ماه پنجم نوزاد

خبر خوب برای مادران خسته آن است که حالا بچه در طول روز سرحال‌تر است، شب‌ها بیشتر می‌خوابد و با توجه به آنکه هنوز نمی‌تواند حرکت کند هر جا که او را قرار دهید همانجا می‌ماند! او آماده بازی و خنده با هر کسی است که سر صحبت را باز کند!

خبر خوب برای مادران خسته آن است که حالا بچه در طول روز سرحال‌تر است، شب‌ها بیشتر می‌خوابد و با توجه به آنکه هنوز نمی‌تواند حرکت کند هر جا که او را قرار دهید همانجا می‌ماند! او آماده بازی و خنده با هر کسی است که سر صحبت را باز کند!

رشد کودک

اگر نوزاد را روی شکم قرار دهید می‌تواند با استفاده از بازوهایش از زمین جدا شود. وقتی که او در این سن صدای شما را می‌شنود به سمت شما بر می‌گردد و اگر اسباب بازی او را بردارید اعتراض خود را نشان می‌دهد. فراموش نکنید که زمان واکسیناسیون بعدی کودک نزدیک است پس بهتر است سوالات خود را یادداشت کرده و از پزشک متخصص بپرسید. همچنین با او در خصوص زمان شروع غذای جامد و رخدادهای مهم بعدی که قرار است در زندگی کودک بیفتد، صحبت نمایید. دیگر چه اتفاقی می‌افتد؟

ممکن است زمانی که کودک را در صندلی ماشین قرار می‌دهد ابراز ناراحتی کند. راه حل‌های زیادی برای این مساله وجود دارد. مثلا آهنگ مورد علاقه او را برایش بخوانید یا اسباب بازی‌های ایمن او را به صندلی ماشین متصل نمایید. بالاخره او به صندلی ماشین عادت خواهد کرد. نباید تسلیم گریه‌های او بشوید زیرا ایمنی کودک از همه چیز مهم‌تر است.

با وجود آنکه هنوز هم گریه برای کودک قوی‌ترین شکل مکالمه است اما او حالا حس شوخ طبعی خود را هم برای بین احساسات خود بکار می‌گیرد. اگر مثلا سر خود را از زیر پتو بیرون بیاورید یا یک اسباب بازی را ناگهانی از داخل جعبه خارج کنید نوزاد شروع به خنده می‌کند.

بیماری چشم صورتی

بیماری چشم صورتی یا التهاب ملتحمه، نوعی ورم چشم است که توسط ویروس، باکتری یا عامل آلرژی‌زا ایجاد می‌شود. در اثر این بیماری چشم و داخل پلک ملتهب می‌شود و چشم‌ها خیس و قرمز به نظر می‌آیند و در اثر خروج ترشحات سفید، زرد یا سبز، خشک می‌شود. در صورتی که کودک مبتلا به چشم صورتی شده باشد باید بچه را به پزشک نشان دهید.

پزشک پس از بررسی چشمان نوزاد، بسته به عامل ایجاد بیماری، مداوا را انجام می‌دهد. مهم است که دستان خود را مرتب بشویید تا در اثر تماس آنها با چشم نوزاد، عفونت پخش نشود. فراموش نکنید که چشم صورتی واگیردار است و ممکن است به دیگران سرایت کند.

تغییرات زندگی والدین

اگر پزشک شما را منع نکرده، اکنون فرصت مناسبی برای شروع فعالیت‌های ورزشی است. فراموش نکنید که مفاصل و رباط‌های بدن‌تان هنوز در اثر بارداری شل هستند، پس کار خود را با تمرینات سبک آغاز نمایید. اگر به بچه شیر می‌دهید، نگران نباشید. ‌ورزش روی شیردهی یا ترکیب مواد موجود در شیر اثری ندارد. بد نیست قبل از شروع ورزش‌های سنگین‌تر مثل دویدن به بچه شیر بدهید.‌ حتما از سینه بندهایی استفاده کنید که به خوبی بتواند سینه‌های شما را در حین ورزش نگهدارد.

می‌توانید بچه را هم در ورزش مشارکت دهید. او را در کالسکه، کریر یا گهواره قرار دهید تا در حین ورزش شما را تماشا کند. راه دیگر ثبت نام در سالن‌های ورزشی است که امکانات نگهداری از کودک در زمان ورزش کردن شما را دارا هستند.

توصیه می‌شود برای نگهداری کودک از همسرتان نیز کمک بگیرید. این کار نه تنها برای رفع خستگی شما مفید است بلکه به ایجاد ارتباط عاطفی میان پدر و نوزاد کمک می‌کند. او به مرور قادر خواهد بود به تنهایی بچه را آرام کند. اغلب بچه‌ها با حرکات آرام و ریتمیک آرام می‌شوند. راه حل دیگر آن است که حواس کودک را پرت کنید. برای کودک آواز بخوانید و صداها و حرکات بانمک انجام دهید.

استفاده از شیردوش

برخی از مادران ترجیح می‌دهند که قبل از آنکه سر کار بروند شیر خود را بدوشند و برای بچه نگهداری نمایند. مزیت این روش آن است که شیر مادر کم نمی‌شود. اما در ابتدا انجام این کار مشکل است. بهتر است قبل از پایان مرخصی زایمان خود را به انجام این روش عادت دهید تا بعدا با مشکل مواجه نشوید. بعضی از مادران شیردوش‌ برقی را ترجیح می‌دهند. با استفاده از این شیردوش‌ها می توان به صورت همزمان شیر دو سینه را خالی کرد. یک راه حل مناسب دیگر استفاده از سینه‌بندهای شیردوشی هندزفری است.

بیشتر بدانید:

معرفی غذای چامد به کودک؛ باورهای درست و نادرست

گریه کودک و شیوه های آرام کردن او

اصول شیردهی کودک از سینه

دوشیدن شیر مادر با استفاده از شیردوش