خانواده با انضباط

در این زمانه پرمشغله که هر یک از اعضای خانواده درگیر مسائل شخصی خود است یافتن خانواده‌های منظم و منضبط کار ساده‌ای نیست. اما هنوز هم خانواده‌هایی وجود دارد که سر وقت در محل کار یا مدرسه حاضر می‌شوند، از وسائل خود به دقت نگهداری می‌کنند و خانه آنها همیشه تمیز و مرتب است.

در این زمانه پرمشغله که هر یک از اعضای خانواده درگیر مسائل شخصی خود است یافتن خانواده‌های منظم و منضبط کار ساده‌ای نیست. اما هنوز هم خانواده‌هایی وجود دارد که سر وقت در محل کار یا مدرسه حاضر می‌شوند، از وسائل خود به دقت نگهداری می‌کنند و خانه آنها همیشه تمیز و مرتب است. در ادامه چند راه آسان برای سازماندهی بهتر امور منزل ذکر شده است.

خود را متعهد به تغییر بدانید

تصمیم به اینکه خانه خود را مرتب نگهدارید مثل آن است که تصمیم به کم کردن وزن خود گرفته باشید. هر دوی این کارها نیازمند نظم و انضباط هستند. بجای آنکه به دنبال بهبودهای سریع و مقطعی باشید بهتر است در تمامی دوران زندگی خود را متعهد به بهسازی امور منزل بدانید.

عجله نکنید

واقع بین باشید. نمی‌توان آشفتگی‌هایی که در طول سال‌ها در زندگی شما وارد شده را یک شبه سامان دهید. اگر مرتب کردن یک اتاق مشکل است با نظافت یک کشو کار خود را آغاز کنید. خرد کردن کارها به کارهای کوچک‌تر آنها را قابل مدیریت‌تر ساخته و احساس لذت‌بخش خاتمه دادن به کارها را به شما می‌بخشد.

کار را پیچیده نکنید

ممکن است عجله کنید و مثلا ظروف یا پوشش‌هایی خاص را برای نگهداری وسائل خریداری نمایید. اما خریداری وسائل نگهدارنده قبل از سازماندهی اشیا کاری غیر منطقی است. تا زمانی که وسائل را مرتب نکرده‌اید چند کارتن مقوایی نیز برای این کار کافی است.

وسائل اضافی را دور بریزید

یکی از مهمترین نکات برای مرتب‌سازی خانه آن است که سراغ وسائل خود بروید و همه چیزهایی را که به ندرت استفاده می‌کنید دور بریزید. طبق یک قاعده سرانگشتی هر چیزی که یک سال مورد استفاده قرار نمی‌گیرد باید دور انداخته شود. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید آن وسائل را بسته‌بندی کرده و در زیر زمین یا انباری نگهداری نمایید. اگر یک سال دیگر هم گذشت و شما هنوز از آن استفاده نکرده‌اید آنها را دور بریزید.

بجای نگهداری تمامی وسائلی که نسبت به آنها احساس خاصی دارید مثلا لباس‌های کودکی فرزند خود، فقط برخی از آنها را گلچین و نگهداری نمایید. بجای نگهداری کل وسائل سال اول کودک خود می‌توانید چند دست از لباس‌ها یا چند عدد از اسباب بازی‌های قشنگ‌تر او را نگهداری نمایید.

مرتب‌سازی کار سختی است اما اگر به احساس آرامشی که وقتی که همه چیز مرتب است به شما دست می‌دهد فکر کنید انجام این کار برای شما آسان‌تر می‌شود.

مرتب کردن و چیدن وسائل را به یکی از کارهای روزمره خود تبدیل کنید

هر چقدر هم که شیوه سازماندهی شما بی‌نقص باشد لازم است که برخی از کارها را به طور روزانه انجام دهید. مثلا زمان‌هایی را تعیین کنید که هر کسی باید کمد خود را مرتب نماید.

کودکان را در مرتب سازی خانه مشارکت دهید

آموزش نظم و ترتیب باید از دوران کودکی آغاز شود. باید از تمامی فرزندان بخواهید قبل از رفتن به رختخواب و خوابیدن وسایل خود را مرتب کنند. بعد از یک هفته تیک‌زدن چک لیست کارهایی که هریک از فرزندان باید انجام دهند آن را به صورت خودکار انجام خواهند داد.

برای اشیا جاهای مناسب در نظر بگیرید

یک سبد یا قفسه نزدیک درب برای تمامی چیزهایی که باید دور انداخته شوند مشخص کنید. برای نگهداری کلیدها بهتر است یک جاکلیدی قلابدار نزدیک درب در نظر بگیرید. همه را موظف کنید کلیدهای خود را در جا کلیدی قرار دهند. باورتان نمی‌شود چقدر این کار باعث صرفه‌جویی در زمان شما می‌شود. جالباسی مناسبی تهیه کرده و همه را موظف کنید لباس‌های خود را با نظم خاصی به آن آویزان کنند. از فرزندان خود بخواهید کیف مدرسه را در جای خاصی قرار دهند و غیره.

بیشتر بدانید:

چگونه مادران می‌توانند زمان خود را مدیریت کنند؟

راه‌های کنترل خشم مادران در مقابل کودکان نوپا