هفته پنجم نوزاد

شاید باور آن مشکل باشد اما نوزادان در این سن به حرف‌های شما گوش می‌دهند و تلاش می‌کنند پاسخ حرف‌های شما را با زبان خود بدهند! بچه‌ها عاشق آن هستند که به صورت والدین زل زده و حرکات آنها را تقلید نمایند. بد نیست خودتان آنرا امتحان کنید. مثلا زبان خود را از دهان خارج کرده و ببینید واکنش نوزاد به آن چیست. آیا آنرا تقلید می‌کند؟

شاید باور آن مشکل باشد اما نوزاد در این سن به حرف‌های شما گوش می‌دهد و تلاش می‌کند پاسخ حرف‌های شما را با زبان خود بدهد!

رشد کودک

بچه‌ها عاشق آن هستند که به صورت والدین زل زده و حرکات آنها را تقلید نمایند. بد نیست خودتان آنرا امتحان کنید. مثلا زبان خود را از دهان خارج کرده و ببینید واکنش نوزاد به آن چیست. آیا آنرا تقلید می‌کند؟ به زودی کودک آن صداهای دوست‌داشتنی خاص خود را تولید می‌کند. حتما پاسخ او را بدهید. با او رو در رو و چهره به چهره صحبت کنید.

بهترین راه برای آنکه کودک به صحبت کردن خاص خود ادامه دهد آن است که مکالمه با او را قطع نکنید. اگر صدای خود را مثل صدای بچه‌ها تغییر می‌دهید نباید حس کنید کار احمقانه و بیهوده‌ای انجام می‌دهید. بچه‌ها این نحوه صحبت‌کردن را دوست دارند. شما با این کار به رشد مهارت‌های گفتاری کودک کمک می‌کنید و او با این کار می‌تواند ساختار و نقش زبان را درک نماید.

اگر کودک عطسه و سکسکه کند چیز عجیبی نیست. او در این سن، زیاد این کار را انجام می‌دهند. حالا او آماده قرار گرفتن روی شکم است تا برخی از مهارت‌های لازم برای حرکت را بدست آورد. حتی اگر چند ثانیه هم بتواند سر خود را بالا ببرد، باز هم خوب است. به مرور، عضلات گردن و بازوی او تقویت شده و به انجام این حرکت برای او آسان‌تر می‌شود. ضمنا او چند تا از بهترین اسباب‌بازی‌های خود یعنی انگشتان دست و پا را کشف کرده است. انگشتان، نه تنها نقش اسباب‌بازی را بر عهده دارند بلکه به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد آرامش عمل می‌کنند.

اگر قصد دارید کارهای منزل را انجام دهید یا از خانه خارج شوید، می‌توانید کودک را در آغوشی قرار دهید. کودک دوست دارد نزدیک شما باشد.

واکسیناسیون

هیچ پدر یا مادری دوست ندارد ببینید سوزن واکسن دست یا پای بچه را زخمی می‌کند. اما واکسیسناسیون جلوی بسیاری از بیماری‌های حاد را می‌گیرد. محققان معتقدند واکسیناسیون مهمترین عامل برای تامین سلامت کودک است. بعضی از بیماری‌ها مثل فلج اطفال که در گذشته بسیار رایج بودند اکنون به لطف واکسن تقریبا ریشه‌کن شده‌اند.

واکسن‌ها حاوی باکتری‌ها و ویروس‌های ضعیف شده هستند و باعث ایجاد بیماری می‌شوند. اما وقتی که کودک واکسن می‌زند سیستم ایمنی بدن او آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کند تا از بدن او در مقابل آن باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت شود. حتما مطابق با برنامه واکسیناسیون که در زمان تولد کودک از بیمارستان دریافت کرده‌اید به مراکز بهداشت یا جاهای دیگر برای واکسن‌زدن مراجعه نمایید.

تغییرات زندگی والدین

حتی اگر در دوران بارداری شادترین فرد روی کره زمین بوده باشید ممکن است اکنون در مواجهه با واقعیت‌ها کمی احساس ناراحتی کنید. اگر ظاهر بچه آن چیزی نیست که قبلا تصور می‌کردید نباید به خاطر داشتن این حس خود را ملامت کنید. این احساس، کاملا طبیعی است. به خودتان زمان بدهید. همه چیز به مرور زمان حل شده و فرزند شما برای همیشه در قلبتان جای می‌گیرد. معمولا والدینِ بچه‌هایی که در زمینه سلامت مشکلاتی دارند از این احساسات رنج می‌برند. اما حتی والدین بچه‌های سالم نیز ممکن است چنین حسی داشته باشند.

بیشتر بدانید:

هفته ششم تولد نوزاد

هفت راه برای کاهش استرس واکسیناسیون کودک

رابطه عاطفی با نوزاد