افزایش سایز پا در بارداری

باز هم شگفتی‌های بارداری وارد عمل می‌شود! بله، پاها در دوران بارداری بزرگتر شده و این تغییر گاهی تا آخر عمر باقی می‌ماند. البته، نه برای همه! در ادامه در مورد علت افزایش سایز پا در بارداری و روش جلوگیری از آن صحبت شده است.

باز هم شگفتی‌های بارداری وارد عمل می‌شود! بله، پاها در دوران بارداری بزرگتر شده و این تغییر گاهی تا آخر عمر باقی می‌ماند. البته، نه برای همه! در ادامه در مورد علت افزایش سایز پا در بارداری و روش جلوگیری از آن صحبت شده است.

علت افزایش سایز پا در بارداری چیست؟

به چند دلیل این اتفاق می‌افتد. پاها از استخوان و مفصل تشکیل شده و توسط شبکه‌ای از رباط‌ها به هم متصل شده‌اند. در دوران بارداری، رباط‌ها، آرام و شل شده و این اتفاق در تمامی نقاط بدن می‌افتد. بدن با این کار می‌خواهد مفاصل لگن را برای زایمان بچه آماده نماید.

عامل اصلی این اتفاق، سطح هورمون‌های بارداری است که که مرتب تغییر می‌کنند. دلیل دوم، افزایش وزن است. حالا که وزن بدن بیشتر شده تنش و فشار بیشتری به پاها وارد نموده و باعث باز شدن مفاصل می‌گردد. اگر پاهای شما دچار ورم شده عامل بعدی هم همین است!

آیا رشد پا در بارداری در اثر ورم است؟

برای تشخیص آنکه افزایش سایز پا در اثر ورم است یا واقعا پا بزرگتر شده است باید میزان دوام آنرا بررسی کنید! اگر کفشی که امروز به پای شما تنگ است چند روز آینده هم تنگ باشد احتمالا سایز پای شما افزایش یافته است. اما ورم پا خیلی تغییر می‌کند. ضمنا ورم پاها شب‌ها بیشتر از روز است. بعضی فعالیت‌ها، پوزیشن‌ها و نیز رژیم غذایی هم بر میزان ورم پا موثر است.

راه درمان افزایش سایز پا در بارداری چیست؟

ساپورت‌های محافظت کننده، ماساژ منظم، و تمرین کاردیو (اگر پزشک شما اجازه می‌دهد) می‌تواند به کنترل رشد سایز پا کمک کند. بهتر است در پایان روز پاها را در نقطه‌ای بالاتر قرار دهید. در همان حال که پاها بالا است قوزک پا را پوینت و فلکس (خم کردن مچ پا به جلو و عقب و نیز به داخل و بیرون) کنید تا مایع اضافی از پاها خارج شود.

اگر سایز پاها افزایش پیدا کند خوشبختانه آسیبی به شما و یا جنین نمی‌رساند. تنها عامل ایجاد درد پا پوشیدن کفش‌هایی است که قبلا سایز پای شما بوده و حالا کوچک شده، یا عملکرد متفاوت مفاصل در بارداری عام آن است که آن هم درمان دارد.

ممکن است نیاز باشد نیم تا یک سایز کفش خود را ارتقاء دهید. با وجود آنکه شاید به کفش‌های قبلی خود خیلی علاقه داشته باشید اما برای حفظ سلامت خود باید آنها را کنار بگذارید. می‌توانید بعضی از کفش‌های چرمی خود را دوباره بپوشید چون کفش‌های چرمی با گرمای پا از بغل کمی بازتر می‌شوند.

چگونه می‌توان از افزایش سایز پا در بارداری جلوگیری کرد؟

اگر در خصوص افزایش سایز پا در بارداری نگرانی دارید راه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید احتمال افزایش سایز پا را کاهش دهید:

کفش مناسب بپوشید

بجای پوشیدن کفش‌های تخت، از کفش کتانی که انحناهای پا را به خوبی می‌پوشاند استفاده کنید. کفش شما نباید به هیچ وجه به پای شما فشار بیاورد. ضمنا کفش پاشنه بلند در بارداری ممنوع است.

جوراب و ساپورت‌های محافظت کننده بپوشید

اینها از ورم پاها جلوگیری می‌کنند.

مواظب افزایش وزن بیش از حد خود باشید

تلاش کنید بدن شما در محدوده وزن مناسب بارداری قرار داشته باشد تا فشار زیاد به پاهای شما وارد نشود.

کفی مناسب برای کفش خود انتخاب کنید

اگر کف پای شما تخت است کفی مناسب به شما کمک زیادی می‌کند.

تمرینات مناسب پا و عضلات را انجام دهید

وقتی عضلات تقویت شود فشار وارده به پا کمتر می‌شود. از پزشک بخواهید شما را در خصوص تمرینات مناسب ورزشی راهنمایی کند.

بیشتر بدانید:

پوشیدن یا نپوشیدن کفش پاشنه بلند در بارداری، مساله این است!

ورم و گرفتگی عضلات پا در بارداری