علائم کاذب زایمان

وقتی که خانم‌های باردار به تاریخ زایمان نزدیک می‌شوند واقعا از کارهایی که از دست انقباضات برکستون هیکس بر می‌آید متعجب می‌شوند! انقباضات برکستون هیکس بدن را برای زایمان و به دنیا آوردن بچه آماده می‌سازند. مشکل بتوان گفت چه وقت فرد از مرحله پیش از زایمان وارد مرحله نهفته و سپس مرحله فعال زایمان می‌شود.

وقتی که خانم‌های باردار به تاریخ زایمان نزدیک می‌شوند واقعا از کارهایی که از دست انقباضات برکستون هیکس بر می‌آید متعجب می‌شوند! جنبه مثبت قضیه آن است که انقباضات برکستون هیکس بدن را برای زایمان و به دنیا آوردن بچه آماده می‌سازند.

دردهای کاذب و دردهای زایمان از چه زمانی شروع می‌شود؟

انقباضات پیش از زایمان ممکن است روزها یا هفته‌ها ادامه پیدا کند. مشکل بتوان گفت چه وقت فرد از مرحله پیش از زایمان (حدود 1 تا 4 هفته پیش از زایمان) وارد مرحله نهفته (Early Labor) و سپس وارد مرحله فعال زایمان (Active Labor) می‌شود.

چگونه می‌توان علائم واقعی زایمان را از علائم کاذب تشخیص داد؟

علائمی که نشان می‌د‌‌هد زایمان کاذب است و انقباضات شما انقباضات واقعی زایمان نیستند، شامل موارد زیر است:

هیچ نمایش خونی مشاهده نمی‌شود. هیچ نمایش خونی وجود ندارد یا ترشحات واژینال وجود دارد اما رنگ آن متمایل به قهوه‌ای است نه قرمز یا صورتی. در این حالت، رابطه جنسی یا هر تست داخلی باعث ترشحات قهوه‌ای رنگ شده و شما گمان می‌کنید پلاگین موکوسی دفع شده است اما واقعا چنین نیست.

بیدار می‌شوید و می‌بینید مایعی که بوی آمونیاک می‌دهد از بدن شما خارج شده و خروج آن متوقف شده است. این احتمالا ادرار است نه مایع آمنیوتیک چون مایع آمنیوتیک بوی خاصی ندارد. اگر کیسه آب پاره یا سوراخ شود خروج مایع از بدن ادامه پیدا می‌کند و شما نمی‌توانید آنرا متوقف کنید.

انقباضات شما نامنظم است. انقباضات برکستون هیکس بسیاری از خانم‌های باردار را به اشتباه می‌اندازد. آنها فکر می‌کنند زایمان در راه است. حتی اگر یک هفته از تاریخ تقریبی زایمان گذشته باشد باز هم ممکن است انقباضات شما کاذب باشد. انقباضات کاذب معمولا:

  • نامنظم هستند. یعنی فاصله زمانی بین اتفاق افتادن آنها منظم نیست؛
  • پیشرفت نمی‌کنند. یعنی به مرور زمان دردناک‌تر نمی‌شوند و تعداد دفعات ظهور آنها بیشتر نمی‌شود؛
  • بیشتر در پایین شکم احساس می‌شوند تا پایین کمر؛
  • به تغییر وضعیت، واکنش نشان می‌دهند. به عبارت دیگر اگر وضعیت خود را تغییر دهید انقباضات دور می‌شوند. مثلا اگر است وقتی که آنها را حس می‌کنید به پهلو بخوابید ممکن است ناپدید شوند.
  • به همراه آنها تکان‌های جنین حس می‌شود.

اگر در مورد انقباضات تردید دارید حتما با پزشک خود مشورت نمایید

اگر واقعا در خصوص انقباضات و علائمی که در مرحله پیش از زایمان حس می‌کنید نگرانی دارید، بهترین کار مشورت با پزشک است. ممکن است با مشاهده این علائم و به گمان اینکه انقباضات واقعی زایمان هستند دستپاچه شده و به مطب پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید.

بعد هم پزشک یا ماما بگوید واقعا هیچ مشکلی وجود ندارد. در این حالت، ممکن است این احساس برای شما به وجود بیاید که فرد خیلی حساسی هستید. اما مطمئن باشید شما تنها کسی نیستید که چنین کاری انجام داده پس نباید خود را ملامت نمایید.

انقباضات پیش از زایمان ممکن است چند ساعت، یک ماه و گاه حتی بیشتر ادامه داشته باشد و علائم و نشانه‌های آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. حتی ممکن است برای یک نفر در بارداری‌های مختلف به شیوه‌های متفاوتی ظهور کند.

از آنجا که بعید است خودتان به تنهایی بتوانید مشکل را حل کنید عاقلانه‌ترین کار مشورت با پزشک است. پزشک برای همین کار در مطب خود یا بیمارستان حضور دارد. دیر یا زود آن او آن کلمات جادویی را به شما خواهد گفت: «بچه دارد به دنیا می‌آید».

بیشتر بدانید:

علائم زایمان

انقباضات براکستون هیکس در دوران بارداری

چه چیزهایی باعث پاره شدن کیسه آب جنین میشود؟