آموزش دستشویی رفتن کودک

اگر فکر می‌کنید زمان از پوشک گرفتن کودک فرا رسیده به شما تبریک می‌گوییم! دستشویی رفتن کودک مهارتی است که باعث آموزش استقلال به او شده و اعتماد به نفسش را افزایش می‌دهد. هدف از آموزش دستشویی رفتن آن است که کودک بتواند زمانی که باید به دستشویی برود را تشخیص دهد.

به خاطر داشته باشید آموزش توالت رفتن یک فرایند است. ممکن است کودک نتواند خود را کنترل کرده و لباسهایش را خیس یا کثیف کند. اما نباید ناامید شوید. در این صورت است که کودک دستشویی رفتن را تنها در 3 روز فرا می‌گیرد!

اگر فکر می‌کنید زمان از پوشک گرفتن کودک فرا رسیده به شما تبریک می‌گوییم! دستشویی رفتن کودک مهارتی است که باعث آموزش استقلال به او شده و اعتماد به نفسش را افزایش می‌دهد. هدف از آموزش دستشویی رفتن آن است که کودک بتواند زمانی که باید به دستشویی برود را تشخیص دهد.

به خاطر داشته باشید آموزش توالت رفتن یک فرایند است. ممکن است کودک نتواند خود را کنترل کرده و لباسهایش را خیس یا کثیف کند. اما نباید ناامید شوید. در این صورت است که کودک دستشویی رفتن را تنها در 3 روز فرا می‌گیرد!

از کجا بفهمیم کودک آماده از پوشک گرفتن است؟

قبل از آنکه آموزش دستشویی رفتن آغاز شود باید کودک را با دستشویی آشنا کنید! کودک را دستشویی ببرید. جالب است بدانید بعضی از بچه‌ها توالت را دوست دارند! در مورد دستشویی به آنها توضیح دهید. اگر توالت فرنگی دارید در مورد دکمه‌های آن با او صحبت کنید. فلاش تانک را به او نشان بدهید.

به دنبال نشانه‌های علاقه و هیجان کودک بگردید: مثلا ممکن است بپرسد کی باید خودش ادرار یا مدفوع کند،‌ یا از شما بخواهد او را روی توالت فرنگی بنشانید یا وقتی پوشک کثیف میشود خیلی ابراز ناراحتی کند.

به خاطر داشته باشید روش 3 روزه از پوشک گرفتن کودک فقط وقتی موثر است که کودک واقعا آماده باشد. اگر کودک مریض حال است زمان مناسبی برای از پوشک گرفتن نیست. کودک باید کاملا شاداب باشد.

نکات مهم در مود از پوشک گرفتن کودک

آخر هفته یا تعطیلات را انتخاب کنید

حتما زمانی را برای آموزش دستشویی رفتن انتخاب کنید که چند روز پشت سر هم بتوانید در خانه بمانید. والدین شاغل یا باید تعطیلی‌های پشت سر هم را انتخاب کنند یا 1 روز مرخصی بگیرند.

در این 3 روز باید بیشتر زمان را در منزل سپری کنید. آبِ پاکی را روی دست خود بریزید و هیچ برنامه‌ای برای این 3 روز تنظیم نکنید!

خرید

وقتی که کودک نشانه های آمادگی را بروز میدهد او را به فروشگاه ببرید تا خودش لباس زیر و شورت دلخواهش را انتخاب کند. این یک راه مناسب و سرگرم کننده برای برای جلب علاقه و توجه فرزندتان است.

همچنین چون بیشتر زمان را در خانه خواهید گذارند بهتر است از قبل در مورد برنامه‌های سرگرم کننده خانگی فکر کنید. مثلا با نقاشی کردن، تماشای ‌فیلم، بازی، پختن و آشپزی یا هر چیز دیگر کودک را سرگرم کنید.

قبل از آخر شروع تعطیلات 3 روزه

یک هفته قبل به کودک بگویید که زمان خداحافظی با پوشک فرا رسیده است. بسته به تصمیم خودتان این زمان می‌تواند زمان خداحافظی کامل یا نسبی با پوشک باشد. در این دوره فقط در زمان خوابیدن کودک را پوشک کنید.

اگر می‌خواهید به طور کامل پوشک را کنار بگذارید به کودک بگویید تنها چند عدد پوشک باقیمانده و اینکه وقتی این پوشک‌ها تمام شود دیگر پوشک ندارید! مطمئن شوید یک روز مانده به شروع آموزش دستشویی رفتن فقط یک پوشک باقیمانده باشد که آنرا هم شب استفاده کنید.

هم مادر و هم پدر باید در این فرایند شرکت کنند تا کودک یاد بگیرد می‌تواند با افراد مختلف و با هر دوی شما به دستشویی برود.

مراحل از پوشک گرفتن و دستشویی رفتن کودک

روز اول

بهتر است فرشهای خانه را جمع کنید تا خیالتان راحت‌تر باشد. به محض آنکه کودک بیدار شد پوشک او را از تنش خارج کنید. اجازه دهید کودک روز اول برهنه باشد (خانه باید به اندازه کافی گرم باشد تا کودک دچار سرماخوردگی نشود). وقتی که کودک پوشک یا شورت نپوشیده باشد بهتر از قبل نیاز به دستشویی رفتن را حس می‌کند.

به کودک به اندازه کافی آب، مایعات و آبمیوه بدهید که نیاز او به دستشویی رفتن بیشتر شود. حواستان کاملا جمع باشد تا متوجه نیاز او به ادرار یا مدفوع بشوید.

وقتی متوجه شدید کودک ادرار یا مدفوع دارد بلافاصله او را به دستشویی ببرید. به او بگویید هر 20 دقیقه یکبار باید دستشویی برود. زنگ ساعت یا موبایل را تنظیم کنید که هر 20 دقیقه زنگ بزند. این کار برای کودک جذاب است. بعد از هر بار دستشویی رفتن به کودک باید دستش را بشوید. این طوری از همان ابتدا اقدامات بهداشتی را یاد می‌گیرد.

اگر کودک نمی‌خواهد دستشویی رفتن را امتحان کند مثلا به او بگویید:‌ «بعد از بازی با قطار بریم دستشویی» یا اگر اعداد را می‌داند ساعت را به او نشان بدهید و مثلا بگویید: «وقتی ساعت 10:30 شد بریم دستشویی». از کودک بخواهید بعد از هر کاری مثل نظافت، قبل و بعد از غذا و قبل و بعد از خواب دستشویی برود.

بعد از مشاهده پیشرفت کودک رفتاری خنثی و عادی داشته باشید. مثلا وقتی کودک دستشویی می‌رود بگویید: «رفتی دستشویی جیش کردی خُب جاش هم همینجا بود!». و اگر روی زمین جیش یا پی پی کرد خونسردی خود را حفظ کرده و بگویید: «روی زمین جیش کردی بیا با هم پاکش کنیم».

شما بهتر از هر کسی کودکتان را می‌شناسید. بعضی از کودکان جشن گرفتن برای موفقیت را خیلی دوست دارند. بعضی دیگر به توجه زیادی علاقه زیادی نشان نمی‌دهند. اگر کودک شما تشویق شدن را دوست دارد با دادن استیکر یا جایزه‌های دیگر او را خوشحال کنید.

روز دوم و سوم

روش کار در روز دوم و سوم شبیه روز اول است. بعضی از والدین ترجیح می‌دهند هر 3 روز را در خانه بمانند، بعضی دیگر در روز دوم و سوم مدت کوتاهی از خانه خارج می‌شوند. اگر بیرون می‌روید زیاد از خانه دور نشوید. بهتر است به جایی مثل پارک بروید که وسیله بازی کودک وجود دارد. ممکن است کودک تمایلی به استفاده از دستشویی عمومی نداشته باشد. به او اصرار نکنید. اگر کودک در راه ادرار یا مدفوع کرد فقط لباس او را عوض کنید و واکنش تند نشان ندهید.

زمان‌های خواب

اینکه در دوره 3 روزه در زما‌ن‌های خواب بچه را پوشک کنید یا نه انتخاب خودتان است. می‌توانید شب‌ها بچه را پوشک کنید به طور کلی پوشک را کنار بگذارید.

سایر نکات در مورد از پوشک گرفتن کودک

قبل از ترک منزل و بعد از برگشتن کودک باید دستشویی برود. وقتی بیرون می‌روید چند دست لباس تمیز همراه خود ببرید. از پوشک گرفتن می‌تواند برای کودک اضطراب آور باشد. باید طوری رفتار کنید که کودک بداند پشتیبان او هستید. نتایج پژوهش‌ها نشان میدهد واکنش تند به کودک به سبب خیس یا کثیف کردن لباس می‌تواند اثر منفی بر روند از پوشک گرفتن داشته و آنرا به تاخیر بیاندازد.

بیشتر بدانید:

علائم آمادگی کودک برای از پوشک گرفتن

جدا کردن اتاق خواب کودک