وزن گیری کم جنین

افزایش وزن بیشتر زنان باردار خیلی آسان و بدون دردسر اتفاق می‌افتد اما هستند خانم‌های بارداری که افزایش وزن آنها در بارداری مناسب انجام نمی‌شود. یا به دلیل سوخت و ساز بدن، عارضه‌های خاص، ناخوشی صبحگاهی، کاهش اشتها یا به دلایل دیگر، افزایش وزن مناسب نیست. این امر باعث می‌شود ریسک مشکلات دیگر بارداری بیشتر شود.

افزایش وزن بیشتر زنان باردار خیلی آسان و بدون دردسر اتفاق می‌افتد اما هستند خانم‌های بارداری که افزایش وزن آنها در بارداری مناسب انجام نمی‌شود. علت اضافه نکردن وزن در بارداری چیست؟ یا به دلیل سوخت و ساز بدن، عارضه‌های خاص، ناخوشی صبحگاهی، کم شدن اشتها یا به دلایل دیگر، وزن گیری مناسب نیست.

در نتیجه، خطر عارضه‌های دیگر بارداری بیشتر شود. تحقیقات نشان می‌دهد جنین‌هایی که افزایش وزن مادر آنها کمتر از 10 کیلوگرم بوده ریسک زایمان زودرس و کوچک بودن جنین نسبت به سن بارداری بیشتر است. البته خانم‌های خیلی چاقی که افزایش وزن آنها کمتر از 10 کیلوگرم است از این قاعده مستثنا هستند.

در هفته‌های اول بارداری معمولا افزایش وزن ناچیز است و حتی بعضی از خانم‌ها وزن کم می‌کنند. خوشبختانه طبیعت کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و حتی زمانی که شما دچار بیزاری از غذا می‌شوید از جنین محافظت می‌کند. جنین کوچک نیازهای تغذیه‌ای محدودی دارد. به عبارت دیگر وقتی که افزایش وزن مادر کم است این موضوع تاثیری بر جنین ندارد. اما در سه ماهه دوم بارداری چنین نیست.

وقتی که بچه بزرگتر می‌شود نیازهای تغذیه‌ای و کالری او بیشتر خواهد شد. افزایش وزن باید با روندی منظم انجام شود و شما باید افزایش وزن خود را به دقت کنترل کنید.

اما اگر وزن گیری شما به اندازه کافی نبود نباید دچار استرس شوید. پزشک یا متخصص تغذیه می‌تواند شما را راهنمایی کنند. برای آنکه بهتر بتوانید این کار را انجام دهید در ادامه چند نکته مهم در این زمینه ذکر شده است.

کالری بیشتری دریافت نمایید

شاید خیلی واضح باشد اما یادآوری می‌کنیم که اگر به اندازه کافی کالری دریافت می‌کنید اما وزن گیری شما مناسب نیست دریافت کالری شما باید افزایش یافته و در مواردی که افزایش وزن واقعا خیلی کم است دریافت کالری باید به اندازه قابل توجهی بیشتر شود. اگر دچار کاهش اشتها شده‌اید باید غذاهای با کیفیت اما با حجم کم میل نمایید. به عنوان نمونه خوراکی‌های دارای چربی سالم گردو، پسته و بادام و غلات با کالری بالا، سرآل، پاستا و حبوبات میل کنید.

فعلا از سالاد و غذاهای کاهنده اشتها صرف نظر کنید

این نوع غذا را بعد از غذای اصلی میل نمایید تا جلوی اشتهای شما را نگیرد. بجای آن، از غذاهای با کالری بالاتر مثل برگه زردآلو میل کنید.

غذاهای بی‌خاصیت و فراوری شده نخورید

با وجود آنکه شاید خیلی دوست داشته باشید غذاهایی مثل دونات بخورید فعلا اینها را کنار بگذارید. غذاهای شیرین و چرب باعث افزایش وزن می‌شوند اما منابع غذایی مفیدی نیستند و در حال حاضر شما به هر دوی اینها به طور همزمان نیاز دارید.

حجم غذا را کاهش و وعده‌های غذایی را افزایش دهید

بجای سه وعده غذایی با حجم بالا، سعی کنید غذای خود را در شش وعده غذایی و حدودا هر دو ساعت یکبار به صورت میان وعده میل نمایید.

تمرینات خود را کم کنید

آیا فعالیت بدنی نظم و سنگینی را دارید؟ فعلا بهتر است از فعالیت خود کم کرده و ورزش‌های سبک‌تر انجام دهید.

اگر به بیماری استفراغ شدید حاملگی مبتلا هستید حالت تهوع و استفراغ شما بیشتر از یک ناخوشی صبحگاهی ساده خواهد بود. اگر اینگونه است طبیعتا نمی‌توانید به اندازه کافی ویتامین و مواد غذایی مفید دریافت نمایید و آب بدن شما هم کم می‌شود. در صورت که دچار استفراغ شدید حاملگی هستید حتما با پزشک خود مشورت نمایید. او بسته به شدت بیماری با دارو یا با تغییر سبک زندگی آنرا درمان خواهد کرد.

بیشتر بدانید:

افزایش وزن در بارداری

تجربه یک بارداری سالم در زمان داشتن اضافه وزن

ویار و بیزاری از غذا در دوران بارداری

کم شدن اشتها در دوران بارداری