علائم از پوشک گرفتن کودک

وقتی که خانم همسایه با افتخار می‌گوید بچه او قبل از دو سالگی پوشک را کنار گذاشته اما می‌بینید فرزند دوست شما در خردسالی هم پوشک می‌پوشد سوالی که برای شما پیش می‌آید آن است که بالاخره چه زمانی برای از پوشک گرفتن فرزندتان مناسب‌تر است! پاسخ مشخص است: مثل بقیه وقایع رشد کودک، از پوشک گرفتن هم زمان خاص خود را دارد و برای همه بچه‌ها متفاوت است.

وقتی که خانم همسایه با افتخار می‌گوید بچه او قبل از دو سالگی پوشک را کنار گذاشته اما می‌بینید فرزند دوست شما در خردسالی هم پوشک می‌پوشد سوالی که برای شما پیش می‌آید آن است که بالاخره چه زمانی برای از پوشک گرفتن فرزندتان مناسب‌تر است! پاسخ مشخص است: مثل بقیه وقایع رشد کودک، از پوشک گرفتن هم زمان خاص خود را دارد و برای همه بچه‌ها متفاوت است. بهتر است اجازه دهید فرزندتان با طی مراحل رشد، آماده کنار گذاشتن پوشک شود.

علائم آمادگی کودک برای از پوشک گرفتن

اگر زمان از پوشک گرفتن کودک شما فرا نرسیده باشد بهترین روشها و تکنیکها هم نمی‌توانند کمکی به شما کنند. پس تا زمانی که علائم آمادگی پوشک برای از پوشک گرفتن نمایان می‌شود، صبر نمایید.

علامت اول

تعداد دفعات پوشک خیس کودک کمتر می‌شود. حدودا تا 20 ماهگی، دفعات ادرار کودک آنقدر زیاد است که به ندرت ممکن است وقتی که پوکش بچه را باز می‌کنید خشک باشد. اما وقتی  که کودک نوپا حدود 1 تا 2 ساعت پوشک خود را خیس نکند یا حتی وقتی که از خواب بیدار می‌شود پوشک او خیس نباشد آماده از پوشک گرفتن تاست.

علامت دوم

زمان مدفوع کودک نسبت به قبل قابل پیش‌بینی‌تر است. در حدود 2 سالگی یک ریتم در زمان مدفوع کودک پیدا می‌شود که علامت شماره 2 از پوشک گرفتن است. مثلا ممکن است کودک صبح‌ها، بعد از خوردن وعده‌های غذایی و قبل از به رختخواب رفتن در شب‌ها مدفوع کند. وقتی که زمان مدفوع کودک قابل پیش‌بینی است بهتر می‌توانید تشخیص دهید چه زمانی کودک را به دستشویی ببرید.

علامت سوم

کودک با حرکات خود آمادگی‌اش را نشان می‌دهد. بعضی از بچه‌ها وقتی که حس می‌کنند مدفوع دارند با شادی آنرا بیان می‌کنند: «پی پی دارم». بعضی دیگر با شیوه‌های غیر کلامی مثل رفتن به یک گوشه خانه یا با سکوت کردن آنرا نشان می‌دهند. وقتی که کودک این نشانه را دارد آماده از پوشک گرفتن است.

علامت چهارم

کودک از پوشک خیس احساس ناراحتی می‌کند. زمانی می‌شود که کودک از پوشک خیس یا کثیف بدش می‌آید، این یک فرصت طلایی برای از پوشک گرفتن بچه است چون خود او دیگر دوست ندارد پوشک ببندد.

علامت پنجم

کودک می‌تواند لباس خود را از تن در بیاورد. وقتی که طبیعت زنگ کنار گذاشتن پوشک را در وجود بچه به صدا در می‌آورد، خود او می‌تواند بعضی از لباس‌ها را از تن خود خارج کرده یا لباس‌های خود را بالا بکشد.

علامت ششم

کودک کلمات مربوط به دستشویی رفتن را متوجه می‌شود. چه در خانه کلمات غیر رسمی مثل پی پی 1، پی پی 2 و غیره بکار برده شود چه کلمات رسمی‌تر مثل ادرار، کودکِ آماده از پوشک گرفتن، می‌تواند کلمات مربوطه را درک کرده و بکار ببرد.

علامت هفتم

کودک حرکات پدر و مادر را تقلید می‌کند. مغز کودک آماده پوشک گرفتن، آماده یادگیری است و ممکن است حتی کودک پدر و مادر را حتی تا دستشویی دنبال کرده، دنبال آنها برود و کنجکاوی کند!

بیشتر بدانید:

چگونه پستانک کودک را از او بگیریم؟

مقاومت کودک برای پوشیدن لباس و تعویض پوشک و راه حل آن