ماهی شوریده چه سایزهایی دارد و چگونه پخته می‌شود؟ ماهی شوریده یکی ممتازترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌های جنوب است. بعد از ماهی شیر، ماهی شوریده یکی از پرطرفدارترین ماهی جنوب است. گوشت آن سفید و کم خار...

ماهی شوریده چه سایزهایی دارد و چگونه پخته می‌شود؟

ماهی شوریده یکی ممتازترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌های جنوب است. بعد از ماهی شیر، ماهی شوریده یکی از پرطرفدارترین ماهی جنوب است. گوشت آن سفید و کم خار است و پس از پخت، نرم و لطیف است. صید ماهی شوریده بیشتر در زمستان است و در تابستان صید آن کم می‌شود.  ماهی شوریده به روش‌های مختلف  از جمله سرخ شده، قلیه ماهی، شکم‌پر قابل طبخ است. ماهی شوریده جز ماهی‌هایی است که برای تمام ذائقه‌ها مناسب است. میتوانید طرز پخت ماهی شوریده را در اینجا مشاهده کنید.

ماهی شوریده

ماهی شوریده در سایزهای زیر به بازار عرضه می‌شود

ماهی شوریده کوچک: 200 تا 260 گرم

ماهی شوریده متوسط: 300 تا 350 گرم

ماهی شوریده بزرگ :600 گرم به بالا

خرید ماهی شوریده سایز متوسط معمولا طرفداران بیشتری دارد. زیرا برای انواع اهداف و غذاها قابل استفاده است.

روش‌های پخت ماهی شوریده

ماهی شوریده مانند ماهی راشگو برای هر نوع غذایی که با ماهی پخت می‌شود، از جمله قلیه ماهی، حواری ماهی، ماهی شکم پر، ماهی سرخ کرده ... مناسب است. اگر ماهی شوریده را می‌خواهید به صورت شکم پر درست کنید پیشنهاد می‌کنیم سر و دم ماهی رو نزنید که ماهی ظاهر زیبا خود را حفظ کند.

در این قسمت دو روش از بهترین روش‌های پخت ماهی شوریده گفته شده است:

ماهی شوریده متوسط سرخ شده

در مرحله‌ی اول ماهی را بعد از پاک کردن باید مزه‌دار کنید. آب پیاز و سیر رنده شده را کامل بگیرید و با آبلیمو، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید و بیرون و داخل شکم ماهی را به این مواد آغشته کنید. کمی سبزیجات معطر خرد شده و برگ بو کف ظرف بیزید و ماهی را روی آن‌ها قرار دهید و مابقی سبزیجات را روی ماهی بریزید. روی ظرف را سلفون بکشید و به مدت 15 دقیقه در یخچال قرار دهید تا مزه‌دار شود. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و کره و روغن را به آن بیفزایید. ماهی‌های شوریده را کاملا از مواد تمیز کنید که داخل روغن، نسوزد. بعد از این که روغن حسابی داغ شد شعل را خیلی کم کنید و ماهی را به آرامی داخل روغن قرار دهید. دوباره شعله را کمی زیاد کنید و اجازه دهید یک طرف ماهی کاملا سرخ شود. ماهی را برگردانید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود. مقدار برشتگی ماهی به سلیقه شما بستگی دارد.

ماهی شوریده متوسط سوخاری

ابتدا فیله ماهی شوریده را با نمک و زعفران دم کرده مزه‌دار کنید. آب لیموترش را هم روی فیله ماهی بکشید و در ظرف را گذاشته و ماهی را به مدت 1 ساعت در یخچال بگذارید تا مزه‌دار شود. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه بشکنید و با چنگال هم بزنید تا از لختگی درآید. داخل یک بشقاب آرد بریزید و هر دو طرف ماهی ها را داخل آرد بزنید تا کاملا با آرد پوشیده شود. حالا فیله‌های ماهی را  داخل تخم‌مرغ بزنید. در ظرف مسطح دیگری آرد سوخاری ، نمک و فلفل بریزید و دو طرف فیله های ماهی را با آرد سوخاری بپوشانید. با کف دست به ماهی فشار بیاورید تا مواد سوخاری به آن بچسبد. ماهی را در تابه‌ای که روغنش داغ شده سرخ کنید. هر طرف فیله ماهی تقریبا 2 دقیقه باید سرخ شود.

ماهی شوریده با مرینیت متفاوت

برای مرینیت کردن ماهی شوریده، سیر، سرکه، چاشنی، آب لیمو، تخم گشنیز، نمک و فلفل، نعنا خشک و زنجبیل را مخلوط کرده و تمام سطح داخل و بیرون ماهی را به این مخلوط آغشته کرده رویش را بپوشانید و به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید و و سپس سطح ماهی را تمیز کرده با کره سرخ کنید. این ماهی شوریده با برنج یا بدون برنج سرو می‌شود.

شکم ماهی را بدون این که ظاهر ماهی به هم بخورید باز کنید و ماهی را بعد از شستن خشک کنید. سر و دم ماهی را نباید جدا کنید.

تمر هندی را از یک ساعت قبل با یک استکان آب ولرم خیس کنید و با یک قاشق کاملا له کرده و صاف کنید. پیاز و سیر را با کمی کره تفت دهید سپس سبزی‌ها را اضافه کرده کمی تفت دهید تا نرم شود. آرد را به همراه تمر هندی، نمک و فلفل به مواد اضافه کنید و مخلوط نمایید تا یکدست شود. شعله را خاموش کنید و  صبر کنید مواد از حرارت بیفتد. سپس داخل شکم ماهی شوریده را با این مواد پر کرده  و با نخ شکم ماهی را بدوزید. ماهی را در ظرفی مناسب قرار داده رویش را با فویل بپوشانید و داخل فر قرار دهید. و اجازه دهید به مدت یک ساعت در فری که از قبل با دمای 200 درجه سانتیگراد گرم شده بپزد.