تزریق آمپول پروژسترون در بارداری

معمولا آمپول پروژسترون در بارداری، برای خانم‌هایی که سابقه یک یا چند سقط جنین داشته‌اند تجویز می‌شود. اما آیا این آمپول تاثیر در جلوگیری از سقط دارد؟ در ادامه همه چیزهایی که باید درباره این آمپول بدانید تشریح شده است.

معمولا آمپول پروژسترون در بارداری، برای خانم‌هایی که سابقه یک یا چند سقط جنین داشته‌اند تجویز می‌شود. در ادامه همه چیزهایی که باید درباره این آمپول بدانید تشریح شده است.

پروژسترون چیست؟

پروژسترون هورمونی است که به طور طبیعی در بدن زنان و مردان تولید می‌شود. سطح این هورمون در بدن مردان و زنان در طول دوران زندگی تقریبا به اندازه هم است. فقط در فاز لوئتال چرخه قاعدگی (آخرین مرحله قاعدگی) زنان و در بارداری میزان این هورمون با بدن مردان متفاوت است.

در دوران بارداری و به خصوص در سه ماهه اول، پروژسترون نقشی حیاتی ایفا می‌کند. این زمانی است که هورمون، رحم را برای رویان بارور شده آماده می‌سازد. پروژسترون همچین باعث می‌شود رحم رگ‌های خونی را به اندازه کافی باز نماید تا زمانی که رویان لانه گزینی و رشد می‌کند به او غذا برسد. پروژسترون این نقش مهم را تا زمانی که جفت در حدود هفته 10 بارداری شکل گرفته و منبع خون خود را ایجاد می‌کند، ایفا می‌نماید.

پروژسترون نقش‌های حیاتی دیگری هم در بارداری دارد:

  • تقویت پوشش رحم؛
  • رشد بافت پستان؛
  • اطمینان از اینکه بدن تا زمان تولد نوزاد شیر تولید نمی‌کند.

علت تزریق آمپول پروژسترون در بارداری چیست؟

دانشمندان دریافته‌اند که پروژسترون نقش مهمی در اوایل بارداری دارد. بعضی از آنها بر این باور هستند که دریافت پروژسترون بیشتر به جلوگیری از سقط جنین کمک می‌کند. پزشکان در دهه 1950 شروع به مطالعه اثر پروژسترون بر سقط جنین نمودند. شواهدی بدست آمد که نشان داد دادن پروژسترون به زنان در معرض خطر سقط جنین، به آنها برای داشتن بارداری موفق کمک می‌کند. همین موضوع برای زنانی که سابقه سقط داشتند هم صادق بود.

برای مدت طولانی، درمان با پروسترون برای زنانی که سقط مکرر بدون دلیل یا  سقط بدون دلیل داشتند یک روش استاندارد محسوب می‌شود. خیلی از زنان بارداری که از این آمپول استفاده کرده‌اند گفته‌اند پروژسترون موثر بوده و باعث شده تا موعد زایمان بچه را در شکم خود نگهدارند. به همین دلیل پزشکان در گذشته شک نداشتند که برای جلوگیری از سقط باید پروسترون را در ابتدای بارداری تجویز کرد.

اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که رابطه‌ای بین پروژسترون و جلوگیری از سقط وجود ندارد. حتی بعضی از مطالعات نشان داد زنانی که این آمپول را تزریق کرده بودند نرخ سقط بالاتری داشتند.

تاثیر آمپول پروژسترون در بارداری چیست؟

حقیقت این است که این آمپول هنوز هم برای زنانی که سابقه سقط مکرر داشته‌اند تجویز می‌شود چون برای آنها گزینه‌های زیاد دیگری وجود ندارد. خوشبختانه عوارض جانب خاصی هم برای این دارو گزارش نشده است.

این دارو همچنین برای زنانی که در خطر زایمان زودرس قرار دارند تجویز می‌شود. داروی دیگری به نام پرولوتون هم وجود دارد که برای زنانی که سابقه زایمان قبل از هفته 37 بارداری داشته‌‌اند تجویز می‌شود.

عوارض تزریق آمپول پروژسترون چیست؟

همانطور که گفته شد این آمپول عوارض زیادی برای زنان باردار ندارد. اما ممکن است در ناحیه اطراف تزریق، ورم و قرمزی مشاهده شود. تزریق آمپول معمولا باید تا زمان زایمان ادامه پیدا کند.

بیشتر بدانید:

آمپول هپارین در بارداری و اثر آن روی جنین و مادر

آمپول اچ سی جی برای بارداری و جلوگیری از سقط جنین و عوارض آن

تزریق آمپول بتامتازون در بارداری