درد سیاتیک در بارداری

سیاتیک یکی اصطلاح پزشکی برای گروهی از علائم است. عصب سیاتیک از پایین کمر تا پشت ران‌ها در انگشتان پا ادامه دارد. این عصب باعث ایجاد حس در پاها و حرکت عضلات پاها می‌شود. بیشتر موارد سیاتیک زمانی اتفاق می‌افتد که ورم یا فشار کمر عصب سیاتیک را دردناک می‌سازد. معمولا عامل آن جابجایی یا زخم دیسک کمر در ستون فقرات است.

سیاتیک یکی اصطلاح پزشکی برای گروهی از علائم است. عصب سیاتیک از پایین کمر تا پشت ران‌ها در انگشتان پا ادامه دارد. این عصب باعث ایجاد حس در پاها و حرکت عضلات پاها می‌شود.

بیشتر موارد سیاتیک زمانی اتفاق می‌افتد که ورم یا فشار کمر عصب سیاتیک را دردناک می‌سازد. معمولا عامل آن جابجایی یا زخم دیسک کمر در ستون فقرات است.

گاهی عملکرد اعصاب تحت تاثیر قرار گرفته و باعث ضعف یا  خواب رفتن پا و گز گز کردن می‌شود. ممکن است سیاتیک شما با درد کمر یا بدون درد کمر بوده و درد در پایین یکی از پاها وجود داشته باشد.

آیا احتمال سیاتیک در بارداری بیشتر است؟

خیر احتمال ابتلا به سیاتیک در باردار بیشتر نمی‌شود. در دوران بارداری ممکن است درد لگن یا کمر داشته باشید اما معمولا اینها ربطی به سیاتیک ندارند. معمولا دلیل این دردها درد کمربند لگنی (Pelvic Gridle Pain) است که بیشتر مشاهده می‌شود اما بعضی علائم آن شبیه سیاتیک است.

علت ایجاد سیاتیک چیست؟

سیاتیک به دلیل فشار جنین به عصب ایجاد نمی‌شود. معمولا دلیل آن آسیب دیسک ستون فقرات است. بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت‌هایی که باعث لرزش تمام بدن می‌شوند (مثل اپراتوری بعضی ماشین آلات) عوامل اصلی ایجاد سیاتیک هستند.

معمولا زمانی که فرد باردار است اجسام سنگین بلند نمی‌کند به همبن دلیل است که درد کمربند لگنی عامل بیشتر دردهای بارداری است. اما نشستن برای مدت طولانی و وضعیت نامناسب بدن می‌تواند عامل سیاتیک باشد. و این شاید دلیل دیگری برای داشتن فعالیت بدنی مناسب در بارداری باشد.

چگونه می‌توان متوجه سیاتیک شد؟

درد تیر کشنده و سوزان که قطع و وصل می‌شود و یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، احساس درد در پایین کمر و و پشت رانها و سمت بیرونی ساق پا تا پا و انگشتان پا از علائم سیاتیک هستند. همچنین اگر درد پایین کمر دارید که به سمت باسن و پاها ادامه پیدا کرده و نسبت به درد پایین کمر شدیدتر است.

همچنین ممکن است احساس گزگز و کرختی در پا داشته باشید. ممکن است درد در همه نقاط یکسان نبوده و پخش شود. سیاتیک ممکن است خیلی فرسایشی بوده و نسبت به درد کمربند لگنی یا کمردرد دوام بیشتری داشته باشد.

درمان سیاتیک چگونه است؟

در مرحله اول باید با پزشک خود مشورت نمایید. ممکن است او شما را به یک فیزیوتراپیست اسکلتی عضلانی ارجاع دهد. فیزیوتراپیست به شما تمرینات تقویت عضلات کف لگنی، عضلات شکم و کمر آموزش می‌دهد. همچنین به شما تمرینات برای فرم بهتر بدن مثلا در زمان نشستن نشان می‌دهد. همچنین در طول بارداری وضعیت شما را زیر نظر می‌گیرد.

حدود نیمی از افراد مبتلابه سیاتیک 10 روز تا 2 هفته بعد و حدود 75 درصد از 4 هفته تا 12 هفته بعدی بهبود پیدا می‌کنند. اما برای بقیه افراد علائم زمان بیشتری باقی می‌ماند.

ممکن است پزشک برای تسکین درد مسکن مثل تجویز کند اما فراموش نکنید که مصرف خودسرانه دارو به خصوص در بارداری ممنوع است. به خصوص اگر در سه ماهه سوم بارداری باشید توصیه می‌شود از مصرف ایبوپروفن خوداری نمایید.

سایر درمان‌ها طب سوزنی استئوپاتی و عمل کایروپراکتیک هستند اگر چه اما هنوز موثر بودن آنها برای این بیماری به اثبات نرسیده است.

اگر می‌خواهید از یک درمان مکمل استفاده کنید حتما باید زیر نظر یک فرد مجرب که دارای مجوز برای درمان افراد باردار است قرار بگیرید.

آیا درمان‌های شخصی و خانگی برای سیاتیک در بارداری وجود دارد؟

وقتی که پوست شما لباس پوشیده است از گرما یا یخ برای کم کردن درد استفاده کنید. تغییر از گرما به سرما و برعکس گاهی جواب می‌دهد.

تا حدی که پزشک اجازه می‌دهد فعالیت بدنی و ورزش داشته باشید.

حالت بدنی خود را اصلاح کنید. وقتی که می‌نشینید از یک کوسن کوچک یا حوله گرد جمع‌شده زیر کمر برای پشتیبانی از ستون فقرات اسفاده کنید.

هرگز اجسام سنگین را بلند نکنید. اگر مجبورید این کار را انجام دهید زانوها را خم کرده اما کمر خود را صاف نگهدارید. جسمی که می‌خواهید بردارید را دور از بدن نبرید.

به زبان بدن خود گوش داده و هر کاری که باعث می‌شود درد شما تشدید شود را انجام ندهید.

برای مدت طولانی در جای خود نایستید. استراحت طولانی در بستر به تسکین درد شما کمک نمی‌کند.

به پهلو بخوابید و بین زانوهای خود بالش قرار دهید. خوابیدن به پهلو در سه ماهه سوم بارداری برای جنین هم مفید است. خوابیدن به پهلو در مقایسه با خوابیدن به پشت، خطر تولد جنین مرده را کاهش می‌دهد.

با توجه به آنکه فشار به ستون فقرات درد را تشدید می‌کند بهتر است کفش تخت بپوشید.

اثر سیاتیک بر زایمان چگونه است؟

بعضی از پوزیشن‌های زایمان باعث ایجاد سیاتیک می‌شود پس بهتر است از فیزیوتراپیست راهنمایی بخواهید. ممکن است زایمان در آب گزینه مناسبی باشد. با پزشک در این مورد مشورت نمایید.

آیا بعد از زایمان مراقبت از نوزاد با وجود سیاتیک مشکلتر می‌شود؟

حالت مناسب بدن را حفظ نمایید

در زمان شیردهی حالت‌های مختلف را امتحان کنید.

به پهلو بخوابید

پهلویی که درد می‌کند بالا قرار داشته باشد. در این حالت فشار وارده به ستون فقرات کمتر می‌شود. اگر می‌خواهید به حالت نشسته به کودک شیر بدهید روی یک صندلی با پشتی صاف بنشینید. با یک بالش یا کوسن بچه را تا ارتفاع سینه بالا ببرید و کف پاهای خود را به حالت صاف روی زمین بگذارید.

بجای کف زمین بچه را روی میز تعویض عوض کنید

وقتی که بچه را از زمین برمی‌دارید کمر خود را صاف نگهدارید. زانوها را خم کرده و از حرکت‌های پیچشی خودداری نمایید.

اگر قبلا برای در رفتن دیسک کمر جراحی کرده‌اید یا اگر در بارداری دچار سیاتیک شده‌اید در حدود 6 ماهگی کودک ممکن است دوباره این بیماری برگردد.

از فیزیوتراپیست بخواهید در مورد کلاسهای ورزشی برای تقویت عضلات، نرمش و تناسب اندام شما را راهنمایی کند.