زردی نوزاد

آیا بعد از متولد شدن نوزاد نازنین‌تان پوست لطیف صورتی او به سمت رنگ زرد متمایل شده است؟ نگران نباشید. زردی در میان نوزادان تازه متولد شده، بسیار رایج بوده و به مرور برطرف می‌شود. زردی عارضه‌ای که پوست صورتی رنگ نوزاد را به رنگ زرد تبدیل می‌کند و 60 درصد نوزادان در بدو تولد به آن مبتلا می‌شوند. زردی معمولا 2 تا 3 روز پس از تولد نمایان می‌شود.

آیا بعد از متولد شدن نوزاد نازنین‌تان پوست لطیف صورتی او به سمت رنگ زرد متمایل شده است؟ نگران نباشید. زردی در میان نوزادان تازه متولد شده، بسیار رایج بوده و به مرور برطرف می‌شود.

زردی نوزاد چیست و چقدر طول می‌کشد؟

زردی عارضه‌ای که پوست صورتی رنگ نوزاد و چشمان او را زرد رنگ می‌کند. 60 درصد نوزادان در بدو تولد به آن مبتلا می‌شوند. زردی معمولا 2 تا 3 روز پس از تولد نمایان شده و 1 هفته تا 10 روز به طول می‌انجامد. اما ممکن است درمان آن برای نوزادان نارس بیشتر ادامه پیدا کند. این بیماری در اغلب موارد، خود بخود یا با درمان‌های معمولی برطرف می‌شود.

علت ایجاد زردی نوزاد چیست؟

زردی به دلیل بالا رفتن و میزان اضافی بیلی روبین به وجود می‌آید. بیلی روبین یک آنزیم است که وقتی بدن، سلول‌های قرمز قدیمی را می‌شکند در خون تولید می‌شود. از آنجه که کبد نوزاد هنوز به خوبی رشد نکرده، بیلی روبین به اندازه کافی دفع نشده و پوست نوزاد و گاهی چشم‌ها زردرنگ می‌گردد.

علائم زردی نوزاد چیست؟

اولین علامت زردی نوزاد، زرد رنگ شدن پوست و چشم نوزاد است. زردی 2 تا 3 روز بعد از تولد روی صورت نوزاد نمایان شده و بعد از آن در تمامی نقاط بدن گسترده می‌شود. سطح بیلی روبین 3 تا 7 روز بعد از تولد به حداکثر می‌رسد. یک راه ساده برای تشخیص زردی آن است که اگر انگشت خود را به آرامی روی پوست نوزاد فشار دهید رنگ پوست او زرد می‌شود.

کدامیک از نوزادان بیشتر در معرض ابتلا به زردی قرار دارند؟

زردی بیشتر در خصوص نوزادانی که بلافاصله بعد از به دنیا آمدن وزن آنها به میزان زیادی کم شده، نوزادانی که مادر آنها دچار دیابت بوده، نوزادانی که گروه خونی آنها با گروه خون مادر سازگاری ندارد و نوزادانی که از طریق القای زایمان به دنیا آمده‌اند، مشاهده می‌شود.

میزان بیلی روبین برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نسبت به نوزادانی که شیر خشک می‌خورند معمولا بیشتر است. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند در همان ساعت اول به دنیا آمدن نوزاد به او شیر داده شود تا سطح بیلی روبین کاهش یابد. سایر عواملی که باعث زردی نوزاد می‌شود به شرح زیر است:

  • کبودی در زمان تولد؛
  • مشکلات کبدی؛
  • عفونت؛
  • نقص آنزیمی؛
  • ناهنجاری‌های سلول‌های قرمز خون نوزاد.

راه پیشگیری از زردی نوزاد چیست؟

اگر چه نمی‌توان جلوی زردی را گرفت اما باید به دقت نشانه‌های آنرا زیر نظر داشت. به خصوص به این علت که نشانه‌های آن معمولا بعد از انتقال نوزاد از بیمارستان به خانه نمایان می‌شود. در این صورت باید اجازه دهید پزشک کودک را معاینه نماید. زردی اغلب از صورت آغاز شده و سپس در همه جای بدن از جمله سفیدی چشم‌ها پخش می‌شود.

یک راه مناسب برای بررسی ابتلا به زردی آن است که کودک را در مقابل نور خورشید قرار داده و به آرامی پیشانی و بینی او را با انگشتان فشار دهید. اگر با این اقدام پوست نوزاد زرد رنگ شود او را برای معاینه نزد پزشک ببرید. برای بچه‌های با پوست سیاه یا قهوه‌ای، اگر کف دست یا کف پا را فشار دهید زرد رنگ می‌شود. اغلب برای بررسی میزان بیلی روبین گرفتن نمونه خون از نوزاد لازم است.

چه زمانی باید مجددا به پزشک مراجعه کرد؟

اگر موارد زیر را مشاهده کردید به پزشک کودک اطلاع دهید:

  • وقتی که زردی نوزاد در بدن خیلی گسترش می‌یابد؛
  • تب بالای 38 درجه سانتیگراد؛
  • عمیق‌تر شدن رنگ زرد نوزاد؛
  • خوب شیر نخوردن و بی میلی نوزاد و گریه های جیغ مانند.
  • زردی نوزاد چگونه درمان می‌شود؟

اگر سطح بیلی روبین افزایش یابد توصیه می‌شود نوزاد را در معرض نور خورشید قرار دهید. این کار به شکستن بیلی روبین و دفع آن کمک می‌کند. همچنین باید تا حد ممکن به بچه شیر بدهید تا شکم او بیشتر کار کند. نشانه دفع بیلی روبین، رنگ زرد مایل به قهوه‌ای مدفوع است. در موارد حاد، لازم است که کودک دوباره به بیمارستان منتقل شود تا مدتی زیر نور ماوراء بنفش قرار بگیرد.

در مواردی که میزان بیلی روبین خیلی بالا و وضعیت نوزاد واقعا وخیم باشد ممکن است آنزیم در مغز تشکیل شود و در موارد خیلی نادر کرنیکتروس بوجود می‌آید که باعث آسیب دائم به مغز می‌شود. در بعضی از بیمارستان‌ها برای اطمینان از عدم ابتلا به کرنیکتروس، آزمایش خون و معاینات ویژه‌ای روی نوزاد انجام می‌شود.

درمان سنتی زردی نوزاد

در شیوه سنتی، برای درمان زردی نوزاد از ترکیب شیر خشت (قطره بیلی ناستر) و ترنجبین استفاده می‌شود که مقدار مصرف و تعداد دفعات آن باید توسط پزشک تعیین شود. در اغلب موارد این شیوه درمان به همراه فتوتراپی (نور درمانی) می‌تواند بسیار موثر باشد.

بیشتر بدانید:

هفته اول تولد نوزاد

شیردهی به نوزاد، روش‌ها و پوزیشن‌های صحیح

کولیک نوزاد، عوامل ایجاد کننده و راه‌های درمان

رفلاکس نوزاد و راه‌های درمان