گزیده شدن کودک توسط حشرات

اثر نیش حشرات روی پوست نوزاد واقعا آزاردهنده است. متاسفانه نوزادان و کودکان نوپا از نیش حشرات مصون نیستند. پشه، خرمگس، مورچه و سایر حشرات ممکن است کودک شما نیش بزنند یا گاز بگیرند. خوشبختانه، نیش حشرات مساله واقعا نگران کننده‌ای نیست و معمولا با کرم، دارو و کمی مراقبت التیام پیدا می‌کند.

اثر نیش حشرات روی پوست نوزاد واقعا آزاردهنده است. متاسفانه نوزادان و کودکان نوپا از نیش حشرات مصون نیستند. پشه، خرمگس، مورچه و سایر حشرات ممکن است کودک شما نیش بزنند یا گاز بگیرند. خوشبختانه، نیش حشرات مساله واقعا نگران کننده‌ای نیست و معمولا با کرم، دارو و کمی مراقبت التیام پیدا می‌کند.

علائم نیش حشرات روی پوست نوزاد چیست؟

در اغلب موارد، محل نیش نوزاد قرمز و دارای برجستگی است. همچنین ممکن است باعث خارش بشود و کمی دردناک باشد. گاهی محل نیش، ورم می‌کند. اما چگونه می‌توان مطمئن شد واقعا حشره کودک را نیش زده است؟ اگر مدتی بیرون از منزل بوده‌اید و روی پوست نوزاد و در نقاط مختلف بدن او برجستگی‌های قرمز مشاهده می‌شود، احتمالا حشره او را نیش زده است.

ضمنا در صورتی که بقیه اعضای خانواده هم روی پوست خود نقاطی مشاهده کرده و احساس خارش دارند احتمالا نقاط روی پوست کودک هم جای نیش حشرات است.

نیش حشرات روی پوست نوزاد چقدر متداول است؟

این موضوع به کودک بستگی دارد. اگر او ساعات زیادی را بیرون از خانه و در طبیعت سپری کند احتمال گزیده شدن او توسط حشرات بیشتر از کودکی است که اغلب در خانه با پنجره بسته قرار دارد. آب و هوا هم تاثیر زیادی دارد. حشراتی مثل پشه و مگس معمولا در هوای گرم فعالیت می‌کنند. به همین علت است که گزیده شدن توسط حشرات در فصول گرم و مناطق جنوبی کشور بیشتر است.

چطور می‌توان جای نیش حشرات را درمان کرد؟

معمولا نیش حشرات با یک وسیله آرام‌بخبش بهتر می‌شود. مثلا با استفاده از یک پارچه خنک یا یک قطعه یخ که در حوله پیچیده شده می‌توان خارش ناشی از نیش حشرات را کم کرد. همچنین می‌توان ناحیه مورد نظر را با پماد موضعی هیدروکورتیزون و یا ترکیب آب و جوش شیرین التیام داد. وارد آوردن فشار زیاد و مستقیم به نیش می‌تواند خارش آنرا موقتا کم نماید اما مشکل بتوان کودک را برای مدتی در این حالت نگهداشت.

می‌توانید با مصرف آنتی هیستامین (اگر پزشک اجازه دهد) و استامینوفن درد ناشی از گزیده شدن را کاهش دهید. از پزشک بخواهید متناسب با سن کودک، دوز مناسب دارو را تعیین کند.

مراقب نشانه‌های عفونت در محل نیش خوردگی باشید. اگر محل نیش خیلی قرمز شده و چند روزی است که مشاهده میشود و یا حتی بعد از گذشت چند روز، قرمزی گسترش پیدا کند یا اگر ترشح بدبو داشته باشد حتما باید کودک را نزد پزشک ببرید. بعضی از عفونت‌ها را می‌توان در خانه با پماد آنتی بیوتیک درمان کرد.

همچنین باید مراقب علائم آلرژی باشید. بعضی از بچه ها به نیش حشرات حساسیت دارند. اگر ورم طولانی و به مرور بدتر شد و اگر قرمزی محل نیش پخش شد حتما باید به پزشک مراجعه نمایید. در حالتی که کودک بعد از نیش خوردن دچار مشکلات تنفسی شده و یا برای قورت دادن غذا مشکل دارد، به سرعت به اورژانس تماس بگیرید. ممکن است کودک دچار واکنش آلرژیک به نام آنافیلاکسی شده باشد.

جلوگیری از نیش خوردن کودک

برای آنکه کودک کمتر از نیش حشرات آسیب ببیند غروب آفتاب که پشه‌ها بیشتر می‌شوند بیرون خانه نمایند (اما نباید به دلیل اینکه بچه نیش نخورد اصلا از خانه خارج نشوید). از آب راکد دوری کنید. برای نوزادان بزرگتر از 2 ماه می‌توانید از مواد مجاز دافع حشرات که پزشک تعیین کرده استفاده کنید اما میزان آن باید به 1 بار استفاده در روز محدود شود (برای نوزادان زیر 2 ماه از این مواد استفاده نکنید). بهتر است دافع حشرات را قبل از خواب از بدن کودک دور نمایید.

بیشتر بدانید:

آلرژی کودک و راه‌های مقابله با آن