عید نوروز، جشن باستانی و سنتی ایرانیان، فرصتی بی‌نظیر برای پرورش خلاقیت و هنر در کودکان پیش دبستانی فراهم می‌آورد. با استقبال از بهار و آغاز سال نو، چه بهتر که این لحظات شاد را با ساخت کاردستی‌های رنگارنگ و مفرح جشن بگیریم.

کاردستی

عید نوروز، جشن باستانی و سنتی ایرانیان، فرصتی بی‌نظیر برای پرورش خلاقیت و هنر در کودکان پیش دبستانی فراهم می‌آورد. با استقبال از بهار و آغاز سال نو، چه بهتر که این لحظات شاد را با ساخت کاردستی‌های رنگارنگ و مفرح جشن بگیریم. از هفت‌سین کوچک گرفته تا عروسک‌های نمدی نوروزی، در اینجا ۹ ایده خلاقانه و زیبا برای به اشتراک گذاشتن شادی نوروز با کوچولوها ارائه می‌دهیم. این فعالیت‌ها علاوه‌بر ساعت‌ها سرگرمی و لذت برای کودکان، مهارت‌های دستی و خلاقانه آن‌ها را نیز تقویت می‌کند. همراه ما باشید تا از این ایده‌های جذاب و کاربردی بیشتر بدانید و متن را برای کشف این ایده‌های خلاقانه ادامه دهید.

۱. به عنوان کاردستی عید نوروز، یک اژدها بسازید

نماد حیوان سال ۱۴۰۳، اژدها است به همین دلیل شما می‌توانید به وسیله‌ برچسب، کارتن مقوایی، برچسب، کاغذ اوریگامی و بشقاب‌های یکبار مصرف این کاردستی زیبا را به دو صورت درست کنید. همچنین شما می‌توانید با اندکی خلاقیت و هنر و ابتکار عمل و با بکارگیری نمد، چند عدد مروارید برای بینی و چشم اژدها، سوزن و مقداری نخ یک اژدهای عروسکی افسانه‌ای بسازید و کنار سفره‌ی هفت سین خود قرار دهید.

ساخت کاردستی

۲. ساخت کارت پستال؛ جذاب‌ترین ایده برای کاردستی نوروزی

کارت پستال یکی از جذاب‌ترین و ساده‌ترین ایده‌های کاردستی عید نوروز است که می‌توانید به‌راحتی با لوازمی همچون مقوا و کاغذ رنگی آن را بسازید. پس از درست کردن کارت پستال می‌توانید به وسیله‌ی روان ‌نویس فانتزی متنی را به عنوان تبریک سال نو بر روی آن بنویسید و به دوستان، معلم و بزرگ‌ترهای خود هدیه دهید.

۳. ساخت ظرف سبزه؛ کاربردی‌ترین کاردستی عید ۱۴۰۳

سبزه یکی از اعضای جدایی‌ناپذیر سفره هفت سین است و ممکن است سبزه انداختن برای کودکان کار راحتی نباشد، اما در عوض می‌توانند برای آن یک ظرف یا گلدان درست کنند. برای ساخت ظرف یا گلدان ایده‌های بسیاری وجود دارد. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید گلدان یا ظرف آماده را با آبرنگ، مقوا، مداد رنگی و روبان تزیین کنید یا با کمک برچسب و ماژیک فسفری یا هر رنگ دیگر برای ظرف سبزه چشم و دهان بکشید.

۴. ساخت ماهی؛ بهترین سرگرمی کودکان برای عید نوروز

به‌طور‌معمول کودکان بیشتر از سایر افراد مشتاق خرید ماهی عید هستند و از آن‌جایی‌که این ماهی‌ها زود می‌میرند و از همه مهم‌تر اغلب ناقل بیماری هستند. باید تا حد امکان از خرید آن‌ها خودداری کرد و برای مجاب کردن کودکان برای نخریدن ماهی می‌توان از آن‌ها درخواست کرد که برای سفره هفت سین ماهی‌های زیبا و ماندگاری بسازند. کودک شما می‌تواند با لوازمی مانند بشقاب یکبار مصرف، رنگ‌های انگشتی یک ماهی بسیار زیبا برای سفره هفت سین بسازد یا می‌تواند با کمک کاغذهای اوریگامی یا نمد، تنگ و ماهی‌های کاغذی و عروسکی بسازد.

۵. به‌عنوان کاردستی تخم مرغ‌های سفره هفت سین را تزئین کنید

چیدن سفره هفت سین یکی از سنت‌های باستانی ایرانیان است که برای استقبال از بهار اجرا می‌شود. تخم مرغ نیز یکی از ارکان جدایی‌ناپذیر این سفره زیبا است که باید تزیین و رنگ‌آمیزی شود. در بیشتر مواقع تزیین تخم مرغ بر عهده کودکان است و علاوه بر تزیین، کودکان شما می‌توانند با استفاده از تخم مرغ‌های پلاستیکی کاردستی عید نوروز نیز درست کنند.

برای این کار تنها کافی است با استفاده از انواع روان نویس فانتزی، یا ماژیک‌های رنگی و آبرنگ روی تخم مرغ‌ها طرح و نقش ایجاد کنند. یا اینکه می‌توانید با کاغذهای رنگی برای آن‌ها کلاه و ظرفی برای قرارگیری آن‌ها بسازید.

۶. عروسک حاجی فیروز؛ مناسب‌ترین گزینه برای کاردستی نوروزی

حاجی فیروز یکی از نمادهای افسانه‌ای عید نوروز است که در روزهای پایانی سال به همراه عمو نوروز به شهرها می‌آید تا خبر آمدن بهار را دهد. کودکان نیز با دیدن این چهره آشنا در خیابان‌ها بسیار خوشحال و ذوق زده می‌شوند و این می‌تواند ایده‌ای برای ساخت کاردستی عید نوروز باشد. کودک شما می‌تواند عروسک حاجی فیروز را به روش‌های مختلفی و با لوازم گوناگونی مانند خمیر بازی، نمد، چوب، ظروف پلاستیکی دور ریختنی، کاغذ و مقوا درست کند.

۷. برای کاردستی، عروسک عمو نوروز بسازید

عمو نوروز نیز یکی دیگر از شخصیت‌های معروف سالن نو است که با‌توجه‌به داستان‌ها در شب‌های عید نوروز برای کودکان هدیه می‌آورد. ساخت کاردستی عمو نوروز می‌تواند ایده جذابی برای کودکان باشد و این کار را می‌توان به چند روش مختلف انجام داد. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید با کاغذهای رنگی، مقوا و پنبه ماسک عمو نوروز را درست کنید جلوی صورت خود قرار دهید. یا اینکه می‌توانید با نمد و خمیر بازی عروسک آن را بسازید و کنار سفره هفت سین قرار دهید.

۸. ساخت سفره هفت سین؛ ایده‌آل‌ترین گزینه به‌عنوان کاردستی

قرن‌هاست که ایرانی‌ها در سفره عید نوروز خود، هفت نوع خوردنی و سبزه که حرف اول آن‌ها با «سین» آغاز می‌شود را می‌چینند. در بیشتر مواقع کودکان برای چیدن سفره عید بسیار مشتاق و هیجان‌زده هستند. به‌همین‌دلیل کودکان شما می‌توانند با برخی از لوازم ساده و ارزان قیمت برای خود کاردستی عید نوروز و یک سفره هفت سین جداگانه درست کنند.

برای انجام این کار روش‌های مختلفی وجود دارد به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید با استفاده از کاغذهای اوریگامی یا کاغذ رنگی هر یک از اجزای سفره را به صورت جداگانه درست کنید و روی میز یا سینی بچینید. یا اینکه می‌توانید با استفاده از خمیر بازی یا نمد سفره هفت سین را به شکلی جذاب و زیبا بسازید و از آن لذت ببرید.

ساخت کاردستی

۹. سنبل عید ۱۴۰۳ را به‌عنوان کاردستی بسازید

با نزدیک شدن به عید نوروز و فصل بهار به رسم عادت باید برای سفره هفت سین یک گل سنبل نیز تهیه کرد که یکی از نمادهای عید باستانی محسوب می‌شود. از آن‌جایی‌که سنبل طبیعی به مراقب و رسیدگی نیاز دارد و ممکن است به دلیل دید و بازدیدهای عید یا مسافرت رفتن نتوانید از آن مراقبت کنید. شما می‌توانید از کودکان خود بخواهید با کاغذهای اوریگامی یا خمیر بازی یا پارچه‌های نمدی این گل زیبا را برای شما درست کنند.

برای ساخت کاردستی، ابتدا لوازم مورد‌نیاز را بخرید

کاردستی‌های عید نوروز برای کودکان پیش دبستانی یک فرصت برای بازی و سرگرمی است. همچنین زمینه‌ای برای یادگیری و ابراز خلاقیت نیز به‌شمار می‌رود. این فعالیت‌ها به کودکان اجازه می‌دهند تا با استفاده از تخیل و مهارت‌های دستی خود، به استقبال بهار بروند و همزمان با فرهنگ و سنت‌های خود آشنا شوند. برای تهیه لوازم مورد‌نیاز این کاردستی‌ها، فروشگاه‌هایی که تنوع بالایی از مواد اولیه و ابزارهای کاردستی ارائه می‌دهند، بهترین گزینه هستند.

این فروشگاه‌ها با داشتن محصولات متنوع و باکیفیت، انتخاب‌های فراوانی را پیش روی شما قرار می‌دهند تا بتوانید بهترین‌ها را برای پروژه‌های خلاقانه خود انتخاب کنید. پس، برای خرید بهترین لوازم کاردستی، به فروشگاه‌هایی که تنوع بالا و کیفیت بی‌نظیر دارند، مراجعه کنید و اجازه دهید کودکان در ساخت آثار هنری خود، بدرخشند.