پوزیشنهای نزدیکی در بارداری

رابطه جنسی در بارداری یکی از بهترین راه‌های کم کردن تنش‌های فیزیکی و ایجاد آرامش ذهنی است و در صورتی که نکات لازم رعایت شود مشکلی برای فرد باردار و جنین ایجاد نمی‌کند. به خاطر داشته باشید در صورتی که بارداری شما پرخطر است حتما باید با پریناتولوژیست (متخصص بارداری پرخطر) در مورد نزدیکی مشورت نمایید.

رابطه جنسی در بارداری یکی از بهترین راه‌های کم کردن تنش‌های فیزیکی و ایجاد آرامش ذهنی است و در صورتی که نکات لازم رعایت شود مشکلی برای فرد باردار و جنین ایجاد نمی‌کند. به خاطر داشته باشید در صورتی که بارداری شما پرخطر است حتما باید با پریناتولوژیست (متخصص بارداری پرخطر) در مورد نزدیکی مشورت نمایید.

کدام پوزیشن رابطه در بارداری راحت‌تر است؟

وقتی که در مورد نزدیکی در بارداری صحبت می‌کنیم ممکن است روش‌های قبلی رابطه که قبلا برای شما دلچسب و لذتبخش بود حالا راحت نباشد چون شکم شما در حال رشد است. بنابراین باید دنبال پوزیشن‌های مناسب‌تر برای رابطه زناشویی در بارداری باشید. در ادامه روش‌های مناسب همراه با تصویر هر کدام نمایش داده شده است.

رابطه از پهلو با زاویه

هر دو شما باید به پهلو دراز بکشید تا بدنتان یک شکل V ایجاد کند. صورت شما باید به سمت همسرتان باشد. بهتر است یک بالش پشت خود و برای راحتی بیشتر هر دو پای خود را روی باسن او قرار دهید. در این حالت فشار وزن همسرتان به بدن شما وارد نمی‌شود.
رابطه پهلو به پهلو هم یکی از راحت‌ترین پوزیشن در بارداری است و هم قرار گرفتن صورت شما در مقابل همسر سطح عمیق‌تری از ارتباط و نزدیکی را بوجود می‌آورد. فقط کافی است چشمانتان به هم زل بزند.

رابطه از پهلو با زاویه

پوزیشن زن در بالا

این پوزیشن برای تمام دوره بارداری مناسب و به دلیل بزرگ شدن شکم در سه ماهه سوم، یکی از بهترین پوزیشن‌های آن دوره است.
در این حالت همسرتان به پشت دراز کشیده و وزن او روی شکم شما نمی‌افتد و زاویه تماس، سرعت و میزان دخول آلت مردانه در واژن و به طور کلی کنترل رابطه در اختیار خودتان است. این پوزیشن برای بعضی از زنان باردار خیلی دلچسب و ارضا کننده است.

پوزیشن زن در بالا

پوزیشن روی صندلی

چه کسی می‌گوید نزدیکی همیشه باید روی تخت باشد؟ گاهی هم وسایل دیگر خانه مثل صندلی یا مبل خیلی به شما کمک می‌کنند! در این پوزیشن چون زن بالا قرار می‌گیرد فشاری به شکم او وارد نمی‌شود.
به صورتی که همسرتان روی صندلی نشسته پاهای خود را کنار بدن او باز کنید. فقط مواظب باشید که از صندلی نیفتید. بهتر است صندلی کنار دیوار یا یک صندلی دیگر باشد تا وقتی که می‌خواهید از آن خارج شوید نیفتد.

رابطه روی صندلی

پوزیشن پهلو به پهلو و دخول از پشت

این پوزیشن هم یکی از بهترین پوزیشن‌های بارداری است. همسر شما باید به سمت پهلو و پشت شما دراز کشیده و دخول از پشت انجام شود. چند بالش برای تکیه دادن کنار خود قرار دهید. در این حالت دخول سطحی‌تر است. اتفاقا شاید بد هم نباشد! چون دخول عمیق در ماههای آخر بارداری باعث ناراحتی شما می‌شود.

رابطه پهلو به پهلو دخول از پشت

پوزیشن مرد در بالا

این پوزیشن برای سه ماهه اول بارداری مناسب بوده و برای سه ماهه دوم و سوم اصلا توصیه نمی‌شود. از حدود هفته 20 بارداری به بعد، دراز کشیدن به پشت باعث فشار به رگ‌هایی می‌شود که خون را به جنین می‌رسانند. اگر بعد از سه ماهه اول باردرای از این روش استفاده می‌کنید یک بالش زیر کمر خود قرار دهید تا زاویه‌دار شود. مرد باید دست خود را به صورتی قرار دهد که فشار وزن او به شکم شما وارد نشود.

رابطه مرد بالا

پوزیشن لبه تخت

در این پوزیشن مقداری از کنترل رابطه در اختیار شما است که باعث راحتی بیشتر می‌شود. باید دراز کشیده و باسن خود را لبه تخت قرار دهید. پاهای شما باید خارج از تخت بوده و زانوها خم شود.
بعد از سه ماهه اول بارداری بهتر است یک بالش زیر کمر خود قرار دهید تا کمرتان درد نگیرد. بسته به ارتفاع تخت همسر شما می‌تواند ایستاده یا به حالت زانو زده دخول را انجام دهد.

رابطه لبه تخت

پوزیشن سجده و دخول از پشت (داگی استایل)

این پوزیشن هم یکی دیگر از پوزیشن‌های مناسب بارداری است چون فشاری به شکمتان وارد نمی‌کند. زانوها و آرنج خود خود را تکیه‌گاه کنید. همسرتان باید بین پاهای شما زانو زده و از پشت دخول کند. استفاده از یک بالش زیر شکم می‌تواند فشار وارده به شکم را خیلی کم کند.
در این حالت دخول خیلی عمیق است که شاید برای ماه‌های آخر بارداری مناسب نباشد. اگر در ناحیه سرویکس (دهانه رحم) احساس فشار می‌کنید از همسرتان خواهید رابطه را به صورتی آرام‌تر ادامه دهد. در انتهای بارداری دهانه رحم نرم‌تر می‌شود و یکی از عوارض نزدیکی در آن دوران لکه بینی است. اگر بعد از گذشت یک ساعت از رابطه هنوز هم خونریزی دارید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

پوزیشن دخول از پشت

نزدیکی بدون دخول

اگر دخول برای شما ناراحت کننده است یا اگر پزشک دخول را ممنوع کرده راه‌های دیگری هم وجود دارد. مثلا می‌توانید از بوسه و نوازش برای رسیدن به لذت جنسی استفاده کنید. همچنین با تایید پزشک می‌توانید از ژل‌های لوبریکانت (روانساز) واژن، رابطه دهانی و غیره لذت ببرید!

آیا ریختن اسپرم در بارداری ضرر دارد و باید جلوگیری کرد؟

ورود مایع منی به داخل واژن در بارداری باعث حاملگی مضاعف نمی‌شود اما به دلیل رعایت بهداشت واژن و رحم و جلوگیری از عفونت بهتر است آلت مردانه قبل از انزال از واژن خارج شود.

بیشتر بدانید:

خونریزی و لکه بینی بعد از رابطه جنسی و نزدیکی در بارداری

رابطه جنسی والدین در بارداری و واکنش جنین به آن!