فصل بازگشت به مدرسه، به همان اندازه که می‌تواند برای والدین هیجان انگیز و آرامش بخش باشد، به معنای شروع هجوم وحشتناک شپش موی سر نیز هست!

شپش موی سر

فصل بازگشت به مدرسه، به همان اندازه که می‌تواند برای والدین هیجان انگیز و آرامش بخش باشد، به معنای شروع هجوم وحشتناک شپش موی سر نیز هست! براساس آمارها (در امریکا) تخمین زده می‌شود که سالانه حدود 12 میلیون مورد آلودگی به شپش گزارش می‌شود. برخی مطالعات نشان می دهد که تنها کمتر از 20٪ از همه دانش‌آموزان در مقطعی از زندگی خود به شپش مبتلا می‌شوند. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه خود را از دردسرهای این حشره‌ی چسبنده نجات دهید.

علائم شپش موی سر چیست؟

کودکان 3 تا 11 ساله بیشترین میزان ابتلا به شپش سر را دارند، به خصوص زمانی که در تماس نزدیک با بچه‌های دیگر هستند.  شپش در بچه‌هایی که موهای بلندتری دارند کمی شایع‌تر است و از طریق تماس نزدیک سر به سر یا اشتراک برس مو، کش مو، کلاه یا سایر لوازم جانبی منتقل می‌شود.

شایع‌ترین علامت شپش موی سر، خارش شدید پوست سر است.  با این حال، در اولین آلودگی، ممکن است تا چهار هفته طول بکشد تا بیماران متوجه خارش شوند و این زمان کافی‌ای برای آلودگی لباس‌ها، بالشت‌ها و … است!

چگونه از شپش موی سر جلوگیری کنیم؟

شپش موی سر

پیشگیری از شیوع شپش موی سر ممکن است دشوار باشد، اما بهترین روش این است که به فرزندان خود بیاموزید چیزهایی را که با سر کودکان دیگر در تماس است به اشتراک نگذارند. تیم دکتر دکتر در مقاله‌ای مفصل به این موضوع پرداخته است.

شپش میلیون‌ها سال است که آفت سر انسان بوده و در آن زمان، افسانه‌ها و باورهای غلط به همان سرعتی که خود شپش منتشر شده است، دهان‌به‌هان چرخیده‌اند.

این تصور غلط که شپش فقط می‌تواند در موهای《کثیف》زندگی کند، درست نیست. نظافت و پاکیزگی شخصی هیچ ارتباطی با ابتلا به شپش سر ندارد.  شپش‌ها هر کسی را که مو داشته باشد هدف قرار می‌دهند، اما با تقریب خوبی می‌توان گفت آنها برای هدف گرفتن موهای فر یا کوتاه‌تر مشکل دارند! در ادامه مهم‌ترین نکات برای جلوگیری و رفع شپش را بررسی می‌کنیم:

۱. وقتی صحبت از پیشگیری از شپش به میان می آید، عدم اشتراک وسایل اولین راهکار است.

به کودکان بیاموزید که از شانه، برس، کلاه، کلاه ایمنی دوچرخه یا بند مو استفاده نکنند.  انجام این کار باعث می‌شود بچه‌ها عادت کنند که وسایل مربوط به مو و سر را به اشتراک نگذارند.

۲. موهای بلند را حالت دهید و روی سر جمع کنید.

موهای بلند فرزندتان را دم‌اسبی ببندید یا کاملا ببافید. به این ترتیب از آلودگی جلوگیری بیشتری می‌شود. همچنین اگر موها قدی متوسط دارند، آن‌ها را به کمک ژل یا کش مو استایل کنید تا در امان بمانند.

۳. روزانه از اسپری ضد شپش استفاده کنید.

اسپری‌های دافع حاوی روغن درخت چای، سیترونلا، اسطوخودوس و شمعدانی ممکن است به جلوگیری از گسترش شیوع شپش کمک کند.  هر روز صبح موهای فرزندتان را اسپری کنید. به طور آزادانه روی نقاطی که برای شپش‌ها مثل لانه هستند، مانند پشت گردن، پشت گوش و در امتداد خطوط قسمتی اسپری بپاشید.  محلول را می‌توان روی کت، کوله پشتی و کلاه نیز استفاده کرد.

۴.کت های کودکان را جدا نگه دارید.

همانطور که معلمان باتجربه و مربیان مهدکودک می‌دانند، زمانی که شپش در کلاس ظاهر می‌شود، وقت آن رسیده است که مطمئن شوید کت و ژاکت کودکان را به طور جداگانه نگه می‌دارید تا از گسترش شپش جلوگیری شود.  چرا؟  شپش‌ها پرواز نمی‌کنند و نمی‌پرند، آنها راه می‌روند - و وقتی کت‌ها باهم در کمد آویزان می‌شوند، به راحتی می‌توانند از کت یک کودک به دیگری حرکت کنند.  اگر کلاس درس یا مهد کودک شما برای هر کودک یک کمد جداگانه ندارد، یک کیسه پلاستیکی یا کیسه لباس برای نگهداری کت کودک در طول روز همراه داشته باشید.

 ۵. اقلام پر استفاده را تمیز کنید.

برای جلوگیری از انتشار شپش، اقلامی را که کودکان به طور منظم باهم استفاده می‌کنند، مانند پتو، حیوانات عروسکی، هدفون و لباس‌های نمایش و سرود و… کاملاً تمیز کنید.

6. وسایل مراقبت از مو را پاکسازی کنید.

برس، شانه، کش مو و سایر محصولات مراقبت از مو را حداقل یک بار در هفته در محلول گرم آب و شامپو شپش دارویی قراردهید.

پاکسازی وسایل مراقبت از مو

چگونه سر کودکمان را برای دفع شپش، بررسی کنیم؟

  1.  کودک خود را در اتاقی پر نور و  روشن بنشینید.
  2.  موها را جدا کنید و پوست سر را قسمت، قسمت بررسی کنید.  به دنبال شپش و شپش خزنده روی پوست سر فرزندتان بگردید، به خصوص پشت گوش یا پشت گردن.
  3.  توجه داشته باشید که شپش زنده به سختی یافت می‌شود- آنها از نور اجتناب می‌کنند و به سرعت حرکت می‌کنند.
  4.  نیش‌ها مانند لکه‌های کوچک سفید یا زرد قهوه‌ای به نظر می‌رسند که محکم به موهای نزدیک پوست سر چسبیده‌اند.
  5. ساده‌ترین مکان برای پیدا کردن آنها در خط مو در پشت گردن یا پشت گوش است.
  6.  نیش‌ها را ممکن است با بسیاری از چیزهای دیگر مانند شوره سر، ذرات کثیفی یا قطرات اسپری مو اشتباه بگیرید. تفاوت این است که نیش‌ها محکم به مو می‌چسبند، در حالی که شوره سر، کثیفی یا سایر ذرات این گونه نیستند.

 آیا شپش موی سر به بقیه بدن سرایت می کند؟

شپش سر از شپش بدن یا شرمگاه متمایز است.  در حالی که شپش ممکن است بتواند موهای صورت، ابروها یا مژه‌های شما را آلوده کند (البته به ندرت)، آنها نمی‌توانند به هیچ قسمت دیگری از بدن حرکت کنند.