مصرف زینک در بارداری

خوراکی زن باردار خیلی اهمیت دارد چون مستقیما با سلامت جنین در رحم مرتبط است. زنان باردار باید به میزان کافی ویتامین و املاح معدنی دریافت کنند تا هم خود و هم جنین را ایمن و از خطرات مختلف مصون دارند. در این مقاله در مورد اهمیت زینک (روی) در بارداری صحبت می‌کنیم.

خوراکی زن باردار خیلی اهمیت دارد چون مستقیما با سلامت جنین در رحم مرتبط است. زنان باردار باید به میزان کافی ویتامین و املاح معدنی دریافت کنند تا هم خود و هم جنین را ایمن و از خطرات مختلف مصون دارند. در این مقاله در مورد اهمیت زینک (روی) در بارداری صحبت می‌کنیم.

زینک یک مکمل ضروری است که فواید زیادی برای فرد باردار دارد. دریافت زینک حیاتی است تا میزان کافی املاح معدنی به بدن برسد. اگر دوست دارید در مورد مصرف زینک در بارداری هستید بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

چرا مصرف زینک در بارداری ضروری است؟

زینک ماده‌ایست که نقش حیاتی در عملکرد بدن و رشد جنین در بارداری دارد. بعضی از خوراکی‌ها دارای مقدار زیادی زینک هستند که در مورد آنها توضیح خواهیم داد. زینک موجب عملکرد مناسب بدن و رشد مناسب سلول‌ها می‌شود. زینک میزان زیادی انرژی تولید می‌کند که برای بدن و مغز جنین مفید است.

یکی از فواید دیگر زینک تقویت سیستم ایمنی جنین است. زینک به ارتقاء حواس بویایی، چشایی و تسریع بهبود زخم‌ها کمک می‌کند.

فواید زینک برای زنان باردار چیست؟

چون بارداری یک دوره حساس است و زینک فواید زیادی برای فرد باردار و جنین دارد:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • جلوگیری از عفونت داخل رحم
  • ایجاد تعادل هورمون‌ها
  • کمک به رشد جفت
  • فواید برای جنین
  • تقویت رشد سلولی
  • بهبود عملکرد بدن
  • سلامت مغز
  • تغذیه مناسب جنین در رحم

میزان بهینه زینک در بارداری چیست؟

میزان زینک دقیقا به سن مادر بستگی دارد. درست است که مصرف زینک در بارداری مفید است اما باید به میزانی که پزشک تعیین می‌کند مصرف شود. مواردی که در پایین ذکر شده فقط یک راهنمای کلی است.

زنان باردار 18 سال یا کمتر: 12 میلی گرم

زنان باردار 19 سال یا بالاتر: 19 میلی گرم

زنان شیرده 18 سال یا کمتر: 13 میلی گرم

زنان شیرده 19 سال یا بالاتر: 12 میلی گرم

اگر در بارداری زیاد زینک مصرف کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر بیش از حد لازم در بارداری زینک دریافت کنید عوارض جانبی کوتاه مدتی خواهید داشت که به مرور زمان تشدید می‌شود. اگر این حالت ادامه پیدا کند عوارض جانبی آن ماندگار و طولانی مدتی خواهد شد که برای فرد باردار خطرناک است.

علائم جانبی مصرف بالای زینک به شرح زیر است:

کدام خوراکی‌ها دارای زینک زیاد هستند؟

بعضی از خوراکی‌ها زینک زیادی دارند که در زیر بعضی از آنها را مشخص کرده‌ایم:

شکلات تلخ

خیلی از افراد شکلات دوست دارند. شکلات قند زیادی دارد که برای سلامتی مضر است اما شکلات تلخ قند کمتر و زینک بیشتری دارد.

نخود

نخود منبع مناسب فیبر و پروتئین است که برای گیاهخواران توصیه می‌شود. نخود غنی از زینک است. علاوه بر آن برای هضم بهتر غذاها مناسب است. اگر زنان باردار دچار سوءهاضمه شوند نخود شیک برای آنها مناسب است. همچنین مشکلات اسیدی را کم می‌کند.

بادام هندی

آیا می‌دانید حدود 30 گرم بادام هندی حدود 1.6 میلی گرم زینک دارد؟ مصرف متعادل بادام هندی در بارداری مفید است چون به سلامت استخوان کمک نموده و همچنین میزان گرسنگی را کم می‌کند.

ماست

در یک کاسه کوچک ماست 1.4 میلی گرم زینک وجود دارد. خوردن ماست نه تنها سطح ایمنی، بلکه سوخت و ساز بدن جنین در رحم را افزایش می‌دهد. خوردن ماست نوسانات روحی فرد باردار را کاهش و سلامت قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

عدس

عدس دارای میزان زیادی ویتامین و املاح معدنی است. عدس میزان زیادی زینک دارد و سرشار از پروتئین و فیبر است. عدس باید در رژیم غذای زنان باردار موجود باشد.

ایا مکمل زینک در بارداری ضروری است؟

اگر جزء آندسته از افرادی هستید که به طور منظم و به میزان کافی گوشت قرمز میل می‌کند نیازی به مکمل زینک نخواهید داشت. اما اگر گیاهخوار هستید باید با نظر پزشک به میزان مناسب زینک در رژیم غذایی خود اضافه کنید. در رژیم غذایی گیاهی به اندازه کافی زینک وجود ندارد.

سوالات پرتکرار

علائم کمبود زینک در زنان باردار چیست؟

چند علامت برای کمبود زینک وجود دارد:

از دست رفتن حس چشایی و بویایی

از دست رفتن اشتها

ضعیف شدن سیستم ایمنی

واکنش‌های آلرژیک بدن

رشد ناکافی جنین

آیا می‌توان زینک را با سایر ویتامین‌ها مصرف کرد؟

مصرف همزمان ویتامین‌ها با هم مناسب نیست. رابطه عکس بین کلسیم و زینک وجود دارد. بنابراین اگر یکی را زیاد مصرف کنید احتمالا دچار کمبود دیگری خواهید شد.

علاوه بر آن، مصرف همزمان زینک، مس، آهن و فسفر توصیه نمی‌شود. بهتر است بین زمان مصرف ویتامین‌ها حداقل 2 ساعت فاصله بیندازید.

دریافت روزانه چه میان زینک خطرناک است؟

حدود 40 میلی گرم زینک در روز برای بزرگسالان خطرناک است.

بهترین زمان مصرف مکمل زینک در بارداری چیست؟

جذب زینک با شکم خالی بهتر انجام می‌شود. اما اگر بعضی از افراد با شکم خالی زینک مصرف کنند دچار دل درد می‌شوند پس بهتر است آنرا بعد از وعده‌های غذایی بخورید اما نباید به آخر شب موکول کنید.

بیشتر بدانید:

بهترین زمان مصرف مکمل‌های بارداری چیست؟

کاهش حالت تهوع ناشی از مکمل‌های بارداری

مصرف قرص امگا 3 و روغن ماهی در بارداری