افرادی که آی یو دی استفاده کرده‌اند و گروه بزرگی که از دارونما (Placebo) استفاده کرده‌اند را مقایسه نمایند (دارونما دقیقا مثل وسلیه واقعی است اما هیچ کاری انجام نمی‌دهد).

پزشکان برای بررسی داروها از دارونما استفاده می‌کنند. قابل درک است که بسیاری از افراد تمایلی به شرکت در یک مطالعه بلند مدت که در آن روش‌های جلوگیری‌ کاذب (دارونما) استفاده می‌شود نداشته باشند.

در اطلاعاتی که از افراد بدست آمده بعضی افراد بعد از استفاده از روش‌های جلوگیری هورمونی افزایش وزن و افراد دیگری کاهش وزن را گزارش کرده‌اند. در بروشور بسیاری از وسایل جلوگیری هورمونی، هم چاقی و هم لاغری به عنوان عوارض جانبی ذکر شده است.

اغلب محققان بر این باور هستند روش‌های جلوگیری هورمونی باعث تغییر وزن چندانی نمی‌شوند. با افزایش سن، به مرور وزن فرد بیشتر می‌شود. ممکن است فرد افزایش وزن را مرتبط با روش جلوگیری بداند در حالیکه شاید افزایش طبیعی چربی و عضله در بدن باشد.

ضمنا هر فردی با دیگری متفاوت است. تعادل ظریفی بین هورمون‌های بدن وجود دارد و هر چیزی که تعادل را بر هم بزند باعث تغییرات قابل توجه در بدن می‌شود. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد ازدواج کردن با افزایش وزن ارتباط دارد. اما این اتفاقات زندگی ممکن است همزمان با استفاده از آی یو دی باشد.

البته افراد مجرد نیز ممکن است از آی یو دی استفاده نمایند. این افراد نیز ممکن است افزایش وزن را تجربه نمایند. محققان نیاز دارند مطالعات بیشتری در مورد ارتباط بین افزایش وزن و رابطه جنسی انجام دهند.

بیشتر بدانید:

متوقف کردن روشهای جلوگیری از بارداری

باردارشدن بعد از جلوگیری طولانی