تخم مرغ دادن به نوزاد

یکی از وقایع مهم و جذاب زندگی نوزاد شروع غذای جامد است. خوب البته کمی هم وقت و آگاهی نیاز دارد. گاهی والدین نمی‌دانند شرایط لازم برای شروع غذای جامد چیست و اگر کودک شرایطش را دارد با چه غذاهایی باید شروع کنند.

یکی از وقایع مهم و جذاب زندگی نوزاد شروع غذای جامد است. خوب البته کمی هم وقت و آگاهی نیاز دارد. گاهی والدین نمی‌دانند شرایط لازم برای شروع غذای جامد چیست و اگر کودک شرایطش را دارد با چه غذاهایی باید شروع کنند.

آیا خوردن تخم مرغ برای نوزاد و نوپا بی خطر است؟

اگر در مورد تخم مرغ به عنوان یک غذای جامد به نوزاد شک دارید باید به شما بگوییم که تخم مرغ یک غذای فوق العاده برای او است. تخم مرغ کاملا پخته منبع کامل پروتئین و آهن است که کودک می‌تواند به عنوان یکی از اولین غذاهای جامد میل کند. تخم مرغ منبع بسیاری از مواد غذایی است که کودک در این سن باید دریافت کند. در حدود 6 ماهگی کودک آماده خوردن غذای جامد است.

علامت‌های آمادگی کودک برای غذای جامد چیست؟

علاوه بر اینکه سن نوزاد نشان دهنده آمادگی او برای غذای جامد است علامت‌های دیگری هم وجود دارد. نگهداشتن سر، نشستن بدون تکیه گاه،‌ نداشتن رفلکس زبانی (tongue-thrust reflex)، کسب مهارت گاز انبری (برداشتن اشیا با انگشت شست و سبابه)، رسیدن به وزن حداقل دو برابر زمان تولد و نشان دادن علاقه به غذای روی میز.

خواص تخم مرغ برای کودک چیست؟

تخم مرغ حاوی مواد مفید و ویتامین‌های زیادی است:

کولین

تخم مرغ دارای کولین (ویتامین ب 4) است که برای سوخت ساز بدن مفید می‌باشد. کولین باعث رشد مغز شده و حافظه را تقویت می‌کند. کمبود کولین سبب مشکلات کبدی می‌شود. کولین در خوراکی‌های دیگر کمتر یافت می‌شود.

آهن

آهن یک ماده مغذی برای کودک است. در حدود 6 ماهگی بدن کودک به اهن نیاز مبرم دارد تا ذخیره آهنی را که در 6 ماه اول تولد مصرف شده بازیابی کند. در این زمان آهن بدن او باید از خوراکی‌های مفید تامین شود.

در 7 تا 12ماهگی کودک به طور روزانه حدود 11 میلی گرم آهن نیاز دارد. یک تخم مرغ حاوی حدود 1.67 میلی گرم آهن است که بخشی از آهن مورد نیاز بدن کودک را تامین می‌کند.

پروتئین

تخم مرغ منبع مناسبی از پروتئین است. کودکان بالای 6 ماه حدود 1.12 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن نیاز دارند. مثلا یک کودک 8 ماهه که حدود 10 کیلوگرم وزن دارد روزانه حدود 10 گرم پروتئین باید دریافت کند. یک تخم مرغ به تنهایی دارای 12 گرم آهن است پس حتی اگر بخشی از تخم مرغ توسط کودک روش صندلی غذا پخش شده و خورده نشود باز هم اهن بدن او تامین شده است.

نکات مهم در خصوص دادن تخم مرغ به کودک

تخم مرغ برای کودک خیلی خوب است اما همیشه نکات زیر را باید در نظر بگیرید:

یبوست

غذاهای حیوانی پروتئین زیادی دارند. اما به دلیل نداشتن فیبر گاهی سبب یبوست می‌شوند. بهترین راه برای جلوگیری از یبوست، دادن غذاهای دارای فیبر مثل میوه‌ها و سبزیجات، و به میزان مناسبی از مایعات به شکل شیر مادر یا شیر خشک همراه پروتئین‌ها است.

آلرژی به تخم مرغ

تخم مرغ یکی از 9 خوراکی آلرژی زا است بنابراین باید حسابی مراقب واکنش‌های آلرژیک کودک باشید. اینکه کودک در معرض خوراکی آلرژی‌زا قرار بگیرد اشکالی ندارد اما باید در زمان مناسب خود بوده و به عنوان اولین غذا نباشد.

در صورتی که به کودک خود تخم مرغ می‌دهید 3 تا 5 روز بعد از آن هیچ غذای جامد دیگری را به لیست غذاهای او اضافه نکنید تا اگر بدن او واکنش آلرژیک نشان داد معلوم شود از تخم مرغ است. دادن خوراکی‌های آلرژی زا در زمان مناسب باعث می‌شود خطر آلرژی داشتن کودک به غذاها کمتر شود.

پخته بودن تخم مرغ

کودک دوست دارد تخم مرغش همزده یا کاملا پخته باشد. نباید تخم مرغ را به صورت عسلی یا نیمه پخته به او بدهید. به کودکانی که غذای نپخته می‌خورند در معرض بیماری سالمونلا قرار دارند. تخم مرغ را طوری بپزید که زرده آن نرم نباشد.

چه زمان و چگونه تخم مرغ را به غذای کودک اضافه کنیم؟

وقتی که کودک غذاهای جامد را شروع میکند می‌توانید به او تخم مرغ هم بدهید. اما با توجه به آلرژی زا بودن تخم مرغ، بهتر است بعد از معرفی چند غذای جامد تخم مرغ را به لیست غذای او اضافه کنید. به طور کلی بهتر است غذای جامد با حداقل 1 یا چند خوراکی شروع شود که کمتر آلرژی زا هستند تا بدن او به غذای جامد عادت کند.

با توجه به اینکه بیشتر خواص تخم مرغ در زرده آن وجود دارد زرده را از غذای کودک حذف نکنید. نیمروی کاملا پخته و کمی همزده، خاگینه و تخم مرغ آب پز گزینه‌های خوبی هستند.

چه میزان تخم مرغ برای کودک لازم است؟

معمولا والدین در مورد حجم و تنوع مناسب غذا نگرانی دارند. تا زمانی که انواع خوراکی‌ها را در طول روز به کودک می‌دهید نیازی به دادن مقدار زیادی از تخم مرغ نیست.

اگر در هر وعده غذایی به کودک تخم مرغ می‌دهید خوب مفهومش آن است که تنوع غذایی کودک کم است. برای جلوگیری از آلرژی، چند بار تخم مرغ در هفته کافی است.

میزان مناسب تخم مرغ برای کودک بر حسب سن  (اگر کودک خوراکی‌های مفید دیگر هم می‌خورد)

6 تا 12 ماهگی مقدار کم

1 تا 2 سالگی نصف تخم مرغ در 3 تا 4 وعده غذای پروتئین‌دار روزانه

2 تا 3 سالگی نصف تخم مرغ در 4 وعده غذای پروتئین‌دار روزانه

بعضی از بچه‌ها عاشق تخم مرغ هستند و بعضی غذاهای دیگری را دوست دارند. لیست بالا فقط یک راهنمای کلی است.

بیشتر بدانید:

آب دادن به نوزاد زیر شش ماه خطر دارد؟

از چند ماهگی به نوزاد ماست بدهیم؟