تاثیرات کارتون و انیمیشن بر کودکان بدون شک کارتون و انیمیشن یکی از مهم‌ترین منابع آموزشی کودک در سال‌های اولیه‌ی زندگی است. کودکان با شخصیت‌های کارتونی همذات پنداری می‌کنند و بسیاری از چی...

درسا بازار

بدون شک کارتون و انیمیشن یکی از مهم‌ترین منابع آموزشی کودک در سال‌های اولیه‌ی زندگی است. کودکان با شخصیت‌های کارتونی همذات پنداری می‌کنند و بسیاری از چیزها را از آن‌ها یاد می‌گیرند. در واقع کودکان تنها کارتون‌ها را نمی‌بینند، بلکه از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند. بنابراین انتخاب کارتون برای والدین انتخابی حساس است که می‌تواند رفتارهای کودکشان را شکل دهد.
تاثیرات مثبت کارتون بر کودکان
1. یادگیری زودهنگام: مهمترین تاثیر مثبت انیمیشن یادگیری زودهنگام کودکان است. در واقع کارتون‌ها می‌توانند باعث شوند کودک خیلی زودتر از روال معمول یادگیری را شروع کند. این مساله به خصوص در مورد کارتون‌های آموزشی که رنگ‌ها، شکل‌ها و شماره‌ها را یاد می‌دهند صدق می‌کند. این کارتون‌ها به صورت خیلی ساده و ملموس و قابل درک به بچه‌ها آموزش می‌دهند و یادگیری را برایشان آسان می‌کنند. تصاویر متحرک، گویا و رنگی باعث جذاب شدن فرآیند یادگیری برای بچه‌ها می‌شود.
2. تقویت مهارت‌های کلامی: کارتون‌ها کودک شما را در معرض زبان‌های متفاوت قرار می‌دهند درنتیجه به کودک کمک می‌کنند مهارت‌های کلامی‌اش را تقویت کند. مثلا اگر کودکتان کارتون‌هایی به زبان مادری‌اش ببیند، زبان را بهتر یاد می‌گیرد.
3. تقویت خلاقیت: یکی از مهم‌ترین تاثیرات مثبت کارتون تقویت خلاقیت است. کودک با دیدن کارتون ذهنش شکوفا می‌شود و می‌تواند ایده‌های نو را در ذهنش بپروراند.
تاثیرات منفی کارتون بر کودکان
1. افزایش خشونت: خشونت یکی از پررنگ‌ترین عوارض دیدن کارتون‌های بد بر کودکان است. تماشای کارتون‌هایی که شامل تصاویر خشونت‌آمیز هستند، کودکان را تشویق می‌کنند تا زندگی واقعی هم رفتارهای خشن را تکرار کنند و تصور کنند کسی آسیب نمی‌بیند یا احساس درد نمی‌کند. مثلا در کارتون تام و جری، تام و جری مدام همدیگر را می‌زنند یا از ارتفاع پرتاب می‌شوند اما هیچ آسیبی نمی‌ببینند.
2. یادگیری کلمات نامناسب: بعضی از کارتون‌ها حاوی کلمات نامناسبی هستند و کودک ممکن است برای تقلید از شخصیت‌های محبوبش از این کلمات نامناسب در گفت‌وگوهای روزمره‌اش استفاده کند.

3. کم تحرکی: دیدن بیش از حد کارتون، ساعت‌های زیاد نشستن جلوی تلویزیون و تماشای کارتون مشکلات زیادی را برای سلامتی کودک ایجاد می‌کند. کم‌تحرکی باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود، کودکان به یک جا نشستن عادت می‌کنند و مشکل جدی پیدا می‌کند. در ضمن عادات ناسالم غذایی باعث کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی کافی در بدن کودک می‌شود.
معرفی سه انیمیشن خوب و مناسب برای کودکان در درسا

بره ناقلا

انیمیشن سریالی و بامزه‌ی بره‌ ناقلا ماجرای بره‌ای کوچک و بانمک و دوست‌هایش است که در یک مزرعه زندگی می‌کنند. در هر قسمت اتفاقات جالبی برای بره ناقلا و بقیه گوسفندها می‌افتد. کارتون محبوب بره ناقلا از سال 2007 تا 2020 پخش شد ولی هنوز بازپخش می‌شود و هواداران بسیار زیادی دارد. کارتون بره‌ی ناقلا و دوستانش مفاهیمی مثل همکاری، مسئولیت‌پذیری و استفاده از قوه‌ی تفکر را به کودکان یاد می‌دهند. هر فصل از انیمیشن بره ناقلا 40 قسمت است. هر قسمت هم ماجراهای جداگانه‌ی خود را دارد و بره و دوست. این اثر دیالوگ ندارد و مایه‌ی کمدی آن زیاد است. این انیمیشن برایکودکان بالای 5 سال مناسب است و می‌تواند مفاهیمی مانند دوستی، همکاری، استفاده از قوه‌ی تفکر و مسئولیت‌پذیری را با زبانی ساده به فرزندانتان آموزش دهد.
اگر به دنبال انیمیشن خوب و مناسبی برای کودکتان می‌گردید که هم او را جذب کند و هم بتواند مسائل مهم را به او آموزش دهد کارتون بره ناقلا می تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد.

بره ناقلا

اژدها سواران

از دیگر کارتون‌های خوب و جذاب کارتون اژدها سواران است که ضمن داشتن فضایی هیجان‌انگیز، بدآموزی ندارد و حتی می‌تواند مسائل مهمی را به کودک آموزش دهد. هیکاپ نوجوانی است که با هوش و استعداد شگفت‌انگیزش توانسته است با اژدهایان جزیره که سال‌ها با آن‌ها دشمن بوده‌اند، صلح کند و به سال‌ها دشمنی با آن‌ها پایان دهد؛ اما در همین حین هیکاپ با چالش‌های جدیدی در مورد اژدهایان روبه‌رو می‌شود و سعی می‌کند به کمک دوستان اژدها‌سوارش آن‌ها را حل کند.

اژدها سواران

نژاد این انیمیشن نژاد وایکینگ‌هاست، دلیل این انتخاب می‌تواند این باشد که که اقوام وایکینگی یکی از اجداد مهم اروپایی هستند و اولین قومی هستند که 500 سال قبل از کریستف کلمب قاره آمریکا را کشف کردند. دلیل دیگر استفاده از قوم وایکینگ درنده خویی و جنگاوری آن‌ها است که حدود 300 سال قارۀ اروپا را غارت می‌کردند. قوم وایکینگ ساکنان بومی مناطق سوئد، نروژ و دانمارک امروزی بودند.

عمو پورنگ

عمو پورنگ برای همه ی ایرانی‌ها چهره‌ای آشنا و محبوب است. مرد خنده‌رو و دوست داشتنی‌ای که در سال‌های کودکی همراهمان بود و خنده بر لب‌هایمان می‌نشاند. اما عمو پورنگ چطور وارد تلویزیون شد؟ در اوایل دهه 80، دو برنامه جدید، دوران تازه‌ای را در برنامه‌های کودک تلویزیون رقم زد. شبکه یک که از سال 74 گیتی خامنه را داشت
، در سال 79 با خداحافظی الهه رضایی و تغییر ساختار برنامه کودک، عمو پورنگ را روی آنتن برد و یک قصه‌ی زیبا را برای سال‌های سال‌ رقم زد. شبکه تهران نیز با افزایش ساعات پخش، با رنگین‌کمان به تولید برنامه کودک دست زد.

عموپورنگ

دوره جدید برنامه‌های کودک با حضور خاله‌ها و عموها در تلویزیون همراه بود و دو نفر را بیشتر از بقیه به شهرت و محبوبیت رساند؛ داریوش فرضیایی 28 ساله که به نام عمو پورنگ در شبکه یک ظاهر شد و آزاده آل‌ایوب 23 ساله که با نام خاله نرگس در شبکه پنج اجرا کرد. در ساختار جدید برنامه‌های کودک مجری‌ها دیگر جلوی دوربین نمی‌نشستند تا لابه‌لای کارتون‌ها چند جمله‌ای بگویند. در ضمن نمایش هم به بخش جدیدی از برنامه‌سازی برای کودک و مجری به مجری - بازیگر بدل شد. اتفاق مهم دیگر در این روزهای مهم حضور عروسک‌ها روی آنتن زنده بود که اولین بار با رنگین‌کمان اتفاق افتاد. عروسک‌ها قبلا تنها در بعضی از برنامه‌های کودک دیده می‌شدند. رنگین‌کمان یکی از بهترین برنامه‌های تلویزیون بود که حدود 15 سال پخش شد. از کارتون‌های محبوب این دوره، می‌توان به گربه سگ، رد پای آبی و سفرهای علمی اشاره کرد.
بااین‌حال نمی‌شود انکار کرد که عمو پورنگ یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون است. عمو پورنگ یا داریوش فرضیایی متولد اول مرداد 1355 تهران و دارای مدرک کارشناسی گرافیک است. او از 21 سالگی وارد رادیو شد و سال 78 با برنامه «تورنگ و پورنگ» توانایی‌هایش را در حوزه اجرا برای کودکان به اثبات رساند و در دل کودکان جا باز کرد.
داریوش فرضیایی در مصاحبه گفته است برای اجرای برنامه اش از کتاب‌های روان‌شناسی کمک می‌گیرد. مثل کتابهای ژان پیاژه که در کتاب‌های او درباره احساسات کودکان و روش‌های تربیتی توضیح داده شده است.
علاقه شدید و همیشگی کودکان به عمو پورنگ بر هیچ کس پوشیده نیست. حتی با وجود پخش برنامه‌های جدید هنوز از کودکان امروزی تحت تاثیر این مجری محبوب و دوست داشتنی قرار دارند. البته عمو پورنگ هم در جا نزده سعی می‌کند از این محبوبیت بزرگش در زمینه آموختن بسیاری از مسائل ضروری به کودکان استفاده کند. در ضمن مهم ترین نقطه قوت روشهای عمو پورنگ برای آموزش کودکان این است که او به شکل مستقیم عمل نمی‌کند و سعی می‌کند از در دوستی وارد شود و به کودکان مسائل مهم زندگی را بیاموزد.