تزریق اچ سی جی

آمپول اچ سی جی (hCG) در بارداری برای ایمن سازی بدن فرد باردار تجویز می‌شود. اما آیا استفاده از این آمپول برای جلوگیری از سقط جنین واقع موثر و واقعا بی خطر است؟ در ادامه مطلب تمام چیزهایی که باید در مورد آمپول اچ سی جی در بارداری بدانید، صحبت شده است.

آمپول اچ سی جی (hCG) در بارداری برای ایمن سازی بدن فرد باردار تجویز می‌شود. اما آیا استفاده از این آمپول برای جلوگیری از سقط جنین واقع موثر و واقعا بی خطر است؟ در ادامه مطلب تمام چیزهایی که باید در مورد آمپول اچ سی جی در بارداری بدانید، صحبت شده است.

اچ سی جی چیست؟

هورمون گنادوتروپین جفتی انسان که با عنوان اچ سی جی شناخته می‌شود بعد از آنکه اسپرم در تخمدان لانه گزینی می‌کند ترشح می‌شود. اچ سی جی به دو صورت عمل می‌کند: اول اینکه باعث رشد نرمال تخمک در تخمدان می‌گردد. ثانیا باعث آزاد شدن تخمک‌ها در زمان تخمک گذاری می‌شود.

اچ سی جی به درستی به عنوان هورمون بارداری شناخته می‌شود زیرا درست چند روز بعد از باردار شدن می‌توان آنرا در خون و ادرار زنان باردار شناسایی کرده و به همین دلیل است که از آزمایش ادرار (بیبی چک) یا آزمایش خون برای تست باردار شدن استفاده می‌شود.

آیا تزریق آمپول اچ سی جی از سقط جنین جلوگیری می‌کند؟

شاید بزرگترین کابوس زنان باردار، سقط جنین باشد. اگر فرد سابقه سقط مکرر وجود داشته باشد وقتی که برای بارداری اقدام می‌کند خیلی طبیعی است که تمامی مراقبت‌های لازم را انجام داده و خیلی احتیاط کند. در این حالت ممکن است پزشک برای تحریک آزاد سازی تخمک در تخمدان آمپول اچ سی جی را تجویز نماید.

نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد تزریق آمپول اچ سی جی به همراه بعضی از آمپول‌های هورمونی دیگر می‌تواند باعث کمک به بارداری شود اما این موضوع هنوز طرفداران و منتقدان خود را دارد.

آمپول اچ سی جی در بارداری به چه صورت عمل می‌کند؟

در جریان بارداری، اچ سی جی توسط سلول‌های مسئول رشد جفت آزاد می‌شود. وظیفه هورمون اچ سی جی در بارداری آن که وقتی تخمک بارور شده به دیواره رحم می‌چسبد تقویت کرده و به رشد آن کمک کند. وقتی که جفت به طور موفق شکل می‌گیرد سلول‌های جفت هورمون‌های اچ سی جی را ترشح می‌کنند.

همزمان با رشد رویان، میزان هورمون اچ سی جی که توسط جفت ترشح شده به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. ثابت شده که برای رشد سالم و نرمال رویان در بارداری به میزان کافی اچ سی جی لازم است.

عوارض جانبی اچ سی جی در بارداری چیست؟

تزریق اچ سی جی در بارداری چند نوع عارضه جانبی دارد که نباید نادیده گرفته شود. این دارو باعث می‌شود بعضی از علائم بارداری مثل حالت تهوع، درد و حساسیت سینه‌ها و غیره تشدید شود. در ادامه چندین مورد از مهم‌ترین عوارض جانبی تزریق اچ سی جی که باید جدی گرفته شده قبل از تزریق آمپول و در مورد آنها با پزشک مشورت شود، ذکر شده است:

آمپول اچ سی جی می‌تواند باعث تحریک بیش از حد تخمدان که سندرم تحریک بیش از حد تخمدان نامیده می‌شود، گردد. محققان اذعان دارند که حدود 25 درصد زنانی که این آمپول را در بارداری تزریق کرده اند دچار مسائل متوسط تا شدید مرتبط با این سندروم می‌شوند.

اگر علائم این سندرم خفیف باشد در عرض 1 هفته برطرف می‌شود. خوشبختانه، علائم شدید این سندروم هم به ندرت مشاهده می‌شود. علائم سندرم شامل مشکلات تنفسی، ادرار کمرنگ و درد شکم هستند. اگر هر یک از علائم بالا شدید باشد باید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

آمپول اچ سی جی باعث می‌شود بدن مایعات را حفظ نموده و در نتیجه وزن افزایش می‌یابد. در موارد زیادی ورم مشاهده شده است. افزایش وزن به میزان کم، نرمال است و جای نگرانی نیست. اما اگر افزایش وزن شدید و ناگهانی باشد مشورت با پزشک ضروری است.

تغییر مهم دیگر بعد از تزریق اچ سی جی، درد و ورم پستان‌ها است. برای بعضی از زنان باردار سینه دردناک و حساس هم می‌شود. اما وقتی بدن شروع به تطبیق با اچ سی جی می‌کند این علائم محو می‌شوند. اگر مساله ادامه داشته باشد دانستن نظر پزشک ضروری است.

افسردگی از عوارض جانبی دیگر این آمپول است. ضمنا ممکن است باعث ناراحتی احساس بی پناهی و عصبانیت دائم بشود. به این دلیل که هر گونه تغییرات هورمونی در بدن باعث افسردگی و نوسانات روحی می‌شود. ممکن است این حالت زیاد ادامه نداشته باشد اما اگر ادامه‌دار شد باید به پزشک اطلاع دهید.

آمپول اچ سی جی می‌تواند باعث خستگی، سردرد، درد در ناحیه شکم، و درد ناحیه تزریق آمپول بشود. فراموش نکنید که آمپول اچ سی جی حتما باید توسط پزشک تجویز شود. بهتر است در مورد تمامی علائمی که ذکر شد با پزشک مشورت نموده و در صورتی که هر یک از علائم بالا طولانی شد بلافاصله با پزشک اطلاع دهید.

بیشتر بدانید:

چند روز بعد از آمپول اچ سی جی (hCG) تست بارداری باید انجام شود؟

آمپول پروژسترون در بارداری و تاثیر آن در جلوگیری از سقط جنین

آمپول پرولوتون دپو در بارداری برای جلوگیری از سقط جنین