بارداری با پرولاکتین بالا

با وجود آنکه عوامل زیادی بر باردار شدن تاثیر دارد، هورمون‌ها یکی از عوامل اصلی هستند و تعادل آنها کلیدی برای موفقیت بارداری است. اگر دچار مشکل ناباروری هستید ممکن است در مورد هورمون پرولاکتین چیزهایی شنیده باشید. ادامه مطلب را بخوانید تا متوجه شوید چگونه این هورمون در بدن عمل می‌کند و چگونه تعادل پرولاکتین می‌تواند شانس باردار شدن را افزایش دهد.

با وجود آنکه عوامل زیادی بر باردار شدن تاثیر دارد، هورمون‌ها یکی از عوامل اصلی هستند و تعادل آنها کلیدی برای موفقیت بارداری است. اگر دچار مشکل ناباروری هستید ممکن است در مورد هورمون پرولاکتین چیزهایی شنیده باشید. ادامه مطلب را بخوانید تا متوجه شوبد چگونه این هورمون در بدن عمل می‌کند، چگونه بر نازایی موثر است و چگونه تعادل پرولاکتین می‌تواند شانس باردار شدن را افزایش دهد.

پرولاکتین چیست؟

پرولاکتین که پروتئینی است که هم در بدن مردان و هم زنان وجود دارد. اما مهمترین کارکرد آن تولید شیر در بدن زنان شیرده است. این هورمون در غده هیپوفیز قدامی، رحم، مغز، سینه‌ها، پروستات، پوست و سلول ایمنی تولید می‌شود.

با وجود آنکه این هورمون دردسر زیادی ایجاد نمی‌کند اما میزان زیاد پرولاکتین در خون باعث هایپرپرولاکتینمی می‌شود. سطح بالای پرولاکتین و هایپرپرولاکتینمی می‌تواند باعث پریود نامنظم و نیز کمبود استروژن و تستوسترون شود که در نتیجه لقاح مشکل خواهد شد.

آیا پرولاکتین بالا باعث نازایی می‌شود؟

اگر سطح پرولاکتین قبل از بارداری در بدن بالا باشد نشانگر مشکلات شدید هورمونی است. تولید نرمال استروژن و پروژسترون تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و در نتیجه تخمک گذاری نامنظم شده و گاهی کاملا قطع می‌شود.

هایپرپرولاکتینمی می‌تواند باعث مشکلات سلامتی دیگری مثل تومور هیپوفیز، کم کاری تیروئید، بیماری کلیه و کبد یا کم اشتهایی شود. اگر میزان پرولاکتین بالا باشد باید قبل از اقدام برای بارداری،‌ چه به صورت طبیعی چه از طریق درمان‌های نازایی پیگیری شود. از طریق مراقبت و پیگیری، هایپرپرولاکتینمی قابل معکوس شدن بوده و تقریبا آسان است تا به میزان نرمال پرولاکتین برای بارداری رسید.

درمان پرولاکتین بالا چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین روشهای درمان پرولاکتین بالا از طریق آگونیست دوپامین است. این دارو به مغز کمک می‌کند دوپامین تولید کرده تا میزان زیاد پرولاکتین را کنترل نماید. اما اگر تومور پرولاکتینمی شناسایی شود، راه حل معمول جراحی است.

ترکیب دارو و جراحی، گاهی پرولاکتین بالا را درمان می‌کند. همچنین ممکن است که با درمان طبیعی پرولاکتین کم شود.

چه عواملی باعث افزایش سطح پرولاکتین می‌شود؟

اول باید نگاهی به عوامل بیرونی بیندازیم. عوامل استرس‌زای معمول می‌تواند پرولاکتین را بالا ببرد. ضمنا قند خون پایین، ورزش سنگین و بعضی از داروهای روان‌درمانی و داروهای رفلاکس معده نیز نقش دارند. از آنجا که مطالعات نشان می‌دهد استرس منجر به نازایی می‌شود استفاده از تکنیک‌های ریلکسیشن در زندگی روزمره نقش مثبتی در بسیاری از فاکتورهای مربوطه دارد.

رژیم غذایی هم موثر است. غذاهایی که پرولاکتین را کم می‌کنند دارای میزان زیادی زینک هستند. مثل گوشت گوساله، گوشت بوقلمون و حبوبات. همچنین مهم است که ویتامینB6  زیادی هم در رژیم غذایی موجود باشد. خوراکی‌هایی مثل سیب زمینی، موز، قزل آلای وحشی، جوجه و اسفناج به تقویت میزان این ویتامین کمک می‌کند. هومیوپاتی هم در متعادل سازی هورمون مفید است. مهم است ضمن مشورت با پزشک گزینه‌های درمانی مناسب برای شما تعیین شود.

بیشتر بدانید:

قند خون در بارداری باید چه عددی باشد؟