نقش تاثیر گذار اسباب بازی ها در رشد و شکوفایی کودک نقش اسباب بازی در خلاقیت کودکان: در هنگام بازی نیروهای ذهنی و جسمی کودک رشد می یابند و بازی برای کودک محرک و...

اسباب بازی کودک

نقش اسباب بازی در خلاقیت کودکان:

در هنگام بازی نیروهای ذهنی و جسمی کودک رشد می یابند و بازی برای کودک محرک و انگیزه ای می شود در جهت کسب تجربه های اجتماعی، مسائل اقتصادی و فرهنگی و…

از سویی دیگر همانطور که می دانیم دوران کودکی از نقشی حساس و تعیین کننده ای برخوردار است توجه به این دوران تا آنجاست که دوران کودکی به ویژه سنین آغاز آن از سوی روانشاسان و صاحب نظران تعلیم و تربیت به عنوان مهم ترین مرحله تکامل شخصیت انسان شناخته شده است.

اسباب بازی می تواند در بازی کودک نقش حائزاهمیتی را ایفا کند و در نوع بازی و طرز بازی کردن کودکان تاثیر بگذارد. تعداد اسباب بازی یکی از عوامل موثر در بازی است. هنگامی که کودکان تعداد کم تری اسباب بازی را در اطراف خود دارند، بیش تر با یکدیگر بازی می کنند، اما شیطنت های آن ها افزایش می یابد. متعدد بودن اسباب بازی به صورت محرک عمل می کند و کودکان را به اکتشاف و بازی های ساختنی و تخیلی تشویق می کند.

نوع  اسباب بازی نیز بر بازی تاثیر می گذارد به عنوان مثال: بعضی اسباب بازی ها باعث می شود که کودک در هنگام بازی با آن ها صحبت کند. اسباب بازی هایی مانند عروسک، خانه، مزرعه، حیوانات، ماشین و… کودکان را به سمت بازی های تخیلی سوق می دهد. اسباب بازی هایی مانند سرسره، نردبان، دوچرخه، کودکان را به بازی هایی تشویق می کند که معمولاً باعث تمرین تمرین عضلات بزرگ می شود. اسباب بازی هایی که شکل کامل شده ای را ندارند و کودک می تواند به دلخواه خود آن ها را شکل دهد یا تغییرهایی در آن ایجاد کند و یا چیزی با آن بسازد بیشتر مورد علاقه ی کودکان قرار می گیرد و باعث خلاقیت آن ها می شود اسباب بازی ها می توانند حتی به صورت یک عامل خارجی که طبق آن کودک اعمال خود را نظم می دهد موثر واقع شوند. به عنوان مثال، هنگامی که کودک با طناب بازی می کند، خود را وادار به انجام حرکات خاصی می کند که با ویژگی های آن سازگار شود. این سازگاری پیش درآمد سازگاری های دیگری است که کودک به مرور زمان به آن دست خواهد یافت.

اسباب بازی کودک

دسته بندی انواع تفنگ اسباب بازی

تفنگ بادی: تفنگ بادی مناسب رده سنی نوجوانان و بزرگسالان است. مکانیسم تیراندازی این مدل بادی است و برد بالایی دارد. از مدل‌های محبوب تفنگ بادی می‌توان طرح وینچستر را نام برد.

تفنگ آبپاش: تفنگ آبپاش محصولات بدون خطر و فانتزی هستند و برای بازی کودکان خردسال طراحی شده‌اند. این محصول قابلیت تیراندازی ندارد و بعضی از مدل‌های آن با حباب ساز همراه است.

تفنگ موزیکال: تفنگ موزیکال کاملا مشابه بزرگ بادی یا هفت تیر است اما با فشار دادن ماشه، صدای رگباری مسلسل پخش می‌شود. این اسباب بازی کاملا بی خطر بوده و امکان شلیک تیر وجود ندارد.

تفنگ الکتریکی: تفنگ الکتریکی در دونوع دارای باتری و بدون باتری ارائه می‌شود. مکانیزم تیراندازی این تفنگ، الکتریکی است و می‌توان آن را در مدل‌های شکاری، بادی و مسلسل تهیه کرد.

تفنگ اسنایپر: تفنگ تک تیرانداز را می‌توان محبوب‌ترین نوع تفنگ در میان نوجوانان و بزرگسالان دانست. این محصول به دلیل وجود خشاب، عینک محافظ، دوربین، صدا خفه کن و سایر تجهیزات از قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل‌ها برخوردار است.

تفنگ اسباب بازی یکی از پرطرفدارترین اسباب بازی ها ، مخصوصا برای پسر بچه ها پسرها ذاتا به دنبال هیجان و جنگیدن و قهرمان بازی هستند و برای همین است که اسباب بازی تفنگ به عنوان کادوی تولد می تواند اکثر پسر بچه ها را خوشحال کند و ساعت ها آن ها را سرگرم کند.

بازی با تفنگ اسباب بازی بیشتر باعث تخلیه هیجانات و انرژِی کودک مخصوصا پسربچه ها می شود. همانطور که گفتیم پسر ها در رویای قهرمان شدن هستند ، اینطور بازی ها باعث می شود که مردانه بار بیایند ( البته نه اینکه روحیه قهرمانی فقط مختص مرد ها باشد ) و سعی در مبارزه با ظلم و بدی داشته باشند. اگر خشونت ناشی از فضای حاکم بر بازی های تقنگی فقط محدود به همین دنیای فانتزی آن ها باشد هیچ نگرانی ندارد و خرید تفنگ اسباب بازی برای آنها هیچ مانعی ندارد.

اسباب  بازی بعدی که در مورد آن صحبت خواهیم کرد لگو است که می تواند نقش تعیین کننده ای در خلاقیت کودکان دختر و پسر و حتی بزرگسالان داشته باشد.

لگو اسباب بازی یا همان لگو (به انگلیسی (LEGO) مجموعه ای از تکه های پلاستیکی کوچک و جذابی هستند که با چیدن آنها کنار هم به یک طرح خارق‌ العاده و هیجان انگیز دست پیدا میکنیم که نتیجه ساعت ها زمان گذاشتن و فکر کردن است. خاستگاه این قطعات کوچک ساختنی کشور دانمارک و شرکت لگو میباشد. اولین لگویی که ساخته شد در سال 1932 بود که جنس چوبی داشت سال ها بعد یعنی در سال 1949 اولین لگو های پلاستیکی تولید شد که علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرد. این روز ها علاوه بر کودکان ، بزرگسالان هم به ساختن لگو علاقه نشان می دهند که این خود جای سوال دارد که چرا ؟ امروزه لگو ها در انواع و اقسام شکل ها و مدل ها وجود دارند. این یعنی این که ساخت لگو محدود به سن یا جنس خاصی نیست. به همین دلیل است که بزرگسالان هم با دیدن لگو ها جذب آنها می شوند و کودک درونشان آن ها را برای خرید لگو اسباب بازی ، آن تکه های رنگی قلقلک می دهد.

ماشین کنترلی اسباب بازی : یکی از جذاب ترین انواع ماشین بازی، ماشین کنترلی محسوب می شود و از آنجایی که کودکان می توانند توسط چند دکمه با کنترل از راه دور ماشین را هدایت کنند بازی برایشان هیجان انگیز و دلچسب می شود. ماشین های کنترلی علاوه بر سرگرمی جنبه رقابتی هم دارند و کودکان می توانند به وسیله آن ها مهارت و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. یکی از نمونه های معروف، ماشین دیوانه کنترلی است که حرکات نمایشی جالبی را می توان با آن نشان داد.

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که اغلب ماشین کنترلی ها مناسب کودکان بالای 8 سال است و برخی از آن ها که ساختار ساده تری دارند مناسب 5 تا 8 سال می باشند که بر روی جعبه اطلاعات مورد نیاز آن درج شده است. اما در نوع پیشرفته آن که با استفاده از نرم افزار و اپلیکیشن های مخصوص هدایت می شود ، سن در نظر گرفته شده آن به بالای 16 سال افزایش یافته است.

ماشین شارژی اسباب بازی : ماشین شارژی جزو پرطرفدارترین ماشین اسباب بازی برای کودکان است و معمولا برای سنین 2 تا 8 سال توصیه می شوند. یکی از مزیت های این ماشین اسباب بازی بزرگ قابلیت شارژ آن ها با برق شهری است. بعلاوه، آن ها فضای رانندگی واقعی را برای فرزندانتان القا می کنند. یکی از نکات مهم برای خرید این ماشین ها، انتخاب انواع مستحکم و همین طور قطعات با کیفیت برای حرکت نرم ماشین است که علاوه بر دوام، آسیبی به کودک نرساند.

جهت خرید اسباب بازی دخترانه و خرید اسباب بازی پسرانه به وب سایت فروشگاه اسباب بازی “بازی موز” به آدرس www.bazimoz.com مراجعه فرمایید.