علت گرفتگی صدا در کودکان چیست و چه درمانی دارد شاید برایتان پیش آمده باشد که دچار گرفتگی صدا شوید. در نگاه اول این مشکل می‌تواند برای هرکسی پیش بیاید. اما موضوع در خصوص کودکان کمی متفاوت است. ...

شاید برایتان پیش آمده باشد که دچار گرفتگی صدا شوید. در نگاه اول این مشکل می‌تواند برای هرکسی پیش بیاید. اما موضوع در خصوص کودکان کمی متفاوت است. به خصوص که این گرفتگی صدا کودکان می‌توان علائم اولیه بیماری‌های دیگری باشد. بنابراین دکتر کودکان می‌تواند به خوبی راهنمای شما در این مورد باشد. اما چرا کودکان درچار گرفتگی صدا می‌شوند؟ علائم آن چیست؟ در ادامه این مطلب به این سوالات و چند سوال دیگر پاسخ خواهیم داد.

انواع گرفتگی صدا در کودکان

به طور کلی کودکان دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند. بنابراین هر نوع مشکل در بدنشان با عوامل بیرونی قابل مشاهده است. گرفتگی صدا جزو این موارد است. گرفتگی صدا کودکان مشکل شایعی است که شاید کودک شما در طول زندگی یکبار با آن مواجه شود. شاید هم بارها با مشکل گرفتگی صدا دست و پنجه نرم کند. در هر صورت بد نیست انواع آن را بشناسید.

  • خشن شدن صدای کودک
  • گرفتگی صدا به همراه نفس کم آوردن
  • گرفتگی صدا و کلفت شدن آن
  • گرفتگی صدا به همراه سرفه
  • از دست دادن صدا برای چند مدت
  • گرفتگی صدا و حالت تهوع

به طور کلی انواع گرفتگی صدا بسیار زیاد هستند. انواع آن کاملا به دلایلی که گرفتگی را ایجاد کرده‌اند بستگی دارد. برای مثال گرفتگی ناشی از ویروس سرماخوردگی با گرفتگی ناشی از جیغ زدن‌های مکرر زیاد متفاوت نیست.

در نظر داشته باشید که ممکن است اختلال در صدا و گرفتگی صدا در کودکان ناشی از دو مورد دیگر هم باشند.

  • گرفتگی صدای مادرزادی
  • گرفتگی صدا به صورت اکتسابی

اما همیشه علائم و نشانه‌های جانبی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند راهنمای والدین و دکتر کودکان برای تشخیص بهتر باشد. اما شاید از خود بپرسید که علائم گرفتگی صدا در کودکان چیست؟ در ادامه بیشتر در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد.

علائم گرفتگی صدا در کودکان چیست

مادران اغلب به کوچک‌ترین چیز‌های غیر طبیعی در کودکان خود توجه می‌کنند. گرفتگی صدا کودکان جزو این موارد است. این گرفتگی می‌تواند از یک نوزاد کوچک تا کودک 10 ساله شما پیش بیاید.

اما سایع‌ترین علائم گرفتگی صدا، خشن‌تر شدن صدا، سخت صحبت کردن و سرفه در حین صحبت و همچنین برخی اوقات به صورت یکدفعه پیش می‌آید که کودک به سختی می‌تواند صحبت کند.

در موارد بسیار حاد ممکن است کودک حتی کم کم یا به صورت کاملا ناگهانی صدای خود را از دست بدهد.

اما به نظر شما علت این مشکل چه چیزی می‌تواند باشد؟

علت گرفتگی صدا در کودکان چیست

علل گرفتگی صدا در کودکان می‌تواند به دو دسته علل شایع و علل غیر معمول تقسیم شود. برای مثال یکی از شایع‌ترین علت‌هایی که می‌توان برای گرفتگی صدا بیان کرد، مربوط به سرماخوردگی است. حتی در کنار گرفتگی صدا می‌توانید شاهد تب و لرز و آبریزش بینی هم باشید. علل شایع و کمتر شایع گرفتگی صدا در کودکان به شرح زیر هستند.

علل شایع گرفتگی صدای کودکان

  • گرفتگی صدا به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، سیاه سرفه، خروسک، آسم، آنفولانزا یا کرونا
  • رفلاکس معده در سنین کودکی به دلیل مصرف خوراکی‌های ناسازگار با بدن کودک
  • مصرف بیش از حد خوراکی‌های مضر مانند چیپس و پفک
  • مصرف بیش از حد نوشابه (برخی اوقات کودکان نیز به خوردن قهوه روی می‌آوردند که بسیار مضر است).
  • آلرژی به برخی از خوراکی‌ها نقش زیادی در ایجاد خشن شدن و گرفته شدن صدا دارد.
  • اگر کودک شما در سنینی است که لجباز شده و مدام جیغ میزند، با صدای بلند گریه می‌کند یا در طول روز بارها و بارها با صدای بلند صحبت می‌کند، ممکن است گرفتگی صدایش به این دلایل مربوط باشد.
  • بویدن مواد سمی یا خوراکی‌های تند مانند فلفل یا مصرف آن‌ها می‌تواند گرفتگی صدا ایجاد کند. مواد سمی می‌تواند شامل سفید کننده‌ یا وایتکس باشد. مراقب باشید که آن را اتفاقی مصرف نکرده باشند. در غیر این صورت فورا با اورژانس تماس گرفته و تا رسیدن نیروهای امداد شیر زیادی به کودک بخورانید.
  • اگر کودک شما به صورت اتفاقی مقدار زیادی عسل مصرف کرده باشد، این مورد نیز می‌تواند بشدت کودک را دچار گرفتگی صدا کند. در حدی که ممکن است به طور کلی از چند روز تا چند هفته صدای خود را از دست داده باشد.

علل کمتر شایع گرفتگی صدا در کودکان

  • پولیپ رشد کرده در تارهای صوتی
  • آسیب به تارهای صوتی
  • کم کاری تیرویید
  • تورم بیش از اندازه شریان آئورت
  • سرطان گلو
  • سرطان تیروئید یا ریه
  • رسیدن کودک پسر به بلوغ

گرفتگی صدا در کودکان چگونه درمان می‌شود

اگر به یاد داشته باشید، در بخش‌های پیشین بیان کردیم که ممکن است گرفتگی صدا مادرزادی یا اکتسابی باشد. در صورتی که نوزاد از بدو تولد گریه‌های صعیف داشته باشد، دکتر مشکل را پیدا می‌کند. ممکن است نیاز به جراحی نوزاد باشد.

اما مشکل اکتسابی کمی متفاوت است. دکتر کودکان باید ابتدا شرح حال از والدین گرفته و در صورتی که کودک به اندازه‌ای بزرگ است که درکی از بیماری خود داشته باشد، از او نیز سوالاتی بپرسد.

سپس به معاینه گردن، شانه‌ها و ریه می‌پردازد. ممکن است پزشک یک تشخیص اولیه داشته و داروها و توصیه‌هایی نیز تجویز کند. اما در نظر داشته باشید که ممکن است دلیل گرفتگی صدا فورا مشخص نباشد.

در این صورت دکتر کودکان از روش‌هایی مانند لارنگوسکوپی، ویدیو استروبوسکوپی، سی تی اسکن و ام آر آی استفاده می‌کند. حتی ممکن است نیاز به آزمایش خون و آندوسکوپی نیز شود.

در آخرین قدم درمان قرار دارد. درمان نیز در صورتی است که دلیل قطعی برای گرفتگی صدا پیدا شده باشد. درمان دارویی و تجویزها توسط دکتر صورت گرفته و به والدین راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌کند.

در هنگام گرفتگی صدا در کودکان به دکتر کودکان مراجعه کنیم

برخی اوقات ممکن است اگر یک فرد بزرگسال دچار گرفتگی صدا شود، پیشنهاداتی مانند آب داغ و مصرف سرکه و... را به او پیشنهاد کنیم.

همچنین می‌توان مصرف داروهای کاهش دهنده التهاب مانند استامینوفن را هم پیشنهاد داد. اما زمانی که سر و کارمان با کودکان است، کاملا موضوع متفاوت است. کودکان دارای بدن حساسی هستند.

حتی ممکن است به برخی از خوراکی‌ها از خود حساسیت نشان دهند و یا وضعیت گرفتگی صدا در آن‌ها بدتر شود. بنابراین معمولا توصیه می‌شود در صورتی که به مدت 3 روز پرهیزات غذایی برای کودک رعایت کردید و علائم وخیم دیگری همراه گرفتگی صدا مشاهده کردید، بهتری است به دکتر کودکان مراجعه کنید.

بهترین روش برای پیدا کردن علت گرفتگی صدا و درمان همان مراجعه به دکتر کودکان است. پزشک متخصص می‌تواند به علت به وجود آورنده مشکل پی برده و در صورت لزوم دستورات پزشکی لازم را داده و برای معاینه‌های بعدی نیز برای شما وقت رزرو کنید.

در نظر داشته باشید که طی 72 ساعت بدن کودک باید به داروها و مواردی که در دستور پزشک هستند، علائم نشان داده و گرفتگی صدا بهتر شود.

در صورتی که گرفتگی بدتر شد و یا با علائم بدتری مانند استفراغ یا سرفه‌های خونی همراه بود، باید به سرعت دوباره به متخصص کودکان مراجعه کنید. پزشک متخصص با آزمایشات لازم به نتیجه‌های بهتری برای درمان دست پیدا می‌کند.

سخن آخر

کودکان نسبت به افراد بزرگسال، دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری هستند. درست به همین دلیل است که کوچک‌ترین علائم غیر عادی را در آن‌ها فورا بررسی کرده و به دکتر کودکان مراجعه کنیم. یکی از این مشکلات گرفتگی صدای کودکان است. ما در این مطلب در مورد انواع این مشکل، علت‌ها و علائم آن‌ها با شما صحبت کرده‌ایم. می‌توانید در صورت بروز این مشکل فورا با پزشک متخصص کودک خود در تماس بوده و دستورالعمل‌های لازم برای رفع این مشکل را نیز دریافت کنید. همچنین میتوانید برای دسترسی سریع به دکتر و نوبت دهی آنلاین از سامانه های نوبت دهی مانند دکترتو استفاده کنید و از متخصص کودکان دکترتو نوبت بگیرید.

منبع : دکترتو