درد بعد از ابدومینوپلاستی

عمل ابدومینوپلاستی یک عمل زیبایی است که با برداشتن چربی اضافی و فشرده سازی عضلات زیرین، شکم را کوچک می‌کند. حالِ اکثر کسانی که ابدومینوپلاستی انجام داده‌اند بعد از چند هفته خوب می‌شود. ممکن است بعد از عمل بدن دچار التهاب شده و درد داشته باشید.

عمل ابدومینوپلاستی یک عمل زیبایی است که با برداشتن چربی اضافی و فشرده سازی عضلات زیرین، شکم را کوچک می‌کند. حالِ اکثر کسانی که ابدومینوپلاستی انجام داده‌اند بعد از چند هفته خوب می‌شود. ممکن است بعد از عمل بدن دچار التهاب شده و درد داشته باشید.

 

وقتی که بدن شما در حال بازیابی بعد از عمل ابدومینوپلاستی است کارهایی هست که می‌توانید در ماه‌های اول بعد از عمل انجام دهید تا جلوی شروع درد را بگیرید و اگر درد دارید آنرا کاهش دهید.

اقدامات لازم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

فعالیت‌های فیزیکی را شروع کنید

وقتی که بهبود پیدا می‌کنید باید کارهای ساده روزانه را از سر بگیرید و به طور منظم بلند شده و در خانه قدم بزنید. این کار برای جلوگیری از تشکیل لخته خون لازم است و همچنین باعث می‌شود در یک حالت به مدت طولانی باقی نمانید. در نتیجه در زمان برخاستن و حرکت کردن احساس درد کمتری خواهید داشت.

از تمرینات سنگین خودداری نمایید

وقتی که بدن شما در حال ریکاوری است و زخم‌ها در حال مداوا هستند نباید با انجام فعالیت‌های سخت و بلند کردن اجسام سنگین دستکم تا 6 هفته که پزشک به شما اجازه بدهد، روی بخیه‌ها فشار زیادی وارد کنید. اگر بعد از بهبودی کامل قصد برگشتن به تمرینات ورزشی روزانه را داشتید بهتر است ابتدا بدن خود را با قدم‌زدن روزانه آماده کنید.

سیگار نکشید

برای تسریع فرایند بهبودی، باید به طور کلی از تنباکو چشم پوشی نمایید. نیکوتین قدرت بهبود بدن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین باعث باریک شدن رگ‌های خونی شده و رساندن اکسیژن به سلول‌های پوستی ناحیه زخم را مشکل می‌نماید و فرایند بهبود طولانی‌تر می‌شود.

جلوی یبوست را بگیرید

اگر به دلیل حالت تهوع و خستگی زیاد مایعات نمی‌خورید ممکن است دچار یبوست شوید. همچنین داروهای ضد درد مخدر باعث یبوست و در نتیجه ورم شکم و دل درد می‌شود. حتما خوراکی‌های دارای فیبر مثل میوه‌ها و سبزیجات بخورید و مایعات بخورید تا جلوی یبوست گرفته شود. اگر یبوست و حالت تهوع شما ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید یا از داروخانه داروی بدون نسخه تهیه نمایید.

روش‌های کاهش درد بعد از ابدومینوپلاستی

معمولا بعد از عمل جراحی ابدومینوپلاستی در اطراف ناحیه جراحی شده داروهای مسکن تزریق می‌شود که باعث انسداد عصب می‌شود. با این کار درد بعد از عمل کم می‌شود. اما اگر بعد از عمل همچنان درد داشتید باید سراغ درمان مناسب درد بروید:

داروهای بدون نسخه

اگر پزشک اجازه بدهید و خونریزی ندارید 24 تا 48 ساعت بعد از عمل میتوانید ایبوپروفن یا ناپروکسن مصرف نمایید. داروی ضد التهاب غیر استروئیدی م‌یتواند ورم را کاهش داده و باعث کم شدن درد شود و بیمار می‌تواند زودتر داروی ضد درد مخدر را متوقف کند. در نتیجه عوارض جانبی داروها کمتر شود.

داروهای تجویزی پزشک

از آنجا که داروهای با اثر طولانی مسکن مخدر چون باعث خونریزی نمی‌شود، معمولا تجویز می‌شود. دوز کم این داروها ممکن است باعث یبوست و دوز بالای آن ممکن است باعث مشکلات تنفسی و قلبی بشوند و همچنین احتمال اعتیاد به دارو وجود دارد.

پمپ درد بعد از عمل

اگر حالت تهوع زیادی دارید و نمی‌تواند از راه دهان دارو بخورید راه حل بعدی پمپ درد است که داروها را مستقیما از طریق لوله وارد بدن می‌کند. اگر درد شما شدید است پمپ درد نیاز شما را به دوز بالای داروهای مسکن مخدر برطرف می‌کند.

دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی

چند کار خیلی مفید هست که بعد از جراحی هستید می‌توانید انجام دهید: پوشیدن لباس فشرده‌سازی، مراقبت زخم و تخلیه خونابه جراحی. استفاده از اینها به کاهش و جلوگیری از درد کمک می‌کند.

لباس فشرده‌سازی

بعد از جراحی باید لباس فشرده سازی بپوشید. این لباس از ورم جلوگیری کرده و از شکم پشتیانی می‌کند. بسته به سرعت بهبودی این لباس دو هفته تا 2 ماه در تن شما باقی خواهد ماند. اگر لباس فشرده‌سازی باعث درد می‌شود حتما به تیم پزشکی بگویید تا آنرا تنظیم کند.

مراقب از زخم جراحی

پوشش‌های جراحی و بانداژ روی ناحیه برش خورده بسته می‌شود. پزشک در مورد نحوه و زمان تعویض به شما آموزش می‌دهد. مهمترین نکته، مراقبت از زخم جراحی در خانه است. زخم باید تمیز باشد و همچنین باید به آرامی آنرا تمیز کنید که باعث خونریزی نشود. خیلی باید مراقب زخم، ورم، قرمزی،‌ چرک، گرمی و خونریزی باشید.

جلوگیری از تجمع مایع بعد از عمل

بعد از ابدومینوپلاستی لوله های موقت برای تخلیه مایعات اضافی ناحیه جراحی زیر پوست کار گذاشته شده و معمولا در هفته اول بعد از عمل یا هر زمان دیگری که پزشک تشخیص دهد برداشته می‌شود. اگر در ناحیه تخلیه خونابه احساس درد دارید، قرمزی، ورم، ترشحات، چرک یا خون مشاهده می‌کنید، به پزشک اطلاع دهید.

آنتی بیوتیک

معمولا پزشک در مورد داروهایی که در ناحیه جراحی باید استفاده شود پزشک به شما دستورات لازم را می‌دهد. یا از شما می‌خواهد دارو را به صورت خوراکی مصرف کنید تا خطر عفونت بعد از عمل کاهش پیدا کند. عفونت می‌تواند باعث درد شود اما علائم شایع‌تر آن عفونت، تب، ورم، گرمی و چرک است.

بیشتر بدانید:

بوتاکس و سایر درمان های پوستی در دوران بارداری