دهانشویه در بارداری

معمولا تا زمانی که دهان‌شویه خورده نشود برای فرد باردار و جنین مضر نیست. اما متخصصان در مورد اینکه دهان‌شویه برای چه کسانی در بارداری مفید بوده و چه نوع از آن در شرایط مختلف بهتر است نظرات متفاوتی دارند.

معمولا تا زمانی که دهان‌شویه خورده نشود برای فرد باردار و جنین مضر نیست. اما متخصصان در مورد اینکه دهان‌شویه برای چه کسانی در بارداری مفید بوده و چه نوع از آن در شرایط مختلف بهتر است نظرات متفاوتی دارند.

چه نوع دهان شویه در بارداری مناسب‌تر است؟

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند زنان باردار از نوع دارای فلوراید و بدون الکل به صورت روزانه استفاده نمایند تا مینای دندان محکم شده و جلوی جِرم دندان را بگیرد.

چه زمانی باید از دهان شویه، مسواک و نخ دندان در بارداری استفاده کرد؟

اگر زیاد استفراغ می‌کنید اسید معده باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود. می‌توانید بعد از استفراغ از دهان شویه استفاده نمایید. همچنین شستشوی دندان‌ها با یک لیوان آب حاوی یک قاشق چایخوری جوش شیرین از خوردگی مینای دندان جلوگیری می‌کند. بعد از استفراغ تا نیم ساعت بعد از آن مسواک نزنید چون مینای دندان با اسید تضعیف شده و با مواد موجود در خمیر دندان ممکن است آسیب ببیند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند دو بار در روز در بارداری با خمیردندان حاوی فلوراید دندان‌های خود را شسته و یک بار در روز نخ دندان بکشید. اگر برای کنترل پلاک دندان مشکل دارید ممکن است دندانپزشک بجای خمیر دندان حاوی فلوراید نوع آنتی باکتریال را تجویز نماید. بعضی از دندانپزشکان توصیه می‌کنند خمیر دندان آنتی باکتریال صبح‌ها و خمیر دندان حاوی فلوراید شب‌ها استفاده شود.

اگر بیماری لثه شما حاد است بعضی از دندانپزشکان دهانشویه حاوی کلوروهیکسیدین ضد میکروب را توصیه می‌کنند. این خمیر دندان فقط در موارد حاد استفاده شده و برای مصارف روزانه و طولانی مدت توصیه نمی‌شود چون باعث لکه دار شدن دندان می‌شود.

خمیردندان حاوی فلوراید که همزمان ضد میکروب هم هست توصیه نمی‌شود زیرا دارای میزان زیادی الکل است. با وجود آنکه احتمال رسیدن الکل از دهان به جنین کم است الکل می‌تواند به لثه‌ها آسیب بزند.

نکات مهم در مورد استفاده از دهان شویه در بارداری

  • اگر دهان شویه برای حدود 30 ثانیه قبل از تف کردن در دهان شما غرغره شود بهتر عمل می‌کند؛
  • اگر شب‌ها از دهان شویه استفاده می‌کنید قبل از خواب باید آخرین چیزی باشد که دندان‌ها را لمس می‌کند؛
  • اگر از دهان شویه در مواقع دیگر روز استفاده می‌کنید حداقل تا نیم ساعت بعد از آن مسواک نزنید، نخ دندان نکشید، نخورید، ننوشید و حتی با آب نشویید چون تاثیر آن کم می‌شود.
  • از پزشک بخواهید در مورد دهان شویه در بارداری و نوع مناسب آن شما را راهنمایی نماید.

بیشتر بدانید:

مراجعه به دندانپزشکی در بارداری لازم است؟

خونریزی و ورم لثه در دوران بارداری

آیا جرم گیری دندان در بارداری ضرر دارد؟