هورمون اچ سی جی و بارداری دوقلویی

نی نی تالار به شما تبریک می‌گوید. ممکن است سطح بالای هورمون hCG در بدن شما، واقعا نشانه دوقلو بودن بارداری باشد اما بالا بودن سطح هورمون بارداری،‌ همیشه به معنای دو قلو بودن بچه‌ها نیست. توصیه می‌شود ادامه مطلب را بخوانید تا موضوع برای شما روشن شود.

نی نی تالار به شما تبریک می‌گوید. ممکن است سطح بالای هورمون hCG در بدن شما، واقعا نشانه دوقلو بودن بارداری باشد اما بالا بودن سطح هورمون بارداری،‌ همیشه به معنای دو قلو بودن بچه‌ها نیست. توصیه می‌شود ادامه مطلب را بخوانید تا موضوع برای شما روشن شود.

بالا بودن سطح hCG در بیبی چک

وقتی که از وسایل خانگی تست بارداری استفاده می‌کنید در واقع به دنبال یافتن رد پای هورمون بارداری (گنادوتروپین جفتی انسان یا همان hCG) در ادرار هستید. در بارداری‌های دو قلویی میزان این هورمون در ادرار افزایش می‌یابد اما چند روز زمان نیاز است تا میزان تولید آن برای بارداری دوقلویی بیشتر از بارداری تک قلو شود.

در روزهای اول بعد از اولین پریود به تاخیر افتاده، هیچ تفاوتی در میزان هورمون hCG وجود ندارد. از آنجا که شما احتمالا قبل از این زمان تست بارداری را با بیبی چک انجام داده‌اید افزایش میزان این هورمون فقط به دلیل تغییرات تولید آن در بدن بوده است. وقتی که جواب تست بارداری خیلی زود مثبت می‌شود ممکن است تک قلو یا دو قلو باردار باشید. تنها چیزی که بی بی چک نشان می‌دهد آن است که شما باردار شده‌اید.

دلایل مبهم بودن موضوع

چرا تا این حد اما و اگر وجود دارد؟ دلیل مساله آن است که در وسایل خانگی تست بارداری چند متغیر تاثیر گذار هستند. نخست اینکه تولید hCG توسط جفت چند روز بعد از لانه گزینی رویان در دیواره رحم آغاز شده که تقریبا به مدت 10 هفته هر 2 تا 3 روز یکبار دو برابر می‌شود اما لانه گزینی در هر زمان از تخمک گذاری ممکن است اتفاق بیفتد.

تخمک ممکن است بلافاصله بعد از آزاد شدن بارور شده و سپس با سرعت رهسپار رحم شود یا اینکه باروری آن 5 روز بعد از تخمک گذاری اتفاق افتاده و سفر آن به مقصد نهایی خیلی آرام انجام شود. از آنجا که تولید hCG تا زمان لانه گزینی اتفاق نمی‌افتد تا قبل از پریودی که به تاخیر می‌افتد هیچ اندازه‌ای از آن نمی‌توانید داشته باشید. به عبارت دیگر، ممکن است به اندازه 2 هفته زمان لازم باشد.

علاوه بر نوسانات تولید hCG در بدن، ‌میزان hCG از فردی به فرد دیگر و از یک بارداری به بارداری دیگر، بسیار متفاوت است. محققان دریافته‌اند بازه این تغییرات در اولین روز بعد از پریود از 0 تا 500 واحد mIU/L می‌باشد و این تنها در مورد زنانی است که فقط یک جنین باردار هستد.

ضمنا وسایل تست بارداری حساسیت‌های متفاوتی دارند که نه تنها از یک مارک به مارک دیگر، بلکه از یک سری تولید محصول به سری دیگر تولید همان محصول، نیز متفاوت است. وسایل تست بارداری محدودی وجود دارد که دقت و حساسیت آنها قبل از عقب افتادن پریود بالا باشد. حتی برای تشخیص باردار شدن پزشکان پیشنهاد می‌کنند برای اطمینان چند روز صبر کنید تا میزان هورمون در بدن به اندازه کافی باشد.

اما اگر جواب تست بارداری در هر زمانی مثبت باشد تقریبا با اطمینان می‌توان گفت که شما باردار هستید. اگر وسیله تست شما خیلی حساس باشد وقتی که میزان هورمون بالا نشان داده می‌شود بالا بودن هورمون، احتمالا فقط نشانه بارداری بوده و به دوقلوبودن مربوط نمی‌شود.

دقت آزمایش خون

آزمایش خون نسبت به وسایل خانگی (به خصوص در روزهای اول) دقیق‌تر است. زیرا در آزمایش خون میزان واقعی تولید هورمون hCG اندازه‌گیری می‌شود نه تاثیر آن در ادرار. در آزمایش خون، hCG بارداریِ دو قلو یا چند قلو 30 تا 50 درصد بیشتر است اما در این حالت هم چند روز نیاز است تا این تفاوت آشکار شود. ضمن تعداد کمی از پزشکان برای تست بارداری آزمایش خون را تجوز می‌کنند. زیرا بعد از زمان به تاخیر افتادن پریود، جواب بی بی چک به اندازه کافی دقیق است.

اگر جواب تست بارداری خیلی زود مثبت شود ممکن است پزشک برای بررسی دقیق‌تر بارداری دوقلویی، سونوگرافی را تجویز نماید. در این صورت، در مانیتور دستگاه سونوگرافی بهتر می‌توانید ببینید تک قلو یا دو قلو باردار هستید!

بیشتر بدانید:

تست خانگی بارداری با استفاده از بی بی چک

بارداری دوقلویی یا چندقلویی