عادت خوب بارداری

رژیم غذایی مناسب، ورزش و نوشیدن مقداری زیادی آب چه باردار باشید و چه نباشید برای شما مفید هستند. اما این 6 عادت ساده به سلامت شما و فرزندتان در دوران بارداری کمک زیادی می‌کنند. اینها باعث می‌شوند بدن درد شما کاهش یافته، استرس شما کمتر شده و انرژی شما افزایش یابد.

رژیم غذایی مناسب، ورزش و نوشیدن مقداری زیادی آب چه باردار باشید و چه نباشید برای شما مفید هستند. اما این 6 عادت ساده به سلامت شما و فرزندتان در دوران بارداری کمک زیادی می‌کنند. اینها باعث می‌شوند بدن درد شما کاهش یافته، استرس شما کمتر شده و انرژی شما افزایش یابد.

زمان استراحت خود را افزایش دهید

بارداری و مراقبت از جنین کار مشکلی است. بدن شما در حال ساختن سیستمی برای پشتیبانی از حیات جنین است و بدن در حال رشد جنین، خواسته‌های زیادی از شما دارد. در ضمن، کمبود انرژی ناشی از تغییرات هورمونی که باعث می‌شود شما واقعا احساس ضعف و خستگی داشته باشید.

به همین علت است که استراحت مناسب برای شما تا این حد اهمیت دارد. استراحت کردن باعث می‌شود حالت تهوع ابتدای بارداری بهبود پیدا کرده، کمردرد شما وقتی که بچه رشد می‌کند کاهش یافته، فشار خون تنظیم شده و سر درد تسکین پیدا کند. همچنین کمک می‌کند شب‌ها خواب بهتری داشته باشید. پس بهتر است از مزایای خوابیدن بهر‌ه‌مند شوید. آخر هفته‌ها کارها را به همسرتان بسپارید تا بهتر استراحت کرده، در وان حمام ریلکس کنید، مطالعه نمایید و غیره.

هر روز نخ دندان بکشید

هورمون‌های بارداری دهان شما را بیشتر در معرض پلاک و باکتری قرار می‌دهند. اینها باعث متورم شدن و خونریزی لثه‌ها می‌شود. نخ دندان و مسواک از ورم و پریودنتیت (periodontitis) که بیماری جدی برای لثه است جلوگیری می‌کند. این بیماری خود ممکن است منجر به مسمومیت بارداری و زایمان زودرس گردد. اگر لثه شما سالم است روزی یکبار نخ دندان و دو بار مسواک بزنید.

میان‌وعده سالم بخورید

برای خانم‌های باردار خوردن وعده‌های غذایی سالم اهمیت زیاد دارد اما اهمیت میان‌وعده‌های سالم و غنی هم کمتر از آن نیست. توصیه می‌شود خوردن میان‌وعده‌های مناسب را در تمامی مکان‌ها تمرین کنید. در آبدارخانه یا یخچال، در خودرو، در محل کار و در کیف دستی خود خوراکی‌های مفید نگهداری نمایید. در این صورت کمتر به سمت چیپس و شکلات خواهید رفت. میان وعده‌‌هایی که شامل ترکیب کربوهیدرات‌ها و پروتئین باشند، بیشترین قدرت ماندگاری را دارند. اینها میزان قند خون را ثابت نگهداشته و از بالا و پایین شدن آن جلوگیری به عمل می‌آورند.

نوشیدنی‌های سالم‌تر انتخاب کنید

وقتی که باردار هستید نیازی نیست نوشیدن قهوه را کاملا کنار بگذارید اما بهتر است میزان مصرف آنرا کاهش دهید. زیرا کافئین و قند مثل مواد ادرار آور عمل کرده و مواد غنی مثل کلسیم را قبل از جذب دور می‌کنند.

استرس را از خود دور کنید

زمانی که یک فهرست طولانی از کارهای عقب افتاده و باقیمانده وجود دارد، قطعا استرس سراغ شما خواهد آمد. بهتر است کارها را اولویت بندی نمایید. کارهای مهم را از آنهایی که می‌توان بعدا انجام داد یا به کلی کنار گذاشت جدا نمایید. بعضی خریدها را می‌توان به صورت الکترونیکی انجام داد.

نیازی نیست تمامی پیامک‌ها، ایمیل‌ها و پستها را جواب دهید. هر کاری که به شما احساس آرامش بیشتری می‌دهد مثل کلاس یوگا، تماشای فیلم و غیره را نجام دهید. برای رابطه جنسی مناسب بارداری وقت بگذارید (اگر پزشک به شما اجازه داده است).

شنا کنید

هر چه شکم شما بزرگتر باشد ورزش کردن برای شما سخت‌تر می‌شود. در این حالت، استخر پناهگاه مناسبی است! تمرینات آبی مثل شنا یا اروبیک در آب به کاهش و تکسین دردهای بدن کمک کرده (به خصوص در سه ماهه سوم بارداری) و جریان خون و پایداری بدن را بهبود می‌بخشد. هر چقدر هم وزن شما زیاد باشد و یا در دوران بارداری وزن شما خیلی افزایش یافته باشد،‌ در آب فشار وارده به زانوها کمتر شده و احساس بی وزنی به وجود می‌آید.

بیشتر بدانید:

خوراکی‌های ممنوع در دوران بارداری

فعالیت بدنی و ورزش در دوران بارداری