کم شدن میل جنسی در بارداری

با وجود آنکه اکثر مردم باور دارند میل جنسی و شهوت در بارداری افزایش پیدا می‌کند اما معمولا عکس آن درست است. افزایش جریان خون به سینه‌ها و اندام‌های جنسی زن در بارداری عاملی برای افزایش میل جنسی در بارداری است اما عواملی خلاف آن نیز وجود دارد میل جنسی زن را کاهش می‌دهد.

با وجود آنکه اکثر مردم باور دارند میل جنسی و شهوت در بارداری افزایش پیدا می‌کند اما معمولا عکس آن درست است. افزایش جریان خون به سینه‌ها و اندام‌های جنسی زن در بارداری عاملی برای افزایش میل جنسی در بارداری است اما عواملی خلاف آن نیز وجود دارد میل جنسی زن را کاهش می‌دهد.

دلایلی وجود دارد که چرا تغییراتی که زنان در بارداری تجربه می‌کنند بر حالت فیزیکی و روحی آنها و همچنین میل جنسی تاثیر دارد.

علت کم شدن میل جنسی در سه ماهه اول بارداری

بارداری باعث تغییرات هورمونی زیادی می‌شود تا بدن برای زایمان بچه آماده شود. این تغییرات باعث می‌شود خانم باردار یکروز سرشار از شادی و خوش بینی و روز دیگر عصبانی و ناامید شود. با وجود آنکه نوسانات روحی کاملا نرمال هستند اما می‌توانند در فرد احساس خستگی و کلافگی ایجاد کنند.

طغیان استروژن و پروژسترون در سه ماهه اول بارداری اثرات متناقضی بر میل جنسی دارد. تحریک بیش از حد می‌تواند باعث بی‌حالی شود. در این دوره ناخوشی صبحگاهی و خستگی خیلی شایع هستند که باعث کم شدن میل جنسی می‌شوند.

با کم شدن میل جنسی بعضی از زنان باردار نسبت به همسر خود احساس گناه می‌کنند. اما میل جنسی دوباره بیدار می‌شود و فرد دقیقا نمی‌داند چه کاری باید انجام دهد و چه رفتاری داشته باشد.

تغییرات میل جنسی در سه ماهه دوم و سوم بارداری

در حدود هفته 10 بارداری، اوضاع کمی تغییر می‌کند. با کاهش سطح هورمون‌های بارداری خیلی از علائم اولیه بارداری مثل تهوع و استفراغ کم می‌شود.

همزمان با احیای انرژی در سه ماهه دوم، احساس سلامتی و میل جنسی نیز بیشتر می‌شود. همچنین افزایش ترشحات روانساز محیط واژن همراه با پر خون شدن کلیتوریس و واژن کمیت و کیفیت رابطه جنسی را افزایش می‌د‌هد.

جالب است بدانید به دلیل تغییرات فیزیولوژیک بعضی از زنان اولین ارگاسم زندگی و گاهی چند ارگاسم پشت سر هم را برای اولین بار در سه ماهه دوم باردرای تجربه می‌کنند!

متاسفانه در سه ماهه سوم بارداری وضعیت به حالت قبل برمی‌گردد. با نزدیک شدن به زمان زایمان افزایش وزن، کمردرد و سایر علائم باعث حس و حال رابطه جنسی کمتر از قبل شود. خوشبختانه، این حالت برای همه زنان باردار اتفاق نمی‌افتد. بعضی از زنان در انتهای بارداری هم از رابطه جنسی لذت می‌برند.

رابطه جنسی مناسب در بارداری چگونه است؟

با توجه به آنکه الگوی نوسان‌های بارداری برای همه زنان و حتی در بارداری‌های مختلف یک فرد یکسان نیست، نمی‌توان یک نسخه واحد تجویز کرد. میل جنسی بعضی در بارداری افزایش، بعضی کمی کاهش و بعضی دیگر شدیدا کاهش پیدا می‌کند.

مواجهه با کم شدن میل جنسی در بارداری

مواجهه با شهوت کم در بارداری نیازمند صداقت، پذیرش خود و ارتباط است. همسرتان باید به دلیل تغییرات ناخواسته‌ای که در بدن شما اتفاق افتاده شرایط را درک نماید. اگر میل جنسی ندارید حتما در این مورد با همسرتان صحبت نمایید.

درمان‌های سریع کم شدن میل جنسی در بارداری

در صورت کم شدن میل جنسی در بارداری اقدامات زیر به شما کمک می‌کند:

سایر راه‌های رابطه جنسی را امتحان کنید

اگر زمان و انرژی لازم برای نزدیکی را ندارید راه‌های دیگر مثل ماساژ و نوازش دادن کمر یا باسن یا سایر نقاط بدن را امتحان کنید.

به اندازه کافی استراحت کنید

هر شب باید 8 ساعت بخوابید. خواب کافی باعث سرحال شدن و افزایش میل جنسی می‌شود.

به سلامت بدنی خود توجه کنید

هر وقت که می‌توانید به اندازه مناسب ورزش کرده و به اندازه کافی غذا بخورید. این دو مورد باعث افزایش انرژی و ارتقاء روحیه می‌شود.

پوزیشن‌های مختلف رابطه را امتحان کنید

بزرگ شدن شکم نباید مانع رابطه جنسی شما شود. پوزیشن‌هایی که با آنها احساس راحتی می‌کنید را امتحان کنید. بعضی از پوزیشن‌ها برای رابطه جنسی در بارداری مناسب‌تر هستند مثل رابطه پهلو به پهلو یا پوزیشن زن در بالا که باعث می‌شود فشار زیادی به شکم خانم باردار وارد نشود.

آیا رابطه جنسی در بارداری باعث آسیب به جنین می‌شود؟

نگران آسیب به جنین در رابطه جنسی نباشید. اگر بارداری شما معمولی بوده و مشکل خاصی وجود ندارد رابطه جنسی باعث آسیب به جنین و زایمان زودرس نمی‌شود. تنها در صورتی که بارداری پرخطر باشد ممکن است پزشک رابطه جنسی را ممنوع کند.

بیشتر بدانید:

لذت رابطه جنسی در بارداری در حالت جفت پایین یا سرراهی؟

رابطه جنسی دهانی در بارداری، خطری برای مادر یا جنین دارد؟

رابطه جنسی در بارداری؛ مسائل و راه حلها