احساس خستگی در بارداری

اگر برای شما خیلی مشکل است که سر خود را از روی بالش بلند کنید و یا زمانی که به خانه می‌رسید بدون درنگ وارد رختخواب می‌شوید و دوست ندارید از رختخواب بلند شوید باید بدانید که این یکی از علائم معمول در اوایل بارداری و در چند هفته قبل از زایمان است.

اگر برای شما خیلی مشکل است که سر خود را از روی بالش بلند کنید و یا زمانی که به خانه می‌رسید بدون درنگ وارد رختخواب می‌شوید و دوست ندارید از رختخواب بلند شوید باید بدانید که این یکی از علائم معمول در اوایل بارداری و در چند هفته قبل از زایمان است.

علل احساس خستگی و بی حالی  در بارداری چیست؟

بارداری شبیه شرکت در یک همایش کوهنوردی یا در یک مسابقه ماراتن به صورتی است که یک کوله پشتی بر دوش قرار گرفته که هر روز سنگین‌تر می‌شود! در سه ماهه اول بارداری انرژی زیادی از بدن شما صرف تشکیل دستگاه پشتیبان فرزند شما می‌شود. این دستگاه پشتیبان جفت نام دارد. شکل‌گیری جفت عامل اصلی احساس خستگی مفرط و خواب آلودگی در حدود هفته نهم بارداری است.

دیگر چه اتفاقی می‌افتد؟ سوخت و ساز بدن شما به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته در حالی که قند خون و فشار خون افت پیدا کرده است. همچنین تغییرات روحی و روانی نیز عامل دیگر در این زمینه است.

در انتهای سه ماهه اول بارداری بدن موفق شده فعالیت نفس‌گیر و طاقت‌فرسای ایجاد جفت را تمام کرده و به تغییرات هورمونی و عاطفی تا حدودی عادت نماید. این بدان معنا است که انرژی شما در سه ماهه دوم بارداری به میزان زیادی احیاء می‌شود. اما احساس خستگی دوباره در سه ماهه سوم خود را نشان می‌دهد زیرا جنین رشد کرده و حالا به شما بیشتر نیاز دارد. در این شرایط، خوابیدن برای برخی از زنان باردار به دلیل سوزش سر معده و کمردرد تبدیل به رویا شده که احساس خستگی مفرط را به همراه دارد.

برای رفع خستگی چه کاری باید انجام دهید؟

به ندای بدن خود گوش دهید

اگر احساس خستگی می‌کنید، استراحت نمایید. بدن شما به شما پیغام می‌دهد. پس نیازی نیست نقش یک ابرانسان را بازی کنید! ظرف‌ها را بعدا بشویید یا از فرد دیگری بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. اشکالی ندارد اگر خانه کمی گرد و خاک گرفته باشد. بعضی کارها را به آینده موکول نمایید. آیا تا به حال در زندگی از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکرده‌اید؟ الان بهترین زمان برای این کار است!

از دیگران کمک بگیرید

اجازه بدهید همسر شما بداند تا چه میزان بارداری بدن شما را ضعیف کرده و چقدر خسته هستید. بگذارید او در انجام کارها به شما کمک کند. اگر دوستان، آشنیان و بستگان به شما پیشنهاد کمک می‌دهند، بپذیرید. در این صورت توان آن را خواهید داشت که برای قدم زدن و سایر فعالیت‌های بدنی مناسب از رختخواب خارج شوید.

بیشتر بخوابید

اگر احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، به بدن خود بیشتر استراحت بدهید. زودتر به رختخواب بروید و دیرتر از رختخواب بلند شوید.

درست غذا مصرف کنید

برای آنکه سطح انرژی خود را بالا نگه دارید رعایت رژیم غذایی مناسب ضروری است. همواره برنامه غذایی که پزشک توصیه کرده را دنبال کنید. در رژیم غذایی شما باید خوارکی‌های با انرژی ماندگارتر از جمله پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده موجود باشد. مطمئن شوید کالری مورد نیاز بدن شما به خوبی تامین می‌شود. کافئین و قند منابعی سریع و آسان برای بازیابی انرژی هستند اما در مصرف آنها زیاده‌روی نکنید زیرا پس از مدتی احساس خستگی شما را دوچندان می‌کنند.

تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهید

همانند بسیاری دیگر از علائم بارداری با صرف 6 وعده در روز، خستگی نیز بهبود پیدا می‌کند. با این کار قند خون را در سطح نسبتا ثابتی نگه می‌دارید. وعده‌های غذایی باید مختصر اما تعداد آنها زیاد باشد.

فعالیت بدنی مناسب انجام دهید

بدیهی است که فعالیت بدنی سنگین در بارداری نباید انجام شود اما اگر زیر نظر پزشک فعالیت‌های بدنی مناسبی داشته باشید نه تنها احساس خستگی شما کمتر می‌شود بلکه احساس شادمانی خواهید کرد.

اگر خیلی احساس خستگی می‌کنید، و این احساس به طور پیوسته در دوران بارداری شما وجود دارد به ویژه اگر خستگی با سایر علائم مثل ضعف، تنگی نفس همراه شده، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بدانید:

کمردرد بارداری و راه‌های درمان

تنگی نفس در بارداری

فعالیت بدنی مناسب در دوران بارداری