توبکتومی و بستن لوله

بستن لوله نوعی عمل جراحی مخصوص خانم‌ها است که در طی آن لوله های فالوپ فرد به منظور نازا کردن بسته می‌شود. هدف، جلوگیری از حرکت تخمک از تخمدان به سمت رحم است به طوری که فرد دیگر نتواند باردار شود.

بستن لوله (توبکتومی) نوعی عمل جراحی مخصوص خانم‌ها است که در طی آن لوله های فالوپ فرد به منظور نازا کردن بسته می‌شود. هدف، جلوگیری از حرکت تخمک از تخمدان به سمت رحم است به طوری که فرد دیگر نتواند باردار شود.

عمل بستن لوله چگونه انجام می‌شود؟

عمل بستن لوله را در بیمارستان یا سایر مراکز درمانی می‌توان انجام داد. انجام عمل نیازمند بیهوشی است به همین دلیل بیمار چیزی را حس نخواهد کرد. جراح یک یا دو برش روی شکم ایجاد کرده و از یک وسیله باریک و بلند مثل تلسکوپ که لاپاراسکوپ نامیده می‌شود برای برش، بستن لوله، باند سیلیکونی، بکار بردن گیره یا گره زدن لوله فالوپ استفاده می‌کند. سپس برش جراحی بخیه زده شده و بیمار بعد از چند ساعت می‌تواند محل درمان را ترک نماید. مثل سایر عمل‌های جراحی احتمال عفونت، درد و خونریزی وجود دارد.

روش بستن لوله تا چه حد موثر است؟

بستن لوله و ایمپلنت لوله تقریبا 100 درصد موثر هستند. احتمال بسیار کمی برای بارداری بعد از بستن لوله وجود دارد. ممکن است لوله‌ها به حالت قبل برگردد که احتمال آن خیلی کم است.

آیا می‌توان لوله‌های بسته شده را به حالت قبل برگرداند؟

در بعضی از حالات، امکان باز کردن مجدد لوله های فالوپ وجود دارد. اما این کار باید نیازمند یک عمل جراحی عمده و چند روز اقامت در بیمارستان است. ضمنا احتمال آنکه نتوان قدرت باروری را احیا کرد زیاد است. این موضوع به روش بستن لوله، مدت زمان سپری شده از زمان بستن لوله و میزان آسیب به لوله‌ها بستگی دارد.

باز کردن لوله‌های بسته شده احتمال بارداری خارج رحمی (اکتوپیک) را افزایش می‌دهد. بارداری اکتوپیک عارضه‌ای است که تخمک بارور شده بجای رحم در لوله فالوپ قرار می‌گیرد. این حالت خطر جانی را به همراه دارد.

آیا بستن لوله (توبکتومی)، فرد را از بیماری‌های آمیزشی را محافظت می‌کند؟

خیر این کار نمی‌تواند جلوی بیماری آمیزشی را بگیرد. بهترین راه برای جلوگیری از بیماریهای آمیزشی مثل HIV، استفاده از کاندوم مردانه است.

بیشتر بدانید:

متوقف کردن روش‌های جلوگیری از بارداری